Killing Floor: Double Feature

Killing Floor: Double Feature
Killing Floor: Double Feature
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Sommige games hebben een overaanbod aan informatie in hun titel staan. Als je een titel zoals ‘Killing Floor’ krijgt voorgeschoteld weet je bijvoorbeeld al dat het geen spel over bloemetjes en regenbogen zal zijn. Denk je echter aan een survival game waar de dood centraal zal staan zit je al veel dichter in de buurt. Verwacht een overaanbod aan dood, verderf en een heleboel rondvliegende kogels.

Which floor is the Killing Floor?

Killing Floor: Double Feature bestaat uit ‘Killing Floor 2’ en ‘Killing Floor Incursion’. Beide zijn survival shooters waarin je ‘Zeds’, zeg maar zombies, moet afknallen vanuit een first person view.

KF2 is daar wat klassiek in en plaatst je telkens in een gesloten locatie waar je wave na wave van tegenstanders moet overleven. Tussen elke wave leidt een stem je naar een soort van winkelstand waar je je munitie, armor en upgrades kan kopen en verkopen. Deze zijn slechts tijdelijk geopend en sluit zodra de nieuwe wave eraan komt. Zodra de match gedaan is kies je de settings en locatie voor de volgende match en begin je het volgende spel.

KFI daarentegen is een VR-game die al in 2016 uitkwam voor de Oculus Rift. Het is nog steeds een fast paced First Person Shooter in een duistere en enge horrorsetting. Deze game is echter wel voorzien van een verhaallijn en plaatst je in de schoenen van een elite Horzine Security Forces soldaat. Jouw taak is om de opkomende Zeds in alle vormen en maten uit te schakelen. Natuurlijk zit het verhaal vol plots en twists en houdt deze je regelmatig op het puntje van je stoel.

Killing Floor 2.

KF2 is een game zonder veel verhaal. De game laat je een personage kiezen, dropt je in een kort scenario en kondigt een bepaald aantal waves van vijanden aan. Wat je later pas bijleert is dat bij de laatste wave een eindbaas inbegrepen is en dat je je daar zeker op moet voorzien. Links en rechts krijg je nog wat richtlijnen en beste wensen naar je hoofd gezwierd en opeens breekt de hel los. Zeds duiken overal op, slenteren wat rond en worden wild en agressief zodra ze je zien. Uiteraard verdedig je jezelf met hand en tand, of beter gezegd met je persoonlijke arsenaal. Je kiest voor de match je personage maar ook welke ‘Perks’ hij/zij heeft. Daarmee kies je eigenlijk met welke wapens je aan je match begint. Het aanbod in deze wapens is trouwens verbazend groot. We praten over allerlei handwapens, projectielen, granaten, vlammewerpers, shotguns, machinegeweren en noem maar op. In iedere categorie mag je best veel variatie verwachten, zeker als je de upgrades gaat beginnen mee te tellen. Zoals ik al zei ontbreekt dus een duidelijk verhaal in deze game maar dat is geen probleem. Het kleine beetje dat je krijgt, dat er experimenten zijn mis gelopen en dat jij het moet opkuisen, is eigenlijk voldoende voor een game van dit genre. Hetgene wat je bezig houdt bij deze game is het groeien in level van je perks. Tijdens het afslachten van de Zeds krijg je EXP maar ook natuurlijk bij het afronden van een match. Dit doet uiteraard je Perk stijgen in level. Per 5 gegroeide levels kun je kiezen uit 2 skills voor bij een Perk te activeren zodat je speelstijl nog meer gevarieerd en intenser wordt.

Shoot some Zeds!

De gameplay in deze game verloopt, zoals het eigenlijk hoort, best chaotisch. Ja, chaotisch is soms een goede eigenschap. Zeds komen van overal op eender welk moment en doen je op de tippen van je tenen lopen. De eerste tip die ik kreeg in de game was: zorg dat je niet vast loopt in een hoekje en werk samen met andere spelers. Dit is ook mijn gouden tip aan lezers! De game heeft wel een solo-mode maar is het fijnst en meest veelzijdig met medespelers. Het enige wat enige training en gewenning vraagt is het herladen en wisselen van wapen. Persoonlijk had ik dit anders aangepakt aangezien het, zekere in het midst van de strijd, nogal omslachtig kan zijn. Door op een knop te drukken wissel je naar je volgende wapen. Wil je echter een specifiek wapen bovenhalen moet je deze knop inhouden, het menu zien opengaan op je scherm en met je pijltjes kiezen welk wapen je op dat moment nodig hebt. Onthou dat ondertussen geen pauze wordt ingelast en de Zeds nog steeds naar je klauwen en knagen. Meer dan eens kostte mij dit kostbare momenten en dus armor of leven.

Come with me if you want to live!

Ik sprak zojuist al van de multiplayer in deze game. Zoals ik al zei raad ik iedereen aan om deze game met medespelers te spelen. Helaas bezit de game geen split-screen en moet dit dus online gebeuren. Op zich denk je soms dat dit een minpunt is maar bij deze game zou ik een split-screen afraden. Het is zo belangrijk om je omgeving in de gaten te houden dat een split-screen je te hard zou beperken. Je kan online een team vormen tot 6 personen per match maar kan zelf kiezen om de match te starten met een kleinere groep. Hulp van AI-medespelers moet je in deze game trouwens niet verwachten. Dit zal je ook niet missen aangezien de chaos vaak overrompelend is en je (slecht afgestelde) AI kunt missen als kiespijn. Gelukkig is dit dus geen probleem in deze game. Met medespelers, en al zeker met microfoon, heb je het meeste plezier in deze game en zul je merken dat de uren voorbij tikken alsof ze niks zijn. Nog een leuke extra in deze game is dat je, bij het maken van een uitzonderlijke kill, multikill of headshot, je kans krijgt dat de game even in slow-motion gaat. Hierdoor heb je enkele tellen gewonnen waarmee je even tijd kan nemen om wat beter te mikken, in te schatten wat rond je gebeurt of je volgende kill te maken. Dit kan je zelf activeren maar kan ook komen door een actie die je medespelers uitvoeren. Soms overvalt dit je dus helemaal maar het kan nooit kwaad om die paar seconden langer te overleven.

Killing Floor Incursion.

De 2 grote verschillen tussen KF2 en KFI zijn dus het feit dat je KF2, zoals de meeste games, gewoon op je TV speelt en je een controller gebruikt en de andere VR-exclusief is en je de move controllers vast hebt maar ook dat KFI een duidelijk verhaal heeft. Je begint met de game in een uitgebreide tutorial en beland daarna in een bos. Dit is de eerste locatie van 4, toch wel enge, locaties. Je moet iedere locatie, die trouwens is onderverdeelt in 3 delen, doorkruisen en overleven om verder te raken. Hoewel dat deze aantallen niet hoog of uitgebreid klinken kan ik alvast wel bevestigen dat er voldoende speeltijd in zal kruipen.

Lock and load.

Zoals ik al zei gebruik je voor deze game je VR-bril en je move controllers. Met deze controllers hanteer je vooral je wapens. Hoewel het aanbod redelijk ‘normaal’ is voor zo’n game (pistolen, granaten, melee-wapens, machinegeweer en shotgun) is de speelstijl wel erg leuk uitgewerkt. Je pistolen hangen langs je lichaam en moet je ook daar vast pakken eer je ze kan gebruiken. Over iedere schouder hangt het zwaarder geschut en je melee-wapens en dien je dus ook daar te gaan nemen. Dit werkt verrassend goed en zelfs relatief realistisch. Wat dan weer niet realistisch is, maar wel aangenaam bijdraagt aan je gameplay, is het feit dat je wapens kan laten vallen maar dat ze, na enkele tellen, terug aan je lichaam verschijnen. Zo kun je sneller een nieuw wapen nemen en kan je op een goed tempo verder spelen zonder veel tijd te verliezen. Verder voelen de wapens dus best aangenaam en realistisch in zekere mate. Zo moet je bijvoorbeeld je shotgun oppompen door beide handen te gebruiken om te herladen.

Light on my feet.

Het rondbewegen in KFI gebeurt meestal door teleporteren. Je kiest een richting om uit te gaan en maakt je sprong. Je kan ook ervoor kiezen om, op bepaalde delen, gewoon rond te lopen maar dit is dus niet overal mogelijk. Los van deze keuze verloopt het rondbewegen meestal best goed. Het enige probleem wat ik heb ervaren was dat niet iedere sprong hetzelfde blijkt te zijn. Als je meerdere bewegingen achter elkaar probeert uit te voeren zul je merken dat de afstand systematisch kleiner wordt. Dit is uiteraard bewust gedaan zodat je niet eindeloos rondvliegt maar brengt met momenten een duidelijke moeilijkheid met zich mee. Vooral als je in een chaotisch moment of een boss-battle zit zul je merken dat het beperkt aantal volwaardige bewegingen je de das om kan doen. Persoonlijk zie ik het dus als een bijdrage aan het strategisch aspect van deze game en niet zo zeer als een fout of mankement.

Conclusie:

Deze games zijn beide zeker het spelen waard. Soms kwam ik, als ik online ging met KF2, wat spelers te kort maar dit komt zeker niet door het niveau van de game. Ik gok dat te weinig spelers tot nu toe deze game een kans hebben gegeven. KFI is zeker de moeite als VR-game en verdient ook zeker de nodige liefde en aandacht. Beide zijn in mijn ogen aanraders voor liefhebbers van goede zombieknallers, first person shooters of gewoon voor de vermakelijke, uren-opslurpende online game.

• veel variatie in wapens
  • goede VR-game
  • gegarandeerd urenlang speelplezier