Hunting Simulator 2

Hunting Simulator 2
Hunting Simulator 2

Iedereen heeft wel al eens achter een diertje gezeten. Voor de ene zal het niet verder gaan dan achter het huisdier aan lopen terwijl anderen stappen en sprongen verder gaan. Ik heb het over het zoeken en opsporen van kleine en grote dieren, zeldzaam of alledaags, voor wedstrijden, plezier, voedsel of voor andere spoils. Gelukkig bedoel ik dat allemaal virtueel als onderdeel van één of andere game. Het is immers een element en onderwerp van side-quests in allerlei genres en ook ik heb op deze manier ervaring met het neerhalen van allerlei soorten wild… Deze extra’s en side quests in games vond ik meestal een aangename tijdsbesteding waardoor een simulator van ‘the real deal’ mij wel aansprak. In welke mate ‘the real deal’ mij echter aan blijft spreken lees je hier.

Simulators vind je ondertussen van vanalles en nog wat. Waarschijnlijk ken ik echter de helft nog niet eens wat er op de markt is, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Er is niet echt een gouden regel voor dit genre aangezien de ene gemaakt is om de authentieke ervaring te voorzien terwijl de andere de draak steekt met de werkelijkheid. Ja, ik denk daarmee aan de ‘Goat Simulator’…

Welcome hunter

Hunting Simulator 2 mikt op een authentieke ervaring als jager. Hoe je eruit ziet en wie je bent doet er dus niet toe. Wat er wel toe doet is je houding, keuzes, materiaal, doelwit en… hond. In andere woorden: Je krijgt geen kans om je uiterlijk aan te passen, wat ook niet storend is aangezien je zowat alleen je eigen handen te zien krijgt, maar wel je arsenaal. Hiervoor moet je in de ‘Lodge’ zijn. Deze luxueuze hut dient als uitvalsbasis waar je al je voorbereidingen kunt maken voor je jachtsessie. Via je laptop koop je alles wat je nodig hebt, aan de haardvuur selecteer je je jachthond, in de wapenkast kies je je wapens, het boekenrek voorziet je van informatie,… het is vanaf hier al best doordacht en semi-realistisch. Bij het schieten van de dieren krijg je de kans om ook hier te kiezen wat je met je vangst doet. Verkopen en winst maken of gebruiken als trofee en aan de muur hangen. Door uit de voordeur te wandelen kies je je bestemming en zoef je naar een jachthut in het midden van een uitgebreid jachtgebied. Vanaf hier begint je jachtervaring en ga je achter dieren aan. Tijdens je jacht, die je volledig te voet en in real time ervaart, kom je wel eens een jachttoren of platform tegen van waar je strategisch overzicht hebt op de omgeving. Met je trouwe viervoeter(s) aan je zij verken je zo gebied na gebied en zoek je naar sporen van je volgende prooi die je, hopelijk, succesvol neerknalt om mee naar de lodge te nemen.

Shoot to kill

Ja, je bent er op uit om dieren van het leven te beroven. Dit doe je door ze op te sporen en dood te schieten met je wapen. En hoe simpel dat dit ook klinkt, zo moeilijk is dit in de werkelijkheid. De game voorziet je van 6 locaties om te gaan jagen. Deze hebben allemaal hun eigen diersoorten rondlopen maar, zoals in de werkelijkheid ook is, kom je sommige diersoorten op meerdere plaatsen tegen. Welke diersoorten dit zijn en welk soort wapen je nodig hebt om hier op te jagen toont het spel je piekfijn vlak voordat je vertrekt. Wat het je echter niet laat zien, maar wel laat weten dat het belangrijk is, zijn de factoren die je niet onmiddellijk kan waarnemen via je scherm. Weersomstandigheden, windrichting, je houding, lawaai, geur,… al deze elementen zijn ook verwerkt in het spel zonder dat je ze onmiddellijk ziet. Gelukkig bestaat er voor elk element wel een snufje om je verder te helpen. Lokroepen om dieren te lokken, geurvreters om te zorgen dat je niet opmerkbaar bent via geur, windrichtingbepalers,… noem maar  op. Je hoeft het alleen maar te kopen. Het spel geeft je niets gratis, net zoals het echte leven. Of je deze items koopt en gebruikt is echter volledig aan jou. Het zijn immers allemaal maar opties en luxe-items in zekere zin. Je bent vrij om op jacht te vertrekken zonder enig hulpmiddel.

Maar er zijn een paar dingen die meer zijn dan hulpmiddel en eerder broodnodig zijn. Dit zijn je wapen en je licenties om te mogen jagen op bepaalde diersoorten. Zonder deze 2 kom je uiteraard niet ver als jager. Je wapens zijn, raar genoeg, niet zo belangrijk. Er zijn immers geen stats of invloeden gemoeid met de wapens. Alleen het caliber van je munitie heeft invloed op het wild dat je MAG afschieten met dat wapen. Heb je het verkeerde caliber bij de hand met een prooi in zicht zal het spel je waarschuwen dat afschieten geen zin zal hebben. Je zal immers je prooi verpesten waardoor je hem niet kan gebruiken of verkopen. Hetzelfde geldt voor je licenties. Persoonlijk heb ik het nooit geprobeerd, aangezien het spel je erg duidelijk maakt dat je niet mag schieten zonder licentie, maar als je toch een dier afschiet zonder licentie wordt je financieel beboet zodra je terug in je lodge bent.

The great outdoors

Het jachtterrein is groot, uitgebreid en gevarieerd. Je doorkruist rivieren, beklimt heuvels en loopt over vlaktes en dichtbegroeide bossen. Elk terrein lijkt uit het echte leven gegrepen en voelt realistisch aan qua indeling en opbouw. Als je kortbij een boom en wat bladeren komt zie je echter wel dat de afwerking niet op ieder detail is gericht maar eerder op het algemeen geheel. Op zich stoort dit niet voor de algemene gamer aangezien het doel van het spel is om in de afstand te blijven zoeken naar je volgende prooi, niet te letten op dat blaadje aan de boom vlak bij je hond. Tijdens het zoeken naar sporen, wat je uiteraard veel zult doen, kan je aandacht wel eens gaan naar een niet zo scherp detail. Dit is echter nooit echt storend of sfeerbrekend maar kritische gamers zullen dit wel eens vaker opmerken. Alles wat je door je lens ziet tijdens het jagen en rondspeuren is wel gedetailleerd en geeft voldoening.

Walk this way

Zoals ik al zei leg je al je zoekwerk te voet af met je trouwe viervoeter aan je zij. Deze train je trouwens al doende. Door hem bevelen te geven en te complimenteren of even te aaien tijdens het zoeken of het vinden van een spoor, motiveer je hem of krijg je de melding dat hij is verbeterd in prestaties. In welke mate je deze compagnon blijft gebruiken is, weeral, volledig aan jou. Ik had meermaals een haat-liefde verhouding met het dier. Meermaals raakt hij, zeker op lager level, wel eens een spoor kwijt en dwaalt rond waardoor je je lange speurtocht op eigen kracht terug op het juiste spoor moet zetten. Op dit vlak laat de game trouwens zijn grootste steek vallen op vlak van realisme. Als je je hond het bevel geeft om op je te wachten of een spoor te volgen, en jij een andere richting uit gaat. Flitst hij soms plots te voorschijn vlak voor je voeten als je hem dan toch terug aan je zijde wilt roepen. Een begrijpelijke en beargumenteerbare keuze langs één kant, totaal ongepast voor een realiteitsgebonden simulator langs de andere kant.

De game vraagt trouwens best lange gamesessies van je. Hoewel je slechts een beperkt aantal kogels hebt per wapen, je hebt maximum 2 vuurwapens mee per jachtsessie met telkens een handvol munitie, en dus in theorie snel door je mogelijkheden uit zou kunnen zitten, kom je erg lang met je munitie toe. Het grootste tijdverdrijf van deze game zit hem in het opsporen van het wild en voorbereiden van je schot. Niet dat dit veel werk vraagt, maar door de realistische reacties van de dieren raak je al snel kieskeurig over je doelwitten en schoten. Schrik je het dier op door een schot dat mist of enkel verwond, maakt het dier zich zo uit de voeten dat het een helse speurtocht is om hem terug in te halen. Om het kort samen te vatten: Make the shot count! Het is met andere woorden een game die je geduld op de proef stelt maar daarbij ook beloond. Wat ervoor zorgt dat er wel vaker frustratie en zenuwen aan een speelsessie te pas komen maar je tegelijk naar de game wordt toegetrokken om opnieuw te proberen. Zonder als jager ervaring te hebben in de echte wereld beeld ik mij de sfeer wel zo in. De zekerheid dat je prooi in de buurt is terwijl je voorzichtig dichterbij probeert te komen, onzeker of dit wel lukt. Een volwassen kat en muisspel spelen. Om dan, na wat tegenslagen en voorzichtige en geduldige aanpakken eindelijk het dier in je vizier te hebben. Je zicht een beetje gehinderd door een boom, rots of struik en je beste moeite om je geweer stil te houden, wat nooit echt 100% lukt. En dan het goed gemikt en getimed schot.

De game bied verrassend rust en voldoening. Het rondlopen, of eerder wandelen om geluid te beperken, sluipen en benaderen van je prooi om hem dan neer te leggen met een dodelijk schot geeft enorm voldoening. Niet zo zeer door het doden of gevoel van ‘overwinnen’, eerder als bevestiging van je goede aanpak en skills. Of ik de game geslaagd realistisch zou noemen trek ik nog een beetje in twijfel. Het feit dat je hond kan teleporteren is daar slechts een klein voorbeeld van. Desalniettemin is deze game een goede mengeling van realistische aanpak en houding met elementen die je doen herinneren dat het ‘slechts’ een game is die nog steeds dient als entertainment. Het grootste minpunt van het spel vond ik de ontbrekende invloeden van het verschil in wapen. Ik heb het dan niet over je calibers, die bepalen welke prooi je kan jagen, maar over de rest van het wapen. Volgens het spel zit er immers geen verschil tussen al de aanwezige wapens als je dezelfde calibers op beide selecteert. Geen verschil in gewicht, bereik, nauwkeurigheid,…

• ontspannend gamen met voldoening
  • no animals were hurt while making this game

• poging tot realisme soms storend doorbroken