Jagged Alliance: Rage

Nolan
Jagged Alliance: Rage
Jagged Alliance: Rage
Jagged Alliance: Rage, een tactische turn-based survival game waarin elke stap cruciaal kan zijn. 20 jaar na de originele Jagged Alliance bevinden onze favoriete mercenaries zich weer in een benarde situatie waarin ze een eiland van een grote tiran moeten bevrijden. Dus stel je team samen en haal je beste tactieken boven, want al vanaf de eerste levels van het spel weet je dat dit geen lachertje gaat zijn.

Be prepared

Wanneer een noodsignaal wordt opgevangen van iemand die hulp nodig heeft, en daarvoor veel geld biedt, staan alle mercenaries klaar om deze job aan te nemen. Jammer genoeg kan je maar kiezen uit 2 mensen. Wie je hier gaat kiezen heeft een grote impact op hoe je elk level van het spel moet gaan aanpakken. Elk personage heeft zijn positieve en negatieve kanten. Zo kan de dokter Q. Huaong bijvoorbeeld iedereen tijdens het rusten genezen en heeft hij zelf meer health points, maar kan hij niet zo goed richten met een geweer en is hij zelf niet zo sterk. Of kan Kyle Simmons heel goed schieten en schuilen, maar als hij geraakt wordt heeft hij meer kans op bloeden en geïnfecteerd worden. Dus probeer de sterktes en zwaktes van de personages goed te balanceren, of je gaat jezelf in een situatie bevinden waar je heel moeilijk uit geraakt.

De eerste missies in Jagged Alliance: Rage beginnen zeer lineair, waar je ontsnapt uit de handen van de vijand en de controls leert kennen, maar daarna begin je zelf de touwtjes in handen te krijgen. Je kan verschillende routes en missies kiezen, dorpen die bevrijd moeten worden en kampen die je moet vernietigen. Ook speel je dan nieuwe locaties vrij zoals water reservoirs of een fabriek. Tussen deze missies door moeten je characters ook rusten, drinken, eten en wonden verzorgen. Doe je dit niet kunnen ze dehydreren, verhongeren of ziek worden waardoor ze minder sterk zijn of minder goed kunnen mikken. Als je Ivan in je team hebt, raad ik ook aan altijd op zoek te gaan naar alcohol, want zonder alcohol functioneert hij niet echt goed.

RAAAAGE

Buiten al deze skills en zwaktes van de personages, krijg je in Jagged Alliance: Rage ook iets nieuws. Namelijk de Rage mode. Hoe meer damage je krijgt, hoe kwader je wordt. Na een tijd kom je in Rage modus terecht. Hierdoor wordt de special ability van je personage versterkt. Deze modus kan vooral heel nuttig zijn als je in het nauw gedreven bent, maar je de juiste characters bij hebt. In sommige gevallen kan het dan weer niet handig zijn om Rage op te sparen. Je hebt een personage met hartproblemen, en hoe meer Rage je opspaart, hoe erger het met zijn hart gesteld is, en hij uiteindelijk kan sterven aan hartfalen.

Technische aspecten

Zoals eerder vernoemd is Jagged Alliance een turn-based tactical game, dat gebruik maakt van een action point systeem. Dit wil zeggen dat elke beweging dat je maakt moet tellen. Je kan maar zover lopen als je AP punten hebt. Een aanval uitvoeren of schieten kosten dan ook weer punten. Je kan je punten opstapelen om in sommige gevallen dan bijvoorbeeld een headshot te maken. De combat kan dan ook onvergefelijk zijn, aangezien je zelf maar beschikt over een paar levenspunten. Damage kan je wel vermijden door het maken van armour. Maar er wordt wel aangeraden om het spel eerder op een sneaky manier te spelen. Buiten dit dynamische AP systeem en personages heb je dan ook nog het eiland. Hierin staat de tijd ook niet stil, en kan het zijn dat je oftewel in het daglicht gaat moeten spelen of in de nacht, wat dan ook weer een grote impact heeft op je personages, omdat sommige hier niet goed in zijn, of schrik hebben in het donker. Het eiland veranderd ook naarmate de keuzes die je maakt. Deze kunnen zowel positief als negatief zijn.

Jagged Alliance: Rage biedt tal van mogelijkheden en elke keer een nieuwe uitdaging. Het realisme in hoe personages reageren in bepaalde situaties, zorgt voor de juiste moeilijkheid. Hoewel de controls niet altijd even goed meewerkten, en ik wel eens problemen ervaarde bij het veranderen van personage, bleef het spel mij wel interesseren. Vooral vanwege het feit dat ik telkens weer wou zien of ik het beter kon als de vorige keer, en om te ontdekken welk personage beter speelde dan zijn companen. Dus op de gameplay heb ik bitter weinig commentaar. De graphics zijn naar mijn mening een beetje outdated. Maar dat neemt niet weg dat dit nog altijd een enorm leuk spel is voor de liefhebbers van dit genre. En voor de mensen die nog niet bekend zijn met deze stijl is het echt wel een aanrader. Wie wilt kan dit zelfs ook met een vriend in multiplayer ervaren.

• Leuke uitdaging
  • variëteit in de personages
  • Levendig eiland