Hands-on preview: Mortal Kombat 11

Robin
Hands-on preview: Mortal Kombat 11
Hands-on preview: Mortal Kombat 11

Zevenentwintig jaar na de allereerste Mortal Kombat en vier jaar na de X-editie van het spel mag ik enkele weken voor de release aan de slag met de bèta van inmiddels nummer 11 uit deze heftige reeks. Het werd een blij weerzien met een game die lunaparken destijds rijk maakten en mijn puberjaren kleur gaven… vooral bloedrood.

GRUWELIJK MOOI

In tegenstelling tot ondergetekende is het spel er in de loop der jaren alleen maar mooier op geworden. De vele vechtersbazen en de arena’s waarin ze vechten zijn een streling voor het oog. Ook al ziet die streling er veelal gruwelijk en grafisch uit. Dit vergelijk je nog het best met het gevoel dat je maag je vertelt na het eten van 20 pannekoeken en meteen in een achtbaan stapt. Maar voor wie dit makkelijk verteert vormt dit spel geen probleem maar eerder een ‘hell of a ride’.

K-ARAKTERS

Mortal Kombat staat al jaren garant voor iconische karakters waarmee je je naar hartenlust kan uitleven. Volgens de bèta zouden dit er 25 zijn al kan dit zeker nog aangevuld worden voor de release of met eventuele DLC.

In deze bèta kon ik met vijf van hen aan de slag waaronder Baraka, Jade, Skarlet, Kabal en Scorpion. Elk karakter kan je nu ook customizen. De belangrijkste aanpassingen vind je terug in het wapen- en vaardigheidsmenu. Deze hebben een directe impact op je combo’s en speciale moves. Zo heeft elk karakter apart nog eens zijn eigen verschillende voorinstellingen. Ook kan je de intro en outfit veranderen waarmee ze de arena betreden. Toch vind ik Scorpion in z’n originele gele plunje, dat al in zijn kleerkast hangt sinds de eerste MK, veruit de beste… Old School weet je wel!

OUDER, WIJZER, TRAGER EN DE FATAL BLOW

Wat ik wel gemeen heb met deze MK is dat we beide ouder en trager geworden zijn. Dat klinkt als een minpunt maar dat is het in werkelijkheid niet. Want wie ouder zegt, zegt ook wijzer. Nu geldt dit niet voor mezelf maar wel voor de developers die goed naar de community geluisterd hebben. Zij vonden Mortal Kombat X namelijk te snel. Die vertraging in snelheid zorgt voor meer tactische keuzes. Zo is het lopen ook niet meer terug te vinden in Mortal Kombat 11. Een goed getimede block geeft je de kans om die op te volgen door een counteraanval. Kom je in de verdrukking dan is er nog een nieuwigheidje… de Fatal Blow.

Deze ultieme reddingsmechanic is letterlijk je laatste adem en ziet er verbluffend uit. Deze actie kan je activeren wanneer je op je benen staat te trillen en nog een laatste krachtstoot uit je botten weet te halen wanneer je healthbar onder de 30% gezakt is. Deze helpt je misschien weer in het gevecht komen of kan net goed getimed zijn om je tegenstander met die ultieme move te verslaan. Uiteraard kan die tegenstander dit ook weer blocken. Verder is de normale levensbalk aangevuld met twee nieuwe kleinere, nl. een aanvals- en blockmeter. Hoe meer deze gevuld zijn hoe groter de impact van de desbetreffende actie.

MODES

Deze MK 11 kent voldoende game modes om je alleen, met vrienden in je luie zetel of online mee te amuseren. In deze bèta kon ik helaas enkel de Klassik Towers-modus spelen en het online gedeelte. Dat online gedeelte werkte overigens zeer goed want een game als deze kan enige vorm van button delay missen als kiespijn. Mocht de connectie met je tegenstander toch slecht zijn zie je dit voor de match. Je ziet hoe hij verbonden is, via LAN of Wi-Fi en hoe goed die connectie is zodat je je nooit door laggy matchups moet ploegen. Voor het testen van de Story Mode, Towers of Time en Krypt is het nog even wachten op de finale versie van het spel.

FINISH HIM!

Het lijkt er dus op dat alles aan deze MK 11 garant zal staan voor uren intense en bloederige potjes. Later daarover uiteraard meer in onze uitgebreide review wanneer we aan de slag kunnen met de vele speltypen en alle karakters.

Robin