Just Dance 2021

Just Dance 2021
Just Dance 2021
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

🎶 Shake shake shake, shake shake shake… shake your booty! 🎶

Het is weer zover, naar jaarlijkse gewoonte verscheen recent de nieuwste telg in de Just Dance reeks, namelijk ‘Just Dance 2021’. Net zoals elk jaar staat mijn vriendin te springen om aan de slag te gaan met deze game en heeft ze zich ondertussen al voor 150% laten gaan op de nieuwe tracks, waaronder “Dans van de Farao” van K3. Maar wat heeft het spel nog meer in petto voor ons, en is het een grote update in vergelijking met vorig jaar? Join onze groove en ontdek het hier samen met ons!

Same old song

Sommige mensen kijken elk jaar uit naar de nieuwe Fifa, anderen dan weer naar games zoals Just Dance. Door de jaarlijkse strakke releasedates zijn er daarom meestal maar kleine veranderingen en updates te vinden in deze spellen. Bij Fifa is dat dan vooral veranderingen aan de spelers van de verschillende teams die meedoen en wat tweaken van de mechanics. Voor Just Dance is het eerder het toevoegen van de laatste grote hits. Dat is daarom niet persé slecht, want waarom iets helemaal omgooien wat goed werkt?

Toch voegde ‘Just Dance 2020’, ter ere van hun 10-jarige bestaan, een nieuwe gamemodus toe. Helaas is dat dit jaar niet het geval, maar dat wil niet zeggen dat het gewoon een kopie van vorig jaar is met nieuwe liedjes. Sterker nog, die nieuwe gamemodus van vorig jaar is zelfs helemaal afwezig hier. Deze “All Stars Mode” is echter niet onmiddellijk een gemis, aangezien deze mode je doorheen de geschiedenis van 10 jaar Just Dance op verschillende liedjes van de verschillende spellen liet dansen. Al deze liedjes zitten uiteraard ook in Just Dance Unlimited, waarover later meer uitleg. Maar in dit spel zitten dus maar liefst 40 nieuwe tracks om op los te gaan! De volledige tracklist kan je hier terugvinden.

Just Dance the night away

Wat wel meteen opviel was dat ze het scorescherm hebben aangepakt waardoor het er veel netter en duidelijker uitziet. Ook de terugkerende Mojo-gashapon (een automaat waar je capsules uit kunt draaien met munten, zoals een kauwgomballenautomaat) heeft een kleine visuele update gekregen maar blijft in essentie hetzelfde doen. Net zoals in vorige delen verdien je Mojo-munten door te dansen die je dan kan gebruiken om te spenderen aan deze automaat. Hierdoor kan je jezelf extra motiveren om alle 166 avatars, 101 stickers, 101 skins én 159 bijnamen te verzamelen.

Maar je moet dus wel dansen om ze te verdienen. Het dansen zelf is zo simpel als het maar kan zijn en werkt nog steeds even goed als we gewoon zijn. Je scoort dus punten door de dansers na te doen op het scherm, dit door middel van een Joy-Con controller in je hand die de bewegingen zal detecteren of door gebruik te maken van je smartphone dankzij een app die specifiek gemaakt is voor Just Dance. Geen excuses dus om niet mee te moeten dansen, want iedereen heeft zo dus altijd een controller op zak!

Perform like you’ve already won

Om je toch wat keuze te geven over welke liedjes je op danst en of je het tegen vrienden opneemt of net samen wil dansen om hoge punten te scoren zijn er verschillende modi waaruit je kan kiezen. Zo is er een Kids mode met, meestal ook wat gemakkelijkere, liedjes speciaal voor kinderen. Daarnaast vinden we een Quick Play waar je onmiddellijk kan beginnen te dansen op een random gekozen nummer, perfect als je niet weet waar je zin in hebt. Tenslotte is er de Just Dance mode waarin je playlists kan maken, om zo steeds je favoriete tracks bij de hand te hebben, of waar je kan zoeken naar nummers per letter, op solo of duo nummers en ook op de moeilijkheidsgraad. Hier vinden we ook de World Dance Floor waar we, zoals je mogelijks zal vermoeden, online tegen andere spelers over de wereld gaan dansen. Je zal tegenstanders krijgen gebaseerd op je vorige prestaties en algemeen level.

Ongeacht welke mode je voorkeur draagt, de gameplay blijft dezelfde zoals we deze al heel wat jaren kennen. Op het beeldscherm zie je erg kleurrijke figuren dansen en het is de bedoeling dat jij dezelfde moves uitvoert. Handig wel dat de dansers zo kleurrijk zijn, want met meerdere spelers is het zo veel gemakkelijker om je te kunnen focussen op het juiste personage. Ook de achtergronden zijn zeer kleurrijk en veranderen mee met de muziek, wat soms wel de aandacht kan afleiden tijdens het dansen maar er meestal wel zeer cool uitziet.

Go Unlimited!

Hoe leuk dit allemaal ook kan zijn, 40 liedjes zijn soms wat te weinig om je lang geïnteresseerd te houden. Hiervoor bestaat een oplossing in de vorm van Just Dance Unlimited, een betalend abonnement dat je afsluit om zo toegang te krijgen tot een goeie 600 tracks. Wat je dit zal kosten? Wel, voor 24,99€ per jaar ben je gesteld. Maar er zijn ook abonnementen van 24 uur, 1 maand en 3 maanden beschikbaar voor als je enkel in bepaalde periodes van plan bent om intensiever te spelen. Ben je toch niet overtuigd, dan kan je steeds beroep doen op de “Happy Hour” die geregeld plaatsvindt. Gedurende zo een uur zijn alle tracks voor iedereen speelbaar, met of zonder Unlimited dus. Oh, en als dit je eerste Just Dance game is krijg je alvast 1 maand Unlimited gratis. Geweldig toch?

Eerder in de review stelde ik al de vraag “waarom iets helemaal omgooien wat goed werkt?”. Deze game is nog steeds enorm leuk om te spelen, maar toch verwacht ik elk jaar op zijn minst een paar nieuwigheden en al zeker als je weet dat dit de 11de in de rij van jaarlijkse releases is. Echter kon het de pret niet drukken en waren we deze gedachte al snel vergeten terwijl er op los dansten met de nieuwe tracks zoals Rain On Me van Lady Gaga & Ariana Grande, Blinding Lights van The Weeknd en ja hoor zelfs de nieuwste K3 hit, Dans van de Farao!

Met deze 40 tracks, en de sporadische happy hours, zit je zonder abonnement dus al meteen goed met een leuke keuze aan liedjes om het dansbeest in je los te laten. Toch raden wij aan om het Unlimited abonnement te overwegen als je van plan bent de game heel vaak te spelen om zo altijd de maximale ervaring te hebben en de grootste keuze aan liedjes.

• Sterke nieuwe tracks
  • Achtergronden en algemene visuals zijn top
  • Licht verbeterde performance tegenover vorige editie