Immortals Fenyx Rising DLC: A New God

Immortals Fenyx Rising DLC: A New God
Immortals Fenyx Rising DLC: A New God

Dat Immortals Fenyx Rising een schot in de roos was, is ondertussen geen geheim meer. Een prachtige open wereld gevuld met fauna en flora, leuke puzzels, interessante combat en mooi verhaal. Deze fijne game heeft ook een season pass waar 3 DLC’s inbegrepen zijn. De eerste is A New God en deze heb ik voor jullie mogen uittesten. Hopelijk kan deze DLC de eer van de main game hoog houden.

A New God

Voor ik aan deze review begin, wil ik wel even meegeven dat hier spoilers zullen vermeld worden over de main game van Immortals Fenyx Rising. Dat is helaas niet te vermijden als ik ook maar iets wil vertellen over het verhaal van deze DLC. Dat gezegd zijnde vliegen we erin!

Dus, het verhaal speelt zich af meteen na het hoofdverhaal van de game. Fenyx is erkend als een God en moet nu zichzelf bewijzen om een plaatsje binnen het Pantheon te verdienen. Het Pantheon is de “council” oftwel de raad van 12 grootste Goden in de Griekse mythologie. Hier deel van uit mogen maken is dus een pretty big deal! En om dat te kunnen bereiken moet Fenyx alle trials van de Goden, die hij eerder gered heeft, verslaan. Deze Goden zijn Athena, Ares, Hephaistos en Aphrodite. En dan heb je ook nog Hermes, hij heeft de allereerste trial voor je klaar staan om al eens te proeven van wat je te wachten staat. Nu de eerste grootste teleurstelling is dat dit het eigenlijk zowat is van verhaal. Versla de trials en verover een stoeltje in het Pantheon. Done deal! De enige aanvulling van verhaal is gevuld met flauwe moppen van de Goden die dan ook meteen na deze mop bevestigen dat het een slechte mop was. En elke keer was ik hier ook volledig akkoord mee. Elk gesprek met een God na het verslaan van een trial voelde overbodig aan. Heel jammer na het leuke verhaal dat de main game had.

Puzzels, puzzels en meer puzzels

Zoals ik in het begin zei had Immortal Fenyx Rising wel wat puzzels in petto. A New God heeft er ook best wat, enorm veel zelfs. Misschien zelfs iets te veel? Elke trial die je moet doen, is één grote puzzel. Sommige zelfs onderverdeeld in kleinere puzzels. En elke God heeft zo’n 5 trials om af te werken. 3 initiatie trials, 1 mystery trial en dan nog 1 trial om je nieuwe ability te testen. Ook interessant om te weten is dat, sinds je de God-status hebt bereikt, al je stats en vaardigheden volledig maxed out zijn. De nieuwe vaardigheden die je kan leren zijn eerder een extensie van een gekende vaardigheid. Dus als je 5 trials moet doen per God, zit je al aan 20 trials. En dan reken ik Hermes en Zeus er nog niet bij. In de puzzels zijn best wat nieuwe elementen te vinden, maar ook heel veel elementen die zijn herbruikt van de main game. Halverwege de DLC had ik het eerlijk gezegd ook wel wat gezien leek me. Maar voor het belang van de review heb ik toch volgehouden en tot het einde doorgespeeld. Dit soms met de nodige frustraties die elke puzzel game wel met zich meebrengt. Rekening houdend dat je niet elke puzzel binnen de 5 seconden doorhebt, spendeer je toch minstens een halfuur tot een uur per trial. Voor een DLC kan dat best wel tellen, het is dus zeker niet dat je geen waarde krijgt voor je geld. Je moet alleen echt van puzzels houden. Voor mij persoonlijk was het wat te veel van het goede.

Wat wel een leuke verfrissing was, is dat je weer een nieuw gebied kon verkennen. Namelijk, Olympus zelf. Wederom een prachtige omgeving waar je naar eigen wil kan in rond zwerven en ontdekken. Uiteraard is het niet zo groot als de main game maar dat spreekt dan weer voor zich. Op Olympus kan je trouwens geen potions gebruiken, want dat zou valsspelen zijn volgens Hermes. Alsof hij zelf nooit vals speelt… Snoodaard! Je kan dan weer wel iets nieuws vinden op Olympus en dat zijn Stamina Orbs, deze vervangen eigenlijk de stamina potions. Maar, deze zijn dan gewoon op te pikken en worden meteen actief door je stamina meter weer aan te vullen.

Waar Immortals Fenyx Rising een mooie balans had tussen exploratie, combat, puzzels en verhaal schiet A New God zowat overal tekort. Behalve op het puzzelgebied dan dat is zeker meer dan genoeg aanwezig. Als je een enorme fan bent van puzzel games, en uiteraard van de main game, dan kan ik deze DLC alleen maar aanraden. Vond je de puzzels in de main game overbodig? Dan is deze DLC niet per se de moeite en kan je deze gewoon overslaan. Verhaalsgewijs brengt het ook niet veel nieuws en bouwt enkel lichtjes voort op het einde van de main game. De dialogen en flauwe moppen zijn zeker geen meerwaarde. Ik hoop alleszins de tweede DLC wat meer nieuw verhaal brengt!