Just Dance 2020

Just Dance 2020
Just Dance 2020

Just Dance is een game dat we al een tijdje jaarlijks zien passeren, dus naar jaarlijkse traditie komt Ubisoft dit jaar met Just Dance 2020 op de proppen. Eerlijk gezegd, heb ik nog nooit eerder een Just Dance game gespeeld. Maar nu wou ik deze toch eens testen en zien waar het allemaal om draait. Blijkt best simpel te zijn. Dansen namelijk. Verrassend, niet?

Dansen, dansen en nog eens dansen

Dus, voor diegenen die het nog niet doorhadden dat Just Dance 2020 om dansen ging, dan weet je het nu. Het concept is redelijk simpel, je probeert (met de nadruk op probeert in mijn geval) de dansmoves die op je scherm verschijnen zo goed mogelijk na te doen. Hoe beter je de bepaalde move doet, hoe beter je score op het einde van het liedje zal zijn. Er zijn drie manieren om je bewegingen te volgen. De eerste is de Playstation camera, dit is tevens ook de meest aangeraden optie aangezien je je dan volledig kan focussen op de dans. De tweede is een Move controller en de derde is je eigen smartphone waarop je de Just Dance Controller app op moet downloaden. Zowel je smartphone als de Move controller zijn gelijkaardig in functie. Je houdt deze vast in het hand, die je hebt aangeduid in de game, terwijl je danst. Ikzelf ben niet in het bezit van een Playstation camera of Move controller dus heb het met mijn smartphone geprobeerd. Zelf heb ik een smartphone met een schermgrootte van 5.8 inch dus ik kan je vertellen dat dansen met zo’n gewicht in je hand niet echt handig is. Dan heb ik het eens met de kleinere smartphone geprobeerd van mijn wederhelft en dat was al iets gemakkelijker. Maar toen is er mij iets anders opgevallen. Namelijk dat een Android-toestel beter je bewegingen kan tracken dan een iPhone. Als je trouwens eens een moeilijker nummer wil proberen en dus wat snellere bewegingen moet uitvoeren, bestaat de kans ook dat de smartphone wel eens uit je hand kan vliegen. Ik spreek uit ervaring. Dus heb je een Playstation camera of Move controller in huis? Gebruik deze dan.

Just Dance staat ook gekend om zijn kleurrijke garderobe en extraverte figuren, deze waren ook weer uitvoerig aanwezig in deze versie. Maar het feit dat dit niet echt vernieuwend is, vind ik niet storend. Deze figuren zijn net wat Just Dance maakt als franchise dus kan ik dit best wel appreciëren. Ergens vertelt me dit dat gamen niet altijd serieus moet zijn en dat je je ook best eens kan uitleven met wat in je woonkamer op en neer te springen. Daar kan ik me best in vinden!

Ba-by Shark, dudududu

Als je de game opstart, krijg je drie modi om uit te kiezen. Just Dance, Kids en All Stars. Just Dance is de meest uitgebreide modus en kan je kiezen uit reeks nummers die nieuw zijn in Just Dance 2020. Kids is de modus waar je je kinderen volop kan laten uitleven op Baby Shark (wat nu al een week vast zit in mijn hoofd) en andere welbekende kinderliedjes. Wat de kinderen meteen zal opvallen is dat ook K3 hun intrede maakt in de game met ‘10.000 Luchtballonnen’. De kans is groot dat ze deze danspasjes al vanbuiten kennen en dus een monsterscore zullen neerzetten in deze track! De All Stars is de modus waar je alle meest populaire liedjes kan vinden van de afgelopen jaren van Just Dance. Ondanks dat het maar drie modi zijn, heeft elke modus wel wat te bieden. Ik ben zelf meteen in de Just Dance modus gevlogen en zag dat het aantal nummers best beperkt was eigenlijk. Je kon wel bijvoorbeeld een extreme versie van een nummer vrijspelen door datzelfde nummer de beste score te halen in de moeilijke versie. Dus een nummer vrijspelen kan je dus soms letterlijk bloed, zweet en tranen kosten.

Wat me na vijf minuten meteen enorm stoorde was de lay-out van het keuzemenu om een nummer te kiezen. Deze werkte enorm tegen met momenten en voelde heel stroef aan. Telkens je op nummer kwam, kreeg je een korte video te zien hoe de dans er ongeveer ging uitzien, maar meestal moest dit ook even laden en dat bracht soms wat frustratie met zich mee. Je kan ook sorteren op verschillende zaken zoals op moeilijkheidsgraad en alfabetisch. Ook kan je dit menu bedienen met je smartphone, maar gebruik best je controller dat gaat iets vlotter gaan.

Just Dance Unlimited

Je kan ook je nummers enorm hard uitbreiden door Just Dance Unlimited aan te schaffen. Dit is een streaming service van Ubisoft waardoor je uit meer dan 500 nummers kan kiezen in plaats van het beperkte lijstje dat je krijgt bij het originele spel. En bij elke kopie van Just Dance 2020 krijg je één maand aan Just Dance Unlimited gratis om dit eens uit te proberen. Geen addertjes onder het gras, gewoon proberen! Als je hierna geïnteresseerd bent om deze service te behouden kan dit voor ongeveer vijf euro per maand. Ook zijn alle genres die je je maar kan wensen hier aanwezig en kan je je volledig uitleven tot je er letterlijk bij neervalt! Het is dan natuurlijk ook belangrijk om af en toe even een pauze te nemen en eens goed te drinken. Ook kan deze game gezien worden als een leuke workout als je geen tijd hebt om naar de fitness te gaan. Handig, toch?

Just Dance 2020 is een enorm fijne familie game die de meesten gezinnen en fanatieke dansers wel kan bekoren. Is de game vernieuwend naar zijn voorgangers toe? Nee, dat niet maar plezier is er zeker gegarandeerd! Het is ook aan te raden om met een Playstation camera te spelen in plaats van een Move controller of je smartphone waarop je een app moet installeren. Laten we eerlijk zijn, als je moet vertellen dat je scherm is gebarsten door Just Dance te spelen, kom je niet bepaald cool over. Ook detecteert de app niet altijd even goed je bewegingen. Wat ik het vervelendste vond was het menu zelf dat enorm stroef was en de beperkte lijst van nummers. Gelukkig is er nog Just Dance Unlimited die je voor een maand gratis kan uitproberen en dus meteen meer dan 500 nummers in je catalogus hebt staan. Oh, en een leuk weetje nog om af te sluiten: Wist je dat Just Dance 2020 ook nog verschijnt op de Wii en daarmee officieel de laatste Wii game zal zijn? Dan weet je het nu!

• Fijne familie game

• GSM-controller niet handig & accuraat
  • Songlist niet overzichtelijk