Immortals Fenyx Rising

Immortals Fenyx Rising
Immortals Fenyx Rising

Weet je nog wanneer grote evenementen wel konden doorgaan? Lang geleden in 2019 op het E3 evenement in L.A. is de game ‘Gods & Monsters’ aangekondigd geweest. Een game waar het team van Assassin’s Creed Odyssey achter zit. Na de aankondiging is het lang stil geweest en een paar maanden geleden kregen we eindelijk weer nieuws. De game komt dit jaar in december nog uit en euh we hebben trouwens de naam veranderd naar ‘Immortals Fenyx Rising’, het is maar dat ge het weet!

Immortals Breath of the Rising Fenyx

Nadat de eerste gameplay beelden op de wereld waren losgelaten werd er wel eens in de wandelgangen gefluisterd dat Immortals Fenyx Rising nogal veel weg heeft van Zelda Breath of the Wild. In grote lijnen ben ik daar akkoord mee, maar de formule werkte in 2017 dus waarom zou het drie jaar later niet meer werken? Het grootste verschil is dat Immortals eigenlijk veel toegankelijker is voor de meeste gamers dan Zelda. Ook het verhaal op zich is iets makkelijker te begrijpen aangezien Zelda al best wat games in zijn arsenaal heeft ondertussen.

Het verhaal speelt zich af in de Griekse mythologie en wordt op een redelijk speciale manier gebracht. Aan flauwe humor en gekarikaturiseerde menselijke emoties is er zeker geen gebrek. Ik ben zelf ook iemand die altijd een goeie flauwe mop of een nog flauwere woordspeling heeft klaarstaan maar zelfs voor mij ging Immortals soms een stapje te ver. Na de zoveelste flauwe mop krimp je af en toe toch even ineen. Ik was ook niet helemaal overtuigd van de voice acting. Deze voelde vaak nogal geforceerd aan en het leek alsof de stem acteurs en actrices niet Engelstalig zijn. Het verhaal wordt verteld door Zeus en Prometheus die het verhaal op sommige momenten kan beïnvloeden. Zeus is nogal snel verveeld als de monsters niet indrukwekkend genoeg zijn en dan durft hij er wel eens een goed schepje bovenop te doen. Ze vertellen het verhaal van onze jonge held Fenyx. De wereld is onder een vloek van Typhon, een titaan, en iedereen is in steen veranderd. Behalve onze Fenyx natuurlijk, hij zoekt meteen een manier om te overleven. Nadat hij Hermes heeft ontmoet is al snel duidelijk dat hij de goden terug bijeen moet brengen die eerst waren verslagen door Typhon. Samen kunnen ze Typhon weer in zijn kot krijgen!

Weapons & Tools of the Gods

Aangezien Fenyx maar een smalle bonenstaak is, kan hij wel wat wapens en tools gebruiken om de goden bijeen te sprokkelen. Je krijgt al je wapens al redelijk in het begin van het verhaal op het starter eiland. Je beschikt over een zwaard voor lichte aanvallen, een bijl voor zwaardere aanvallen en een pijl en boog. Daarnaast krijg je nog mythologische vleugels om te kunnen dubbel springen en te zweven. Tot slot vindt hij ook nog bracers die hem zware objecten doen optillen. Op zich een mooi setje om iemand pijn te kunnen doen, niet? Qua defensieve uitrusting kan je je helm en tenue ook aanpassen. Deze kan je voornamelijk vinden in kisten verspreid over de hele map of door puzzels en side quests te voltooien. De game biedt ook transmog aan dus als je de stats van het ene item beter vind maar het andere ziet er beter uit kan je het uiterlijk van je item aanpassen zonder dat de stats mee veranderen.

Meteen na het eerste eiland te hebben afgerond, kom je aan in de Hall of the Gods. Dit is jouw veilige spot om je wapens te kunnen upgraden, potions te maken, nieuwe vaardigheden te leren, je stamina en levensbar te verbeteren en je looks aan te passen. Om je wapens te kunnen upgraden heb je diamanten nodig van een specifieke kleur die je zowat over de hele wereld kan vinden. Nieuwe vaardigheden kan je dan weer aanleren door Coins of Archon te vinden. Zo kan je honderd pijlen uit de grond laten schieten of een massieve hamer op iemand zijn smoel laten landen. Je kan elke vaardigheid ook nog verder upgraden voor zover je dat zelf wenst. De combat zelf voelt enorm soepel aan en het ligt ook volledig in de handen van de speler of je een gevecht al dan niet kan winnen. Er is geen level systeem dus dat wil zeggen dat je op eender welk moment eender welke vijand kan aanvallen en afhankelijk van hoe goed je de controls onder de knie hebt, is de kans reëel dat je het gevecht zal winnen. De sleutel hiervoor is het goed timen van je uitwijk manoeuvre. Als je dit op de exact juiste moment doet, vertraagt de tijd even en krijg je de kans om wat meppen uit te delen. Er is ook genoeg diversiteit onder de vijanden zodat je niet altijd dezelfde trucjes kan uitvoeren.

Divided & United

De wereld is onderverdeeld in verschillende gebieden. Elk gebied heeft een gigantisch beeld in het midden staan dat de god representeert die je moet gaan helpen. Door op het grote beeld te klimmen kan je het gebied al een beetje verkennen en een paar interessante punten markeren op je map. De gebieden zijn ook telkens volledig anders dan het gebied dat je net hebt bezocht zodat het niet snel saai en generiek aanvoelt. Naast het hoofd verhaal zijn er ook nog een handvol aan side quests die je kan voltooien. Deze zijn meestal niet te lang en geven je goede beloningen mee om de rest van de trip wat aangenamer te maken.

Er zijn ook best wat puzzels te vinden die je kan oplossen en je uiteraard ook belonen als je de oplossing hebt gevonden. De puzzels kunnen met momenten redelijk uitdagend zijn maar dan net uitdagend genoeg. Ze zijn niet overdreven moeilijk gemaakt waardoor je soms vast komt te zitten en een beetje de zin verliest om de game verder te spelen. Dat heb ik gelukkig niet meegemaakt en heb met de juiste dosis geduld de oplossing altijd zelf kunnen vinden. De meest uitdagende puzzels kan je vinden in de Vaults of Tartaros, dit zijn dungeons die verschillende moeilijkheidsgraden hebben. Hier kan je pas echt je puzzel skills gaan testen!

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor een goede open wereld game maar wat voor mij zeer belangrijk is, is hoe je je beweegt in de wereld. Neem bijvoorbeeld Spider-Man, hoe kan je rondslingeren in New York nu beu worden? Dit is ook weer een grote troef in Immortals Fenyx Rising! Zoals ik eerder zei heb je je vleugels om vanop een hoogte ergens naartoe te kunnen zweven. Je kan ook op elk moment een mount tevoorschijn halen als je deze hebt kunnen temmen. En dan kan je ook nog sprinten met je mount of te voet. En als laatste kan je zowat elk oppervlak van de game beklimmen. Let wel op dat je stamina ondertussen niet op geraakt anders donder je weer naar beneden.

Immortals Fenyx Rising mag dan enorm veel weg hebben van de laatste Zelda game maar toch weet het zich te onderscheiden. Dit voornamelijk door enorm vlotte combat waar de wapens niet breken na drie slagen en een gemakkelijk te volgen verhaal zonder een voorkennis te hebben van de Griekse mythologie. Alles wordt namelijk haarfijn uitgelegd waar nodig. Het verhaal wordt op een heel ludieke manier gebracht wat voor sommige niet zal werken, er is namelijk een grens van hoeveel flauwe moppen een mens kan verdragen. Ook de voice acting was niet geheel overtuigend en kwam soms geforceerd over. Net zoals in Zelda kan je de hele wereld ontdekken op je eigen tempo en in eender welke volgorde, er is geen level systeem dus in principe kan je elke vijand aan als je weet wat je moet doen. Er valt ook overal wel iets te ontdekken zonder de map dat hoeft aan te duiden, er is zeker genoeg te doen naast het verhaal. Hoeveel je hier van wilt zien, kies je ook weer volledig zelf. De puzzels zijn afwisselend genoeg met een moeilijkheidsgraad die enorm varieert en toch haalbaar blijft zodat het niet frustrerend wordt.

• Eindeloze exploratie
  • Vlotte combat
  • Interessante puzzels die de flow van de game niet breken