Growtopia

Nolan
Growtopia
Growtopia
Release Datum:Genre:, , Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wie wel eens een spel durft spelen op de smartphone, zal waarschijnlijk wel al eens het spel Growtopia zijn tegengekomen. Een 2D sandbox game van Ubisoft dat twee jaar geleden zijn intrede deed bij Android en Apple. Nu, anno 2019, wordt dit spel ook voor de Playstation 4, Xbox one en Nintendo Switch uitgebracht. Is het iets waar wij consolespelers op gewacht hebben? Lees het verder hieronder.

Let it grow

Growtopia is een MMO creative sandbox game. Kort uitgelegd wilt dat zeggen dat wanneer je een eigen wereld gaat creëren, je hiervoor in een grote lege ruimte doet waarin alles mogelijk is. Natuurlijk wel zolang je de juiste materialen hebt om het te bouwen. Hoe je deze materialen krijgt begint heel basic, namelijk met het wegslagen van de grond onder je. Alles wat je vernietigt geeft je zaden die je kan planten. Deze zaden groeien dan uit tot bomen waar de materialen in groeien. Bijvoorbeeld, als je de aarde onder je voeten kapot maakt krijg je aardzaden. Deze aardzaden groeien uit tot bomen met aardblokken in. Wie diep genoeg in de aarde gaat komt ook nog andere materialen tegen zoals bijvoorbeeld lava, die op hun beurt dan weer lavazaden geven. Het klinkt allemaal zeer ingewikkeld, maar dat is het eigenlijk niet. Wie genoeg creativiteit bezit kan door het samenvoegen van de juiste zaden op de meest absurde bomen stuiten. Want ja, alles groeit hier in bomen. Van aarde en lava tot zelfs vissen of jetpacks.

Bouw of vernietig samen

Zoals eerder vermeld is deze game een MMO, of Massive Multiplayer Online. Dit wil zeggen dat elke wereld die gemaakt is bezocht kan worden door iedereen die het spel heeft. Let wel op dat je jouw wereld niet te lang alleen laat, want voor je het weet hebben andere spelers alles erin vernietigd of veranderd. Dit kan je gelukkig ook tegenhouden door een Lock te kopen. Dit weerhoudt andere spelers om iets te veranderen in jouw wereld. Natuurlijk kan je ook vrienden uitnodigen en zo samen de zotste dingen bouwen.

Gems Gems Gems

Wie tegenwoordig “Free To Play” hoort denkt automatisch ook aan in game aankopen. Dat is bij Growtopia niet anders. Skins, voertuigen, Locks,… Alles kan je kopen met de juiste hoeveelheid Gems. Deze Gems kan je doorheen het spel ook vinden, maar de items kosten zoveel dat het soms een eeuwigheid lijkt te duren voor je genoeg hebt om het te kopen. En wie kan er nu een eeuwigheid wachten om die coole skin te laten zien aan de rest van de wereld? Juist ja. Niemand.

Technische aspecten

Nu ongeveer alles gezegd is over wat je kan doen in het spel (wat je alles kan noemen in een spel met oneindig veel mogelijkheden), wordt het tijd om het technische gedeelte eens nader te bekijken. Hier heb ik jammer genoeg weinig positiefs over te zeggen. Beginnende bij de graphics die er zelfs voor een smartphone spel er zeer basic uit zien. Het spel is kleurrijk en geeft een vrolijk gevoel, maar anders dan dat weinig aan de verbeelding overlaat. Van muziek is ook weinig te horen, tenzij je voor enorm veel Gems een soort van muziekmachine koopt waarmee je jouw eigen muziek kunt maken. De  controls zijn alles behalve gebruiksvriendelijk op de Playstation. Ikzelf maakte het meermaals mee dat als ik in mijn inventaris wil maar dat ik ineens naar de in game store ga, of per ongeluk items verwijder uit mijn lijst. daarbij zijn de knoppen ook uitermate gevoelig, hierdoor kan het zijn dat als je wilt reizen van de ene wereld naar de andere maar dat je iets te lang op de knop drukt, en je ligt te spammen tussen de twee werelden. Het zijn misschien dingen die op mobiel wel goed kunnen werken, maar op console heeft het geen goed gedaan.

Dat het spel op mobiel niet slecht is, ga ik niet ontkennen. Van de foto’s die ik zag van werelden lijkt het een heel leuk spel. Jammer genoeg zijn er op de consoles veel minder spelers. Hierdoor kom je al heel snel lege werelden tegen, niemand dat jouw wereld komt bezoeken en weinig werelden om te bezoeken die de moeite waard zijn. Als er dan al is iemand op bezoek komt, kan het zijn dat hij of zij direct alles afbreekt of erger nog, ervoor zorgt dat je geband bent uit uw eigen wereld. Dit maakt het spelen dan zeer frustrerend en zorgde bij mij voor een drang naar iets anders. Dit alles kan door de komst van meer spelers wel opgelost raken,waardoor na een verloop van tijd het spel wel de moeite kan zijn om te verkennen. De controls daarentegen zijn wat moeilijker op te lossen. Hierdoor vrees ik dat de meeste mensen toch meer gaan neigen naar de mobiele versie. Een project van Ubisoft dat een heel goed concept heeft, maar niet gemaakt is voor console.

• Leuk concept
  • Vrijheid

• Lege werelden op console