Hands-on Preview: Immortal Realms: Vampire Wars

Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Af en toe speel ik wel eens wat meer strategische games. Games zoals Final Fantasy Tactics, Vandal Hearts of Command & Conquer wisten mij op jonge leeftijd al te bekoren. Echter waren games zoals Total War mij dan weer helemaal niet opgevallen en keek ik toch weer liever om naar andere genres. Tot vandaag, want de ijzige wind heeft een preview mijn richting uit gestuurd. Namelijk voor Immortal Realms: Vampire Wars. Ook al is het even geleden sinds ik mijn laatste strategische game heb gespeeld, toch zal ik zeker mijn tanden eens in deze game zetten!

Listen to them, the children of the night

Welkom in de wereld van Nemire, waar 3 rivaliserende vampieren clans heersen over hun eigen gebied. Het is geen lachertje om hier te leven als gewone mens.
Woon je in het gebied van de bloeddorstige Dracul, dan kan je best vrijwillig je bloed opgeven om toch nog een iet-of-wat rustig leven te leiden. Tenzij je als slaaf ingelijfd wordt in hun leger natuurlijk. Je kan ook de pech hebben en in het koude noorden wonen, waar de aristocratische Moroia clan heerst. Voor hun staat magie gelijk aan bloed, dus verwacht je hier maar aan gruwelijke rituelen en praktijken. Tenslotte is er nog de Nosfernus clan, in het oosten waar geen levende ziel te bespeuren is. Hier is enkel dood en verderf met een vleugje necromancie te bewonderen. Tot op heden hield elke clan zich rustig en voor zolang iedereen zich kan herinneren heersen de Dracul over de Warmont, het rijk van de Bloodthrone. Maar het lijkt er op dat alle clans zich opmaken voor een grote oorlog.

Grafisch heeft het spel wel een duistere en grimmige sfeer. De muziek ondersteunt de grauwe omgevingen en worden ook bijgestaan door geluidseffecten die extra inzetten op de juiste sfeer. De voice acting is wel wat aan de mindere kant, en veel voice samples ga je iets vaker moeten aanhoren dan je lief is. Wat wel iets storender was, is het feit dat alle tekst vrij klein op het scherm staat weergegeven. Zeker wanneer je op een eindje van je televisie zit. Het spel is ook voornamelijk ontwikkeld voor de PC, waar je natuurlijk dit probleem niet hebt, omdat je dichter bij zit. Het was geen dealbreker, maar fijn is anders om af en toe extra inspanning te moeten doen om iets te kunnen lezen. Heel af en toe werd het zo erg dat ik toch even dichter bij moest gaan kijken wat er nu net geschreven stond.

The blood is the life!

Er zijn enkele verschillende modi beschikbaar in deze preview, en we gaan ze allemaal even overlopen. Te beginnen met de tutorial. Het is wel aangeraden om deze te doorlopen, zodat je weet wat je moet doen tijdens je sessie. De tutorial zal in alle detail alle verschillende mechanics toelichten die je gaat tegenkomen en moeten gebruiken, dit zowel op de map in de “Kingdom Mode” als in gevechten. Het “Kingdom Mode” gameplay element wordt gebruikt in de campagne mode en de sandbox. Tijdens deze fase zal je je troepen aansturen naar nieuwe gebieden om deze te veroveren, je huidige steden en overwonnen gebieden gebruiken om je leger te voeden en aan te sterken of nieuwe leden te rekruteren. Op de map kan je ook op bepaalde locaties kaarten kopen die je verder helpen. Jazeker, dit spel gooit card management in de mix!

Je begint het spel met een aantal kaarten, afhankelijk van je clan. Bepaalde kaarten dienen om units te rekruteren in kastelen, grotten en andere locaties waar je monsters en “gewillige” mensen vindt om je leger te vervoegen. Daarnaast zijn er kaarten die werken als equipment voor je Lords. Dit zijn je belangrijkste characters. Als deze het loodje leggen is het voorbij. Nog andere kaarten kan je gebruiken voor levens- of manapunten te herstellen. Maar natuurlijk is er een catch. Je hebt maar een beperkt aantal kaarten om te starten, en je kan kaarten verdienen door gevechten te winnen. Heel af en toe kan je er ook kopen of slechte inwisselen op de zwarte markt. Dacht je dat dit de catch was? Nee nee, het gaat verder. Je hebt namelijk bloed nodig om kaarten te gebruiken. Hoe kom je aan meer bloed? Wel, door dorpen onder jouw controle te nemen en de inwoners van hun bloed te beroven. Na elke beurt regenereren de dorpen opnieuw bloedvoorraad. Sommige kaarten voorzien je van extra bloed, dus gebruik je kaarten zo tactisch mogelijk. Zie je een vijandelijk leger, of hebben ze jou gespot? Dan gaan jullie de confrontatie aan als jullie op hetzelfde veld terecht komen. Tijd om te kijken wiens klauwen er het scherpst zijn!

Despair has its own calms

Gevechten verlopen op een afgebakend grid-based gebied. Je begint door je eenheden te plaatsen binnen een aangeduid gebied, je kan de map alvast bekijken en ontdekken waar de meest tactische punten zijn. Elk gebied heeft ook enkele interessante vakken waar je bijvoorbeeld elke beurt levenspunten bijkrijgt, of eentje waar je aanvallen sterker zijn. Deze effecten werken enkel zolang je op dat vak staat. Eenmaal je al je eenheden hebt geplaatst kan het gevecht beginnen. In goede ouderwetse turn-based stijl kan je eenheden verplaatsen, afhankelijk van hun snelheid. Je vijand beweegt zijn eenheden uiteraard ook als hij aan de beurt komt. Als je langs elkaar staat, kunnen eenheden met elkaar vechten. Let er op dat bijna elke eenheid een counter attack heeft.

Gelukkig zijn er ook verschillende soorten eenheden, zoals magiërs en boogschutters die van verder weg kunnen aanvallen. Hierop volgen geen counter attacks. Bijna alle eenheden hebben ook skills die ze kunnen gebruiken, deze hebben een cooldown van 1 tot enkele ronden. Ook hier komen er kaarten in het spel. Andere dan op de map waar we eerst zaten. Deze kaarten verschillen ook hard per clan en kunnen je enorm helpen als je er tactisch mee omspringt. Ze kunnen je eenheden levenspunten bijgeven, een schild vormen of gewoon rechtstreeks schade uitdelen aan de vijand. Zoals te verwachten van dit soort games, is er het perma-death systeem.Dat wil zeggen dat eenheden die omkomen in de strijd voorgoed verloren zijn.

Sommige van deze gevechten kunnen snel saai en repetitief worden, zeker als je weet dat jouw leger heel wat sterker is. Gelukkig heeft het spel de mogelijkheid om de gevechten automatisch te spelen en je gewoon de resultaten te tonen. Dit wel enkel als de vijand geen Lord in zijn leger heeft. Soms is het echter beter om gevechten zelf te doen, want wat je zelf doet, doe je meestal beter. Hoewel ik vond dat het systeem heel goede resultaten behaalde voor mij.

Loneliness will sit over our roofs with brooding wings

De eerste twee modi hebben we eigenlijk al samen besproken. De tutorial die je alle nodige info verschaft om de Campaign mee te starten, en de Campaign zelf natuurlijk. Momenteel was de eerste campagne beschikbaar om te spelen, namelijk van de Dracul. Daarnaast zijn er nog 2 om met zowel de Moroia als de Nosfernus door hun eigen campagne te spelen. Elke act uit de Campaign mode heeft toch een redelijke doorlooptijd, dus verwacht je aan heel wat uren plezier in deze mode.

Bepaal je liever zelf de setting dan kan je kiezen voor de Sandbox mode, waarin je je eigen campagne opzet. Jij bepaalt waar de actie zal plaatsvinden, welke kaarten gebruikt zullen worden en zoveel meer. De “Kingdom Mode” is hier dus volledig aanpasbaar naar jouw goedkeuren. Maar als je, zoals mij, liever gewoon snel in de actie duikt, is er de Skirmish mode. Je kiest jouw clan en die van de vijand. Je stelt in op welk level de Lords zitten, wat hun class is en welke uitrusting ze hebben. Je kiest alle eenheden die mogen meevechten per clan en de kaarten die bruikbaar zijn per clan in het gevecht. Daarna gaat je gevecht van start. Erg simpel en snel dus, zonder al te veel poespas kan je in enkele strategische gevechten vliegen.

Jammer genoeg zal je het wel in je eentje moeten stellen tegen de computer, want het spel is enkel gefocust op een single-player ervaring. Geen lokale of online multiplayer dus te zien hier.

Het spel is absoluut een toffe turn-based strategy game met kaartspel elementen om het genre toch een beetje op zijn kop te zetten. Giet hierover nog een sausje van resource management en je hebt een stevige maaltijd beet. De preview gaf al een erg goed beeld over wat er in de finale game aan zit te komen, en het is er toch zeker eentje om in het vizier te houden als voorgaande je kippenvel wist te geven.

Al zou ik wel het spel aanraden om te spelen op je PC. Veel tekst wordt namelijk net wat te klein weergegeven om goed te kunnen zien vanop een afstand. De controls werken op een controller vrij goed en zijn ook allemaal goed gemapped, maar toch heb ik het gevoel dat een muis en toetsenbord hier nog een stukje handiger in zijn. Aangezien er geen tijdsdruk is, heeft het een wel geen voordeel tegenover het ander.