Hitman 2

Dennis
Hitman 2
Hitman 2

Slechts een dik half jaar nadat de Game of the Year editie (het eerste seizoen) van Hitman in mijn brievenbus plofte kunnen we ons opnieuw verblijden! Deze keer geen afzonderlijke episodes maar wederom een volledige game met diverse locaties en contracts. Bovendien krijgen we een heuse flashback voor de kiezen!
Kom, laten we gezellig de perfecte huurmoord plegen!

Alone in a crowd

Hitman is een spel over het doden van mensen. Wel, het doden van specifieke mensen en proberen andere mensen niet te doden, tenzij je echt moet. Maar het is ook een spel over het verkennen van grote, door de echte wereld geïnspireerde ruimtes. Leren over hoe ze werken en het vinden van meerdere oplossingen voor een probleem. Om daarna die kennis te gebruiken om de omgeving te manipuleren zodat je de mensen waar je op jaagt er tussen uit kan krijgen.

Hitman 2 neemt ons op zijn beurt naar zeven nieuwe locaties, in achtervolging van een geheimzinnige groep die de touwtjes in handen heeft van de wereld. Het vervolg op het verhaal uit deel 1 dus. Het verbleekt een beetje bij de opzet van iedere missie. Voor je op je doelwit afgaat is er een korte briefing waarbij je je doelwitten op een rijtje krijgt, wat voor misdaden ze op hun kerfstok hebben en het belang van de missie te doen slagen. De wereld zal je dankbaar zijn voor die paar drugsbaronnen, spionnen en tech-CEO’s minder.

Bij het beginnen van de eerste missie wordt het al snel duidelijk: de locaties zijn beperkt tot 7 maar zijn iedere keer wel uitgebreid. Zo is er het racecircuit waar 1 van je targets op dat moment een bloedstollende race aan het afwerken is. Terwijl het andere target aan het schipperen is tussen de race te volgen en in het zaaltje ernaast de technologische beurs die op datzelfde moment plaats heeft. Dat brengt uiterst veel volk op de been en daarom loopt een mens al eens verloren in de massa. Ik moet eerlijk zijn dat ik mij in de eerste plaats bezig hield met “waar moet ik hier eigenlijk naartoe?” en de eerste missie eerder “per ongeluk” heb voltooid dan dat ik goed had uitgekiend wat ik juist moest doen. Toen de missie uiteindelijk afgelopen was, zag ik de tal van mogelijkheden over het scherm voorbij rollen. Meer mogelijkheden dan dat ik had durven dromen.

Kids in a Sandbox

Het is dan ook uiterst aangenaam te weten dat er zoveel mogelijkheden zijn op zo een grote map. Doelwitten hebben routines die ze aflopen, dus weten hoe en waar ze gaan in het level helpt enorm. Verhalen die zich in de maps afspelen zijn daar ook een onderdeel van. Soms is het handiger om een uniform te dragen die het minste argwaan wekt. De eerste keer zal je stuntelen en zoeken zoals ik, maar daarna begin je de andere mogelijkheden te onderzoeken en met je doelwit te spelen, zoals een kat dat met een muis zou doen.

De zeven nieuwe levels kunnen zich stuk voor stuk meten met het beste werk uit de vorige game. Met name de missie in een Amerikaanse buitenwijk en de finale in een geheimzinnig kasteeltje tijdens een extravagant feestje springen er tussenuit. Ze zijn groot en steken op knappe wijze in elkaar, met diverse lagen en geheimen die je vooral zelf mag gaan ontdekken.

Naast de nieuwe missies  zijn er ook deze keer de contracts aanwezig. Dit zijn andere targets die je in een missie mag aanduiden en die andere spelers (online) mogen gaan omleggen. Daarnaast heb je een Sniper missie en Elusive Targets. Overigens, wie de vorige Hitman al in huis had, wordt daarvoor beloond met alle missies en locaties van diezelfde game. Als dat geen aangename toevoeging is bij de rest, dan weet ik het ook niet meer. Wil dat zeggen dat dit vervolg technisch verbeterd is tegenover zijn voorganger? Helaas. Ook hier heb je lange laadtijden, bugs, hier en daar wat gestotter en last but not least: het vastlopen van de game.

Shadow walk with me

Wat ook nieuw is, is de zogenaamde Ghost Mode, een multiplayer mode met een twist. In deze speelstand (die zich op het moment van schrijven nog in beta bevindt) jaag je tegen een andere speler op hetzelfde doelwit. Dit nietsvermoedende, willekeurig gegenereerde computergestuurd personage wandelt rond in de omgeving en moet ongezien en zo snel mogelijk uitgeschakeld worden. Weet een speler dit te doen, dan heeft de andere huurmoordenaar nog maar beperkt de tijd om hetzelfde doel te volbrengen.

De twee killers spelen namelijk in schaduwversie van dezelfde spelwereld. Alle omstandigheden zijn hetzelfde, maar je tegenstanders loopt als een soort spook door het level heen. Het is een interessant gegeven, maar de gehaaste opzet van deze missie gaat eigenlijk een beetje in tegen alles wat de singleplayer zo leuk maakt. Het uitgebreide plannen en de grote zandbak waarin je dit mag doen zijn net de charme van deze game. Alhoewel ik moet toegeven dat het overzicht soms wat ver te zoeken was. Voeg je er snelheid aan toe, dan is de chaos uiteraard compleet. Van hot naar her rennen voor een moord kun je uiteindelijk maar zelden stilletjes en ongezien doen. Het kan leuk zijn maar ook best eentonig.

Hitman 2 borduurt veilig verder op de status van zijn voorganger. De locaties zijn groter, spectaculairder en bied meer mogelijkheden om zijn tegenstander om zeep te helpen. Helaas verlies je daar af en toe het overzicht mee en moet je op de tast verder zoeken hoe je heelhuids kunt weg komen. Niettemin kan ik met een gerust hart zeggen dat iedere fan van de reeks weer zijn hart kan ophalen met dit nieuwe deel. De multiplayer is een aardige toevoeging maar neemt niet weg dat je lekker op je eentje de meest slimme, grappige en met liefde in elkaar gezette moorden mag gaan plegen.

• Meer Hitman
  • Sterke nieuwe maps
  • Geniale moorden

• Ghost mode beperkt houdbaar
  • Lange laadtijden
  • Soms verlies je wel eens het overzicht
8.7

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!