Harvest Moon: One World

Harvest Moon: One World
Harvest Moon: One World
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Mijn liefde voor het farming sim genre begon heel wat jaren geleden, op de Playstation dankzij een spel met de titel Harvest Moon: Back to Nature. Sindsdien heb ik meerdere titels met plezier gespeeld tot ergens in het 3DS tijdperk. Jammer genoeg hadden heel wat developers het team verlaten om te werken aan de Story of Season titels. Maar goed, we zijn hier om het te hebben over de nieuwste telg in de Harvest Moon reeks, namelijk Harvest Moon: One World. Laten we samen kijken of Natsume met deze nieuwe game hoge punten weet te oogsten.

A blank slate

Ik ben er klaar voor! Klaar om weer wat leven te blazen in een oude boerderij! Of dat dacht ik toch, want deze Harvest Moon heeft toch wat anders in petto voor ons. Ditmaal krijgen we een spel dat wat meer verhaal herbergt. Het is geen diep RPG verhaal natuurlijk, maar het is wel leuk om eens een ander concept te hebben. De Harvest Goddess is op mysterieuze wijze verdwenen en met haar verdween ook zowat alle kennis over het boerenleven en het groeien van gewassen. Hierdoor hebben de mensen weinig eten en zijn ze wat hulpeloos. Gelukkig ben jij er nog, iemand die wel weet hoe hij een boerderij moet runnen. Maar zelfs met je kennis sta je machteloos tegenover het ontbreken van de verschillende soorten gewassen.

Hoe leuk het ook klinkt om nu meer op een avontuur te kunnen gaan, moet ik toch de olifant in de kamer aanhalen. Grafisch ziet Harvest Moon: One World er niet echt fantastisch uit. Met grote lege gebieden die weinig detail vertonen en heel wat characters die even saai zijn als de omgevingen waarin ze zich bevinden. De stijl deed me wat denken aan een oudere mobile of browser game en de muziek was ook vrij vergeetbaar. Het helpt ook niet als de muziek soms wat hapert en zeker tussen omgevingen slecht in elkaar overvloeit. Maar goed, ik probeer altijd zo min mogelijk te tillen aan grafische pracht en praal want een game kan nog steeds zeer aangenaam spelen, ook al ziet het er niet uit. Laten we eens kijken wat de gameplay ons te bieden heeft.

The Harvest Goddess

Zoals ik al zei, is de Harvest Goddess vermist en is de meeste kennis over gewassen en het oogsten verloren gegaan. Gelukkig zijn er Harvest Wisps in de wereld achtergebleven, maar ze zijn onzichtbaar voor de mensen. Behalve voor jou uiteraard. En maar goed, want zij geven je zaadjes die je op je boerderij kan planten. Elke wisp geeft je een willekeurig zaadje, het is dus aan te raden elke Wisp aan te klampen in de hoop de juiste zaadjes vast te krijgen. In andere games binnen het genre zal je vooral de zaadjes in de winkels kopen, iets wat hier ook wel mogelijk is met een vrij beperkt aanbod.

Jouw ultieme doel is verschillende Harvest Sprites te vinden en hun medaillon te krijgen. Eenmaal je ze allemaal hebt zou je de Harvest Goddess kunnen terugbrengen. Dit doe je door naar verschillende gebieden te reizen en opdrachten te voltooien in de vorm van de lokale bevolking te helpen in hun noden. Meestal door specifieke gewassen te telen voor hun. Aangezien je dus niet lang op eenzelfde plaats zult blijven, klinkt het vrij vervelend als je steeds helemaal terug moet reizen naar je boerderij. Gelukkig heeft de uitvindster die toevallig naast je ouderlijke huis woont hier iets op gevonden: de Expando-farm, een boerderij die je overal kan meenemen! Elk gebied heeft weliswaar een gebied dat geschikt is om jouw boerderij neer te plaatsen, steeds in de buurt van enkele vierkante vakjes grond die klaar zijn om gewassen op te telen.

The farm life

Je boerderij zelf bestaat uit 2 gebouwen, je huis en een stal. Daarnaast is er ook nog een krat waarin je overtollige groenten en andere items kan plaatsen om te verkopen en een robot waarmee je je boerderij weer kan inpakken om verder te trekken. Aan je boerderij liggen ook altijd een deel tegels waarop je kan gaan planten. Je start het spel met alle tools die je hier voor nodig hebt. Zo zal je eerst een stukje grond omploegen vooraleer je een zaadje kan planten en daarna zal je het elke dag water moeten geven. Doe je dat niet, dan zullen je gewassen uitdrogen en niets opleveren. In je huis heb je een frigo waarin je allerlei voedsel en je geteelde groenten kan bewaren. Daarnaast heb je een kast waarin je al de rest kan opslaan en een bed om te slapen en je spel op te slaan.

Je stal dient natuurlijk om dieren te herbergen die je in deze game kan kopen. Ook hier weer kan je koeien, paarden, kippen en schapen kopen om je boerderij wat meer leven te geven. Deze dieren moet je echter ook verzorgen door ze alle dagen eten en aandacht te geven, anders worden ze ziek. Zo ziet jouw dag er vrijwel steeds opnieuw uit, want de tijd gaat vrij snel tijdens het spelen. Zowat elke dag kan je post verwachten met daarin een verzoek van de verschillende NPC’s die jou vragen om random gewassen en je daarvoor belonen met even willekeurige items. Zoals in de meeste farming sims kan je ook hier de harten van enkele vrijgezellen veroveren, echter kan je pas je romance verder zetten nadat je het hoofdverhaal hebt afgerond. Persoonlijk vond ik dat hier zeer weinig focus op lag en raakte ik ook niet zo verbonden met de personages in het spel.

Het is ook spijtig dat je na een tweetal gebieden ook al vrij ver staat in hetgeen je allemaal zelf kan maken op je boerderij. Zo maak je zelf je eigen veevoer, kan je grondstoffen verzamelen om allerlei voorwerpen te maken en blijft er weinig over om naar uit te kijken als je naar een van de latere gebieden reist. Soms is er ook de nood om terug te trekken naar een van de eerdere gebieden, en gelukkig is er een fast travel mogelijkheid of kan je je paard nemen om sneller rond te bewegen. In het begin lijkt zo een paard trouwens echt wel veel te duur, maar voor je het weet haal je met gemak een hoop geld binnen aangezien je zaadjes gratis krijgt en je gewassen goed opbrengen.

Harvest Moon: One World doet conceptueel wel wat leuke dingen voor het genre, zeker dankzij je boerderij die je kan inpakken en meenemen naar nieuwe gebieden in deze grote wereld die bestaat uit 5 verschillende gebieden. Het idee van rond te reizen en meerdere gebieden te ontdekken is zeker eentje dat heel wat potentieel had maar helaas niet geweldig tot zijn recht komt. De grootste domper zijn de saaie locaties en personages, het gebrek aan diepgang in de relaties zoals deze in oudere instanties veel prominenter waren en de simpliciteit van het spel.
Toch is het niet allemaal slecht, want ergens heb ik me toch nog wel kunnen vermaken met het farming sim gedeelte waar ik mijn gewassen kon telen en de verschillende questen kon doen. Al was het maar om wat tijd te verdoen in een fictieve wereld nadat ik al zoveel uren op mijn eiland in Animal Crossing had gespendeerd. Hoe dan ook, ik hoop dat Natsume zich wat herpakt en dit concept verder uitwerkt, want dit kan zeker en vast leiden tot een spel dat ik even graag zou spelen als Harvest Moon: Back to Nature.

• Interessante setting en grote wereld
  • Verplaatsbare Expando-farm

• Grafisch ondermaats