Pretpark Tycoon games hebben altijd al tot de verbeelding gesproken bij gamers van alle leeftijden. Of je nu het mooiste park wil bouwen, spectaculaire attracties wil plaatsen of een bedrijf managen, het kan allemaal in games uit dit genre en dus ook in Park Beyond.
De bedoeling van dit soort Tycoon games is steeds om een succesvol pretpark neer te poten. Een park dat genoeg opbrengt voor jouw portemonnee en tegelijkertijd plezier oplevert bij je bezoekers. Je bouwt verschillende attracties, eet, drank en souvenir kraampjes in de hoop dat je bezoekers hun geld bij je verkwisten aan eten en hebbedingetjes, terwijl ze genieten van jouw attracties. Park Beyond volgt eenzelfde lijn zoals zijn genre genoten, al gooit Park Beyond het op vlak van attracties het toch wat over een andere boeg. Want in Park Beyond draait het vooral om overdreven spectaculaire attracties die in het echt gewoonweg niet mogelijk zouden zijn. Het zorgt voor een frisse wind in het genre, en biedt spectaculaire beelden dankzij de overdreven attracties zoals je deze niet ziet bij de concurrentie.
Park Beyond
De game draait naast het bouwen en het managen van een park vooral om het bouwen van de meest spectaculaire attracties. Voor het echter zover is krijg je eerst een tutorial te verwerken. Deze legt je meteen van het begin al uit hoe je een achtbaan bouwt en test. Het is een leuke verhalende introductie, die voor mij persoonlijk wat langdradig is, maar gelukkig kun je het verhaal en de conversatie tussen de personages skippen. Het is niet zo dat het verhaal storend of slecht gebracht is, maar het voelt voor mij persoonlijk niet echt aan alsof het thuishoort in een tycoon game als deze.
Het bouwen van een achtbaan is erg simpel gebracht, met een paar klikken heb je al een leuke spectaculaire achtbaan. Je kan kiezen waar het treintje omhooggetakeld wordt, waar deze losgelaten wordt, waar een bocht moet komen enzovoorts. Je hebt zoals je kan verwachten de volledige creatieve vrijheid in het bouwen van een achtbaan. Dit gegeven kennen we van andere theme park tycoon games, Park Beyond gaat echter nog een stapje verder.
Je bouwt hier niet de oude vertrouwde achtbanen. Je kan ze hier veel spectaculairder maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van het treintje zonder gebruik van sporen met een canon af te schieten naar de volgende sporen van je achtbaan en zo een afstand te overbruggen zonder enige rails waarop je treintje rijdt. Daarnaast kan je ook de treintjes onderweg laten splitsen, waardoor verschillende karretjes een andere route nemen en nadien terug bij elkaar samenvoegen. Of wat dacht je van een kruispunt maken in de achtbaan waardoor je “near misses” kunt creëren met meerdere treintjes. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in Park Beyond.
Als je eenmaal je achtbaan hebt gebouwd, is het bewerken ervan eenvoudig. Elk stuk dat je plaatst, kun je afzonderlijk veranderen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het iets anders kapot maakt. Met de klikbare knooppunten kun je de hoogte, kromming en het type baan van elk deel afzonderlijk aanpassen. Je kunt grotere aanpassingen maken, hoewel je daarvoor waarschijnlijk een paar secties zult willen verwijderen, omdat naburige knooppunten beperkingen kunnen veroorzaken. Het bouwen is dus lekker simpel, zonder dat je hierdoor beperkt wordt in creativiteit. In feite kan bijna iedereen zonder al te veel moeite een spectaculaire achtbaan in elkaar rammen.
Manager
Naast het bouwen van attracties is het natuurlijk ook belangrijk om je park goed uit te baten. Dit betekent dat je naar de noden van je klanten moet kijken en inschatten wat populair is en wat niet gaat werken. Wanneer je een park start kan je een doelgroep voor het park en een thema van het park bepalen. Dit heeft invloed op welke attracties en kraampjes populair zullen zijn, en zorgt er bijvoorbeeld voor dat je winkels een wild west thema krijgen om je park volgens thema aan te kleden.
Naargelang de moeilijkheidsgraad die je kiest kan je net meer of minder focussen op het management van het park. Zelf heb ik graag alle touwtjes in handen en hou ik me graag bezig met micromanagement. Ook dit is mogelijk in Park Beyond. Je kan zelf per voeding/drank kraampje de prijzen per artikel instellen, en zelfs kiezen welke artikelen wel of niet aangeboden worden. Micro-management maakt je wel efficiënter, maar het is niet nodig om een succesvol park uit te baten. Wat ik in deze bèta versie echter wel miste, is de mogelijkheid om ook zelf producten aan te maken door te spelen met ingrediënten. Maar met een beetje geluk wordt deze mogelijkheid nog toegevoegd aan de volledige game. Een mens mag hopen.
Conclusie
Na het spelen van deze versie van Park Beyond mag het duidelijk zijn. Dit is een topper in wording. De coaster designer blijft een van de makkelijkste die ik ooit heb gebruikt. De keuze om de attracties overdreven spectaculair te maken zorgt ervoor dat de game fris en vernieuwend aanvoelt, zonder effectief veel vernieuwing te bieden aan het genre. De game heeft voor mij alvast de potentie om mijn favoriete Theme Park Tycoon game te worden. Ik ben erg benieuwd of de game bij zijn release in juni, Planet Coaster van zijn troon weet te stoten. Maar van wat ik nu al kan zien en spelen heeft Park Beyond een grote kans om hierin te slagen.