Dankzij de Closed Network Test van Tekken 8 hebben we deze toekomstige game eindelijk zelf eens onder handen kunnen nemen. Hou er echter wel rekening mee dat het letterlijk een netwerk test is. De game is dus nog vrij bare bones op vlak van gameplay en inhoud. Wel geeft deze test alvast een indicatie van wat we mogen verwachten van de uiteindelijke release, die vermoedelijk volgend jaar zal plaatsvinden.
Hoewel de CNT alleen toegang bood tot Ranked Matches, heeft de gameplay-ervaring mij alvast oprecht enthousiast gemaakt over wat ons te wachten staat in de volledige versie van Tekken 8. Sterker nog, na het spelen van deze test was het vrij moeilijk om een stapje terug te doen en weer aan de slag te gaan met Tekken 7, die plots wel erg verouderd aanvoelt. Dit mede dankzij de laadtijden die ongelooflijk snel zijn, want wanneer je bijvoorbeeld voor een rematch koos, was je binnen enkele seconden alweer aan het vechten. Zelf had ik toegang tot zowel de PS5 versie als de Xbox Series X|S versie, waardoor ik beide versies uitgebreid heb kunnen uittesten. Hieruit blijkt dat de game op beide systemen er even goed uitziet, en nog belangrijker, even goed speelt.
Visuals
De graphics van Tekken 8 zijn ronduit indrukwekkend. De overgang naar de Unreal Engine 5 heeft geleid tot adembenemende visuals die de vorige versie overtreffen. Elk klein detail ziet er exceptioneel uit. De verschillende stages, zoals Urban Square en Yakushima, zijn visueel verbluffend en brengen de omgevingen tot leven. De personagemodellen zijn eveneens van hoog niveau, met gedetailleerde gezichtsuitdrukkingen die hun persoonlijkheden versterken. Bovendien zijn er veel unieke interacties tussen de personages, zoals de clash tussen Jin en Kazuya in hun intro-poses. Al met al is Tekken 8 een lust voor het oog en een grote verbetering ten opzichte van Tekken 7.
In eerste instantie vreesde ik een beetje dat de hit effecten veel te afleidend zouden zijn tijdens gevechten. Dit blijkt gelukkig niet zo te zijn, hoewel de graphics hierdoor soms wat druk kunnen ogen, dragen de effecten enorm bij tot de sfeer en het spectaculair maken van een gevecht. Mocht je hier toch geen fan van zijn, dan kan je in de uiteindelijke game ervoor kiezen om de effecten te downtunen zodat deze je niet zullen storen.
De gameplay van Tekken 8 zal zowel ervaren spelers als nieuwkomers weten te bekoren. De responsiviteit van de controls is zoals verwacht van een Tekken-game, met snelle reacties voor counters en punishes. De combo-systemen hebben echter aanzienlijke veranderingen ondergaan. De Bound-mechaniek uit Tekken 6 en de Screw-mechaniek uit Tekken 7 zijn gecombineerd, wat heeft geleid tot nieuwe mogelijkheden voor combo’s. Rage Arts maken ook hun terugkeer, met adembenemende animaties.
Hoewel ik nog steeds geen fan ben van Rage Arts moet ik wel toegeven dat ze zonder twijfel er prachtig en spectaculair uitzien. Het is in deze build ook makkelijker om ertegen te verdedigen vergeleken met in Tekken 7. Je hebt net iets meer tijd om in te schatten hoe deze te blokken en als je hierin weet te slagen, dan heb je meteen de kans om je tegenstander te punishen. Een goede counter is om na een Rage Art te blokken meteen een throw te doen. Waar je in T7 nog uit deze throw kon ontsnappen, kan dit niet meer in T8 bij een mislukte Rage Art. Hierdoor is de risk vs reward van de Rage Arts beter gebalanceerd.
Wat opvalt aan Tekken 8 is de nadruk op agressie in de gameplay. Nieuwe toevoegingen, zoals chip damage en gezondheidsregeneratie, zijn geïmplementeerd en voelen in eerste instantie geweldig aan. Voor nieuwere spelers is er zelfs een meer toegankelijke bedieningsoptie genaamd Special Style beschikbaar. Waarbij knoppencombinaties bij die speler op het scherm weergegeven worden, waardoor ze simpel combo’s en juggles kunnen uitvoeren. Je kan hierdoor wel eens overweldigd worden door een beginnende speler. Echter heb je al snel door hoe te reageren wanneer deze speler hierdoor een combo voor de 2de of 3de keer uitvoert, waarna deze speler zonder kennis geen schijn van kans meer maakt tegen een ervaren speler. Al deze nieuwe toevoegingen maken meteen duidelijk dat het ontwikkelingsteam erop gericht is om van Tekken 8 een revolutionaire nieuwe toevoeging aan de serie te maken.
Heat-systeem
In Tekken 8 speelt het Heat-systeem een centrale rol. Wanneer geactiveerd, betreedt de speler een versterkte staat voor ongeveer 10 seconden, wat een mogelijkheid biedt voor agressieve en krachtige aanvallen. Deze verhoogde staat wordt visueel weergegeven door opvallende blauwe aura rondom het personage en een aflopende meter onder de gezondheidsbalk. Interessant genoeg veroorzaken aanvallen in de Heat-staat chip damage, zelfs als ze geblokkeerd worden, waardoor je extra offensieve druk kunt uitoefenen op tegenstanders.
Heat kan op elk gewenst moment geactiveerd worden door simpelweg op een gekozen knop te drukken, een actie die bekend staat als de Heat Burst. Daarnaast kan Heat ook automatisch geactiveerd worden bij het uitvoeren van specifieke moves, bekend als Heat Engagers, die doorgaans geassocieerd worden met de kenmerkende moves van elk personage. Terwijl je in Heat bent, krijg je de mogelijkheid om een krachtige aanval genaamd de Heat Smash uit te voeren door opnieuw op de activatie knop te drukken. Deze aanval fungeert als een vervanging voor de Rage Drive uit de vorige game. De Heat-meter zal hierbij volledig leeglopen en je vechter zal terugkeren naar zijn normale staat.
Het Heat-systeem voegt een nieuwe laag strategie toe aan de gameplay van Tekken 8. Het vinden van nieuwe manieren om Heat te activeren, het benutten van de voordelen voordat de meter leeg is en het afsluiten met een Heat Smash, creëert een interessante dynamiek die spelers zal uitdagen.
Ruimte voor Verbetering
Hoewel Tekken 8 veelbelovend is, zijn er nog enkele aspecten die verbeterd kunnen worden. Een punt van zorg is de balans van chip damage en het Heat-systeem, vooral omdat bepaalde personages zoals Hwoarang enorm veel schade kunnen aanrichten. Aan de andere kant mag je natuurlijk niet vergeten dat de game nog in ontwikkeling is, waardoor de moves en personages nog niet gebalanceerd zijn zoals dit in de uiteindelijke game zal zijn.
Wat betreft de online-ervaring, was de netcode tijdens de Closed Network Test een gemengde ervaring. Hoewel de meeste matches vloeiend verliepen, waren enkele verbindingen erg slecht, vooral bij spelers die gebruikmaken van WiFi. Rollback-artefacten en haperingen waren aanwezig, wat de gameplay verstoort en frustrerend kan zijn. Hierdoor speelden enkele matches bijna in slow motion af, wat niet bevorderlijk was voor het gevecht en de ervaring. Ook het matchmaking-systeem had enkele problemen tijdens de CNT. Lange periodes zonder succesvolle matches en trage matchmaking waren enkele van de frustraties die spelers tegenkwamen. Het ontwikkelingsteam is zich bewust van deze problemen en zal hopelijk verbeteringen aanbrengen voor de officiële release.
Conclusie
De Closed Network Test van Tekken 8 geeft een veelbelovende blik op de toekomst van Tekken. De game heeft nu al indrukwekkende graphics, biedt vernieuwde gameplay-mechanieken en het nieuwe Heat-system dat de agressie en spectaculaire clashes benadrukt. Hoewel er nog ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van online prestaties en balans, heeft mijn tijd met de CNT mijn enthousiasme voor de volledige release alleen maar vergroot. Ik kijk ernaar uit om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en deel te nemen aan het ultieme gevecht in Tekken 8.