Just Dance 2023

Just Dance 2023
Just Dance 2023
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Naar jaarlijkse gewoonte is de nieuwe Just Dance verschenen, en hier stond iemand al enkele weken ongeduldig te trappelen om haar dansmoves weer boven te kunnen halen. Tot nu toe verscheen elke Just Dance met een minimum aan veranderingen, maar ditmaal zou de game een hele verandering ondergaan. Trek je dansschoenen maar aan en vergezel mijn vriendin en mij op de dansvloer, want we zijn best benieuwd welke moves Just Dance 2023 ditmaal op de dansvloer weet uit te voeren!

The party never stops!

Zijn we ondertussen al aan de 14de release, enkel de main reeks geteld, aangekomen van de Just Dance franchise? Jazeker, en dat valt zeer goed te merken aan het nog steeds uitstekend werkende dansmechanisme. En ligt het nu aan ons of voelt de detectie van onze moves deze keer zelfs nog nauwkeurig aan? Hoe dan ook, de basis formule is nog steeds ongewijzigd en je kan met zowel de Joy-Con (of alternatieve motion controllers op andere consoles) als met je smartphone (via de Just Dance-app) aan de slag om je dansmoves te laten registreren. Zoals we gewoon zijn registreert het spel de bewegingen van je rechterhand en des te beter je de bewegingen op het scherm weet te volgen, des te beter je score is. Je kan tot zes personen samen de dansvloer betreden en strijden om de hoogste score!

Unlimited no more

De tracks waar je onmiddellijk mee aan de slag kan, die gebundeld zijn met de game, zijn redelijk gevarieerd en bevatten klassiekers zoals “Disco Inferno” van The Trammps of “Bring me to Life” van Evanescence en “Radioactive” van Imagine Dragons (een van onze persoonlijke nieuwe favorieten om te dansen). Maar ook de Koreaanse popband BTS laat je dansen op “Boy With Luv” en ook eentje van eigen bodem doet jong en oud meeswingen op hun nieuwste hit: K3 met “Vleugels”. Mocht je met de ongeveer 40 (ik telde er 44) songs toch niet genoeg hebben en snakken naar meer, dan kan je zoals in het verleden ook al het geval was terugvallen op het betalend abonnement. Ditmaal geen Just Dance Unlimited gek genoeg, maar wel de nieuwe Just Dance+ die nagenoeg hetzelfde is maar dan minder uitgebreid. In dit nieuwe abonnement krijg je toegang tot een extra 150-tal liedjes uit vorige Just Dance games, maar er missen toch heel wat liedjes die we in het verleden steevast in onze playlist hadden staan en nu toch écht wel missen om op los te gaan. Ubisoft belooft wel dat ze Just Dance+ nog verder gaan uitbreiden met oude en nieuwe liedjes, dus we hopen alvast dat onze favoriete tracks snel weer beschikbaar gaan worden. En laten we eerlijk zijn, voor 4€ per maand is het best wel te doen als je zoals ons heel vaak staat te swingen in je woonkamer.

Wat trouwens wel jammer is, is dat ditmaal je scores en dergelijke uit vorige games niet meer beschikbaar is voor deze versie. Ik vermoed dat het te maken heeft met een andere server en/of infrastructuur waar Just Dance+ nu op draait, terwijl de voorgaande een ander systeem zal hebben voor Just Dance Unlimited. Waarom dit veranderd is, is mij verder een raadsel.

As it was

Buiten de core gameplay is niets nog zoals het was, lijkt het wel. Het nieuwe abonnement is maar het topje van de ijsberg, want ook de menu’s zijn helemaal veranderd. Dit is wel een kritiek puntje dat al enkele jaren aangehaald werd en waar er eindelijk eens wat verandering in gekomen is. Het valt ook op dat er geprobeerd wordt om een meer persoonlijke ervaring aan te bieden aan de speler dankzij vooropgestelde playlists die bij je passen op basis van speelstijl en voorkeuren. De interface oogt ook een heel stuk moderner en menu’s zijn vlot en duidelijk om door te navigeren.

Niet enkel het menu heeft een make-over gekregen, maar ook de online multiplayer heeft de nodige aanpassingen ontvangen. Hierdoor kan je nu, eindelijk, tot vijf andere spelers online uitnodigen vanuit je vriendenlijst voor een virtuele dance-off. Daartegenover staat helaas vreemd genoeg wel dat de World Dance Floor, waar je het kon opnemen tegen willekeurige spelers wereldwijd, verdwenen is. Hier zie ik de reden niet goed van in, en ik hoop dat deze modus toch zijn weg terug weet te vinden naar de game. Tenslotte is het systeem waar je avatars, badges, achtergronden en meer kan vrijspelen nog steeds aanwezig en zorgt het er voor dat je nog steeds je ervaring zo persoonlijk mogelijk kan maken. Het is en blijft een kleine feature, maar toch een waar veel spelers best wel wat waarde aan hechten volgens mij om toch dat extra tikkeltje persoonlijkheid in je spelervaring te kunnen stoppen.

Just Dance 2023 is weer de ster van de dansvloer en is zoals steeds weer mooi op tijd om de feestdagen extra actief in te kleuren. Dankzij de vernieuwde interface en de aanpassing aan de online multiplayer buigt Just Dance eindelijk onder de kritiek die ze nu al enkele jaren krijgen, maar helaas sneuvelt er hierdoor wel een deeltje van de online-ervaring die we ondertussen gewoon zijn waardoor je nu niet meer tegen random dansers wereldwijd kan dansen. Daarnaast voelt de nieuwe Just Dance+ aan als een stapje terug tegenover de veel meer uitgebreide Just Dance Unlimited uit vorige edities en missen er toch wel wat tracks die voor sommigen mogelijks tot hun favoriete nummers behoren. Gelukkig heeft Ubisoft aangegeven dit nog te verbeteren in de toekomst, dus het is afwachten of alle tracks hun weg terug vinden, maar voor 4€ per maand kan je ondertussen jezelf laten gaan op een 150-tal extra nummers, boven de meer dan 40 nummers die reeds op het spel aanwezig zijn met als blikvanger de nieuwe K3 hit “Vleugels”. Hoe dan ook, desondanks de minpuntjes blijft Just Dance 2023 een feestje dat je niet wil missen!

• Nog steeds een van de beste party games
  • Eindelijk tegen vrienden dansen...

• Just Dance+ staat nog in zijn kinderschoenen en mist heel wat oudere tracks