Impact Winter

Dennis
Impact Winter
Impact Winter
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

30 dagen. 30 dagen vooraleer ze je komen redden. Samengetroept in een kerk probeer je met vier anderen die 30 dagen te overleven. 30 Dagen  waar je ze te eten en te drinken moet geven. 30 dagen waarin je ze warm én tevreden moet houden. Welkom op een plek waar het eeuwig sneeuwt. Welkom bij Impact Winter!

Take me to church

De wereld is getroffen door een asteroïde. Hoe dat in zijn werk ging weten we niet. We worden onmiddellijk in de actie gedropt, waarin de techneut van de groep een robot aan de praat probeert te krijgen. Daar zit je dan. In een kerk met vier nobele onbekenden. Tot plots! De robot leeft! Het signaal is zwak maar de boodschap die er door komt is duidelijk. 30 dagen.

Jij bent Jacob Solomon en vreemd genoeg zorgt die naam er ook voor dat je word gebombardeerd tot leider. Wat betekent dat? Dat jij er word op uitgezonden om water, voedsel en materiaal te gaan zoeken om het kampvuur brandende te houden . Helemaal alleen? Neen, onze vriend de Robot (aka Ako-light) gaat mee op verkenning! Voor je je eerste stappen buiten zet, is het handig om eerst de belangrijkste dingen in de kerk te leren kennen. Tijd voor een rondleiding!
Alles loopt op tijd. Je ziet de tijd wegtikken tot aan het moment dat jullie gered gaan worden.Het belangrijkste in de kerk is wel het kampvuur. De timer houdt bij hoelang het nog duurt eer het vuur gedoofd is en de thermische kou langzaam maar zeker je teamgenoten om zeep zal helpen. Dan heb je je voedselvoorraad, netjes apart, en de rest van de spullen om dingen mee te knutselen. Dingen te knutselen? Jawel, de 4 teamleden zullen niet voor niets achterblijven. Mocht je bepaalde onderdelen in het wild vinden dan maken zij er iets leuks van. Ehm, nuttig. Het moet gezegd worden, op dit moment is het leven geen ponykamp.

De kerk is je veilige plaats.

De kerk is je veilige plaats.

So this is christmas

Dan is het op naar de buitenwereld! Naast de broodnodige levensmiddelen krijg je een missielijstje van je teamgenoten mee en baan je je een weg door de sneeuw. Voor elke missie die je tot een goed einde brengt krijg je Rescue Points en gaat Ako-Light een level omhoog. Ook worden er een aantal uur afgetrokken tot het moment van de redding. Op zoek naar de eerste tekenen van voedsel, probeer je je te oriënteren. De combinatie van een papieren kaart en een radar zorgen er niet écht voor dat je weet waar je je bevindt. Misschien was het handig geweest als er (bij het ontdekken van bepaalde plekken) aantekeningen op die papieren kaart werden aangebracht. Nu moet ik vertrouwen op de robot, wiens batterij ook een levensduur heeft gekregen.

De vier die in het kamp zijn gebleven hebben op hun beurt ook hun plus en minpunten. Soms kan het wel eens zijn dat er gekibbeld wordt en daardoor het moraal zakt. Gevolg? Dan ben je ergens in een verlaten huis aan het rondsnuiten en mag je halsoverkop terug naar het kamp om het brandje te gaan blussen.Zijn wij de  enige overlevenden? Neen. Een volkje dat zich “nomads” noemt zijn de “winkeliers” van dienst. Als je ergens zaden vindt kun je deze opsparen om andere benodigdheden (water lijkt mij een goede tip) er voor in te wisselen. Zij kunnen je op hun beurt ook missies meegeven waardoor je weer RP punten krijgt.

Ja, ik reis uit de kilte op!

Ja, ik reis uit de kilte op!

And I would walk 500 miles

Het is niet evident om mijn manier van spelen aan te passen. Waar ik in andere games een ruime inventory heb en een soort van hoarder-achtige manier van spelen aan hou, moet ik mijn strategie aanpassen aan de noden van dat moment. Dreigt er voedselschaarste? Op zoek naar dingen die eetbaar zijn! Lijden de mensen dorst? Op zoek naar… tequila? Vreemd genoeg helpt alcohol tegen de dorst en zorgt het ervoor dat het moraal terug stijgt, maar enige neveneffecten heb ik nog niet mogen ondervinden.

Dat wil ook zeggen dat je in het begin nogal beperkt bent tot de directe omgeving van de kerk. En dat je veel heen en weer zal mogen wandelen met de verschillende benodigdheden. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om ergens ter plaatse je tent op te zetten en gebruik te maken van de handige toolbox die er bij komt. Als je je dan neerlegt om een dutje te gaan doen (af en toe kan de eeuwige sneeuw vermoeiend werken), zal je robot de spullen in de toolbox naar het kamp brengen. Waar je echter rekening mee moet houden is dat de sneeuwval wel eens je tentenkamp onklaar kan maken. Iets wat mij is overkomen.

Laat het los, laat het gaan. Voorbij is de storm in mij!

Laat het los, laat het gaan. Voorbij is de storm in mij!

Conclusie

Dit is een micromanagement game die (zeker in het begin) traag verloopt en een zekere charme heeft naar het overlevingsgevoel. Ik durf mezelf niet te laten uitdrogen of verhongeren, laat staan die andere vier die schijnlijk wat zitten rond te hangen in de kerk, terwijl ik al het harde loopwerk tussen vind en schuilplaats doe. Ik heb me wel goed weten te amuseren met deze game, ook al moest ik een keer opnieuw beginnen om een betere start te maken nadat ik de mechanics wat beter onder knie had. Maar ik weet dat ik komende winter de sneeuw toch angstvallig in het oog zal houden, en alvast niet met een tentje ergens naartoe zal trekken!

Deze winter zal vast en zeker zijn impact op je hebben ;)

Deze winter zal vast en zeker zijn impact op je hebben 😉

 

Good

  • Micromanagement op zijn best
  • Sfeer, sfeer en nog eens sfeer
  • Continue baggeren door een sneeuwstorm

Bad

  • Continue baggeren door een sneeuwstorm
  • Laadtijden zijn vrij traag met momenten
7.8

Goed

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Lost Password