Katamari Damacy Reroll

Katamari Damacy Reroll
Katamari Damacy Reroll

Voor een gamer die zo hard naar originaliteit uitkijkt als ik, draagt de naam Katamari wel een zekere waarde met zich mee. Het concept is voor veel gamers wel bekend maar zeker niet iedereen heeft al een game uit de franchise gespeeld. De games zijn tegelijk basic als uitdagend te noemen en bestaan uit een formule die elke keer een unieke gameplay garanderen. Deze HD upgrade van een PS2 game uit 2004 die origineel niet in Europa is uitgekomen heeft nu wel zijn weg gevonden tot mijn console. Dus bij deze, let’s roll…

Koning van de hele Cosmos

Als je vader de koning is van de hele Cosmos, dan ben jij toch de prins zeker? Wel ja. En als de prins heb je een taak te verrichten. Je vader heeft immers alle sterren vernietigd en legt de verantwoordelijkheid in jouw handen om de grondstoffen te voorzien om deze terug te maken. Wat heeft je vader juist nodig? Eender wat je met je Katamari kunt verzamelen is goed genoeg hoor. Een Katamari is trouwens een bal die jij vooruit duwt en waar alles wat kleiner is dan de bal, aan blijft plakken. Zo wordt hij groter en groter zodat je steeds meer en grotere items kunt oppikken. Per level heb je een zekere minimumhoeveelheid nodig die je in een zekere tijdspanne moet verzamelen. Zodra je Katamari groot genoeg is om het level uit te spelen krijg je een melding, maar mag je de resterende tijd nog gebruiken om wat extra’s op te bouwen. Hier zit echter ook een (kleine) valkuil aan vast aangezien je bal ook kleiner kan worden. Raak je objecten die te groot zijn voor je Katamari om op te nemen dan vallen er wel vaker stukken af door de schok.

Welcome to 2004

Wie Katamari Damacy opstart anno 2020 weet best wat hij zal ontvangen. Want wat je zal krijgen, is wat gamers uit 2004 al kennen. Katamari Damacy is een HD heruitgave van de game en niet meer dan dat. Is dit een probleem? Nee, zeker niet. Maar het is zo’n feit waar je van op de hoogte moet zijn om realistische verwachtingen te hebben. De visuals zijn dan wel HD maar verder zijn geen veranderingen aan de game doorgevoerd. Het concept blijft tof, de sfeer is uniek en de game op zich is, op de positieve manier, een vreemd eendje in zowat ieders collectie.

Maar de game biedt eigenlijk nog steeds niet meer aan als bij zijn originele release. Er zijn geen verbeteringen aan de gameplay gemaakt, extra opties toegevoegd of wat dan ook. De game is dus wel wat strakker om naar te kijken maar voor de vormgeving blijven de originele keuzes van kracht. Alle objecten, omgevingen en personen bestaan dus nog steeds uit blokkige objecten met amper rondingen. Gelukkig valt wel op dat dit simpelweg de stijl en smaak is van de makers en niet gewoon een gemakkelijke of slechte afwerkingskeuze. Ook de bediening blijft zijn eigen vreemde zelve en draagt bij aan de unieke stijl en sfeer.

Uiteindelijk is er niet meer over de game te vertellen. De game is, buiten de HD visuals, exact hetzelfde als de versie uit 2004. Dit is aangenaam voor de gamers die de game al kenden en een leuke kennismaking met de franchise voor de nieuwe gamers. De game had zeker wel wat extra’s mogen toevoegen aangezien hij toen, en dus ook nu, eigenlijk best kort is. Met net onder de 20 levels van een paar minuten per keer kun je immers niet bepaald spreken van een uitgebreide game. Toch is de game zeker aangenaam om te spelen, uitdagend voor jong en oud en past hij in menig collecties.

• Blijft een unieke franchise
  • Leuke, kleurrijke settings

• Er had iets extra in de HD heruitgave mogen zitten