Hands-on Preview: Quake Champions

Jimmy Verwimp
Hands-on Preview: Quake Champions
Hands-on Preview: Quake Champions
Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:

Het is alweer enkele jaren geleden dat het arena shooter genre erg populair was, waardoor je het genre tegenwoordig niet vaak meer tegenkomt. Anno 2017 zijn er weer twee nieuwe arena shooters in ontwikkeling. Quake Champions is één van die titels. De game is momenteel speelbaar in closed beta, en deze heb ik dan ook met heel veel plezier uitgetest.

Quake is een legendarische first-person shooter serie, die zeer populair was in de jaren 90. Quake was één van de eerste fps games met full real-time 3D rendering. Quake introduceerde verscheidene online multiplayer modes die sindsdien zeer populair zijn geworden in andere fps games, en zelfs tot vandaag de dag nog steeds veel plezier bieden aan gamers over heel de wereld. De originele Quake games speelden grotendeels zoals Doom. – een reeks die net zoals Quake ontwikkeld wordt door id Software – Quake bestond dan ook grotendeels uit een singleplayer campaign waarin je door dungeon-achtige levels moest zien te spelen, terwijl je op zoek ging naar geheimen in de game. Later, met de release van Quake III Arena, evolueerde de reeks tot een arena shooter. Dit was tevens ook de game die strafe-jumping en rocket-jumping introduceerde.

Een Arena shooter bevat geen verhalende campaign die je moet zien uit te spelen, maar eerder bloederige arenas waarin je als futuristische gladiatoren het opneemt tegen andere deelnemers, en dit uiteraard om zoveel mogelijk frags (kills) te behalen. Dit is natuurlijk ook het geval in Quake Champions.

Quake Champions is het eerste nieuwe deel uit deze reeks sinds 2005. De game bevat meerdere speelbare personages die elk hun eigen speciale vaardigheid hebben, die je strategisch kan inzetten, om zo de vijand nog makkelijker te fraggen. De game speelt grotendeels hetzelfde zoals de oude vertrouwde Quake games, al brengt deze natuurlijk wel enkele vernieuwingen. Zoals ik net al vertelde bevat deze game in tegenstelling tot de vorige delen, meerdere speelbare personages. Elk personage heeft zijn eigen stats en speciale vaardigheden die je tijdens een match kan inzetten. Deze vaardigheden moeten telkens wel terug laden na gebruik, je kan echter wel time pick-ups oprapen, waardoor je sneller weer kan beschikken over je speciale vaardigheid. Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat, ondanks Quake een fast-paced shooter is, je toch wat meer strategisch te werk kan gaan. Deze vaardigheid is ook voor elk personage anders.

Mijn persoonlijke favoriet is dan ook de ability van het personage: Scalebearer. Hij heeft de ability: Bull Rush, hiermee loop je als een dolle stier door de level, en frag of veroorzaak je schade bij iedereen die je zo weet omver te lopen. Andere vaardigheden bestaan bijvoorbeeld uit de mogelijkheid om vijanden door de muren heen te zien, een schild rond je krijgen om zo minder schade op te doen. Nog even een laatste voorbeeld, het personage Nyx heeft de mogelijkheid om een phase shift uit te voeren, waarna ze in een alternatieve dimensie van de huidige map terecht komt. Hierdoor ben je onzichtbaar en immuun voor schade van je tegenstanders, waardoor je zonder gevaar kan voortbewegen. Een leuke extra aan deze ability is de mogelijkheid om een vijand te fraggen door te materialiseren waar een vijand staat, waardoor deze dan ook onmiddellijk gedood wordt.

Buiten het gebruik van karakters met specifieke stats en vaardigheden is Quake gewoon nog de oude vertrouwde Quake game zoals vroeger, maar dan in een modern jasje. Naast de eerder genoemde vernieuwingen speelt Quake Champions nog net hetzelfde. Zo bevat deze game nog steeds de klassieke Deathmatch en Team Deathmatch modi. Daarnaast beschikt de game ook over een duel mode, waarin je 1 vs. 1 speelt tegen een andere speler. het is hier de bedoeling om drie champions te kiezen, en te zorgen dat je alle champions van je tegenstander verslaat. Een andere mode is Sacrifice. Hierin vecht je samen met je team om obilisks te controleren, dit zijn bepaalde punten op de map die je in je bezit moet zien te houden. Hier moet je een soul zien te pakken te krijgen om deze op te offeren aan de obilisk om zo punten te verdienen, je kan het een beetje vergelijken met een veredelde capture the flag mode. Op dit moment zijn dat alle modi die speelbaar zijn, in het menu staan namelijk nog twee modes die locked zijn, dus daarvan is momenteel nog niet veel bekend.

Ik kijk in ieder geval al uit naar de volledige release van Quake Champions. Ik heb ondertussen al erg veel plezier beleeft aan de beta. Naar mijn gevoel slaagt de game er zeer goed in om de gloriedagen van de arena shooter terug te brengen. De game heeft ook de potentie om groot te worden in de e-sport wereld, dus hou deze titel zeker in het oog. Quake Champions zal verschijnen volgens een Free to play-model, dus iedereen kan de game kosteloos uitproberen vanaf dat deze game beschikbaar wordt gesteld voor het grote publiek.

Jimmy Verwimp

Verjim is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Hoofdredacteur van Gamebrain.

Laat een reactie achter

Lost Password