Hardware: Platonics RIG 300HX, 400PRO en 500PRO

Kevin
Hardware: Platonics RIG 300HX, 400PRO en 500PRO
Hardware: Platonics RIG 300HX, 400PRO en 500PRO

Ik heb hier bij Gamebrain al een paar mijlpalen bereikt. Zo vandaag ook de nieuwste: ik schrijf een review rond hardware. Vol plezier heb ik 3 luxueuze headsets mogen testen van de Plantonics RIG-toestellen. Namelijk de 300HX, 400PRO en 500PRO. Deze 3 zijn dan wel alle 3 van Plantonics, tijdens het testen merk je dat ze duidelijk gemaakt zijn voor andere doelgroepen en met andere kwaliteitsdoelstellingen. Hoe en wat ik hiermee bedoel merk je al snel in deze review.

RIG 300HX

Wat me bij de 300HX onmiddellijk opviel waren de geventileerde oorgaten. Persoonlijk sprak me dit onmiddellijk aan aangezien ik weinig zin heb in oververhitte oren. Toen nam ik de hoofdtelefoon op en was ik verrast van zijn licht gewicht. De 300HX is gemaakt van een kwalitatief soort plastiek dat je kan bijbuigen. Deze eigenschap, gecombineerd met het feit dat je iedere earcup op 3 verschillende hoogtes kan vastklikken, maakt dat je de hoofdtelefoon helemaal naar eigen gevoel kan aanpassen.

De microfoon is voorzien van noise-cancelling. Ik kan mezelf natuurlijk niet horen maar uit de feedback die ik kreeg kan ik alleen maar afleiden dat deze optimaal werkt. De volumeregelaar en dempfunctie zijn praktisch geplaatst waardoor het totaalplaatje van dit product helemaal klopt. Alleen vond ik het jammer dat de volumeregeling via een draaiknop is. Mijn vrees is dat, wanneer iemand eens wat vuil of slijtage in deze knop krijgt, niet het volume zal bijregelen maar simpelweg zijn kabel zal ronddraaien.

Hoewel ik nergens ontevreden ben over deze headset voelt deze duidelijk het goedkoopste aan van de 3. Ik zou de set zeker niet weigeren voor een casual gamer die wat wilt chatten met vrienden of op zijn pc ongestoord een nachtelijke gamesessie wilt houden. Met zijn, respectievelijke, verkoopwaarde van 39,99 euro durf ik hier gerust spreken over kwaliteit voor weinig geld.

RIG 400PRO

Net zoals bij de 300HX viel mij op hoe licht deze headset is. Daar bovenop viel me de elastische band op die de earcups verbindt. Voor iedereen die nu leest dat hier spanning of druk opbouwt na langer gebruik, jullie hebben het allemaal mis. Deze elastische band houdt de headset mooi stevig op zijn plaats maar bouwt geen druk op. Bovendien zijn net zoals bij de 300HX de earcups op 3 verschillende hoogtes in te stellen. Hoewel dat deze combinatie helemaal anders is dan de vorige headset werkt deze combinatie even goed en zit even comfortabel.

De microfoon, die trouwens afneembaar is, is trouwens ook voorzien van noise-cancelling. Hier kon ik weinig of geen verschil merken als bij zijn 300HX tegenhanger. Ik had wel de indruk dat de 3D vormgeving beter was. Ik heb met de 400PRO de VR-bril aangesloten en de demo van resident evil ‘the kitchen’ nog eens opgestart. Voor wie dit niet kent: Dit is een 3D ervaring in een keuken waarin je dingen hoort sluipen, kruipen en er met dingen wordt gegooid. In vergelijking met de 300HX gaf de 400PRO zuiverdere, 3D, locatiegericht geluid.

Ik snap natuurlijk dat de benaming met de nummering in teken staat van de uitvoering, afwerking en kwaliteit. Soms kan het echter zijn dat de werkelijkheid anders valt dan de benaming. Hier is dit echter niet zo. De 400PRO is echt de gulden middenweg tussen de 3 sets. Hij is een duidelijke verbetering ten opzichte van de 300HX. De verschillen zijn in die mate dat ik hem zou aanraden aan de gamer die zichzelf wel serieus neemt en kwalitatief bezig wilt zijn maar voor wie het nog steeds slechts een hobby is. De afneembare microfoon vind ik persoonlijk een grote meerwaarde. Je kwalitatieve chatmachine kun je nu veilig afnemen en opbergen als je gewoon even op YouTube of Spotify zit. Met zijn 59,99 euro zit ook qua prijs-kwaliteit deze headset mooi tussen de 2 andere in.

RIG 500PRO

Als laatste teste ik de RIG 500PRO. Deze was de enige met een metalen hoofdbeugel. De headset behoudt echter zijn licht gewicht en blijft comfortabel op het hoofd. Metaal doet mij ook altijd denken aan ‘koud’. Ik zou niet willen dat ik bij een nachtelijke gamesessie een accessoire moet vastnemen en op mijn hoofd moet zetten dat me koude rillingen geeft. Bij de eerste testbeurt merkte ik bij de eerste minuut ook al hoe luxueus en volledig de earcups mijn oren omarmde. Ik gaf onmiddellijk mee aan vrouw en kind dat ik quasi niks meer kon horen (of alvast verstaan) van wat ze mij nog probeerde te vertellen. Een comfortabel gevoel van vrijheid en gegarandeerd gefocused gamen overviel mij. Ik vreesde op dit moment wel dat de temperaturen aan mijn oren gingen oplopen maar hoe lang ik ook speelde, op geen enkel moment heb ik hier last van gehad.

Ook bij deze headset kon ik kiezen tussen 3 hoogteniveaus voor de earcups. De microfoon heeft eveneens noise-cancelling.

Conclusie

De 500PRO is duidelijk het paradepaardje van deze 3. Van ver af zie je al dat deze tot een hogere kwaliteitsklasse hoort. De vormgeving is aantrekkelijker en met meer details dan de vorige. Door het verschil in materiaal merk je ook direct dat deze geschikt is voor het zwaardere werk. Met zijn 129,99 euro steekt hij misschien ook in de prijs met kop en schouders er bovenuit maar voor deze kwaliteit en design noem ik dit nog steeds een faire en mooie prijs.

Conclusie:

De 3 toestellen zijn allen verschillend en, zoals ik al aanhaalde, duidelijk gericht op 3 verschillende doelgroepen. Ik denk dat ze alle 3 hun sterktes hebben en hun doelpubliek goed kunnen bekoren. Natuurlijk kun je altijd hoger en meer willen maar soms moet je durven toegeven dat een toestel voldoende is voor jou. Zo kan ik toegeven dat de 500PRO een indrukwekkende headset is, de eerste die ik probeerde trouwens van deze 3, maar ik zou meer dan genoeg gebaat zijn met de 400PRO. Zeker aangezien ik niet zo’n casual chatter meer ben en de microfoon kan afnemen om hindering en onnodige slijtage of stukken kan voorkomen is dit gewoon de headset voor mij. Aan ieder dus een eigen reflectiemoment met eerlijkheid.

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Lost Password