GRID

Jimmy Verwimp
GRID
GRID

Het is alweer een poosje geleden, maar eindelijk is er weer een nieuwe GRID Game. In 2014 verscheen de vorige game, GRID Autosport op de vorige generatie consoles. Een game die net als deze titel ontwikkeld is door het Britse Codemasters, een studio die al jaren heer en meester is op vlak van racing games. Het werd dus dringend tijd dat er een deel uitkwam voor de huidige generatie consoles, die ondertussen alweer op zijn einde loopt.

Arcade ervaring

Ik keek al een tijdje uit naar deze nieuwe telg uit deze bekende racing serie. Ik speel deze al sinds zijn roots. Met andere woorden sinds de eerste TOCA game uit 1997 destijds op de eerste PlayStation. Sindsdien heb ik alle delen met veel plezier gespeeld, zelfs nadat de reeks van een redelijk realistische race ervaring in DTM race Driver naar de meer arcade-achtig gerichte GRID titels overschakelde. Deze titel is dan ook één van die arcade-achtige delen uit de reeks. De game voelt semi-realistisch aan, maar bied bovenal een – weliswaar – geslaagde arcade ervaring aan.

GRID laat zich makkelijk besturen waardoor deze game uiterst geschikt is voor de casual racer en arcade racing fans. Fans van simulatie racers pur sang gaan hier bijgevolg niet hun voldoening uithalen, tenzij ze ook wel eens een arcade racer lusten. Je kan de moeilijkheid wel opschroeven door alle hulp zoals traction control en dergelijke uit te zetten, waardoor het net iets meer sim aanvoelt. Maar, de game blijft een arcade beestje. Dit betekend meteen ook dat de races veel spectaculairder ogen dan in een sim racer. GRID is perfect bestuurbaar met zowel je controller als een stuurwiel. Hou wel rekening met het feit dat de game geen sim is, hierdoor voelt een racestuur dan ook niet meteen realistisch aan. Mijn voorkeur ging dan ook uit naar spelen met een controller. Iets dat bij mij niet vaak gebeurd in een racing game. Al kan je natuurlijk evenzeer veel plezier beleven met je racestuur.

Career

De belangrijkste mode van GRID, is uiteraard de career mode. In career mode mag je kampioenschappen uitrijden in de verschillende type events die de game rijk is. Je hebt hier GT, Tuner, Stock en open wheel races om er alvast enkele op te noemen. En dit nog eens verdeeld over gewone races en time attack. De career mode is vrij rechttoe rechtaan. Je werkt de verschillende kampioenschappen één voor één af zonder verhaal of andere nonsens.

Echter voelt de career mode niet zo special aan. Je hebt niet echt een gevoel van progressie in deze mode. Goed, je werkt je races dan wel af en je verdient credits, waarmee je andere wagens kan unlocken. Maar credits komen zo vlot en talrijk binnen dat je zonder enige moeite in no time alle wagens kan vrijspelen. In het begin van de game valt dit niet meteen op, maar na enkele afgewerkte kampioenschappen heb je iets van, “Oké, done, next!”. Dit zonder stil te staan bij je voorgaande race en prestatie, waardoor het lijkt dat je gewoon wat bandwerk aan het verrichten bent. Hierdoor verleent de game zich perfect om even tussendoor te spelen na het werk of school. Maar minder om als racefanaat fanatiek aan de slag te gaan en uren te racen. Hiervoor voelt het allemaal net iets te eentonig aan.

Je eigen team aansturen

In de career mode beheer je ook je eigen team. Al moet je hier in alle eerlijkheid niet al teveel bij voorstellen. Je huurt een racer in met bepaalde stats per skill zoals bijvoorbeeld hoe agressief ze rijden, hoe loyaal ze zijn of hoe aanvallend of defensief ze rijden. Helaas merk je hier in de praktijk weinig verschil in. Je team genoot is op zich bekwaam genoeg, maar de wins en echte resultaten zullen toch van jezelf moeten komen. Je kan tijdens een race ook aangeven of je teamgenoot moet aanvallen of juist jullie positie moet verdedigen door andere racers te blokken. En dat is meteen ook alles dat hierbij komt kijken.

Tijdens een race kan je ook een mede racer kwaad krijgen door deze teveel te rammen of tegen te werken, waarna deze als nemesis aangeduid zal worden, inclusief een rood icoon boven zijn wagen. Wanneer dit gebeurt zal deze zich zeer agressief opstellen naar jouw toe, en je proberen tegen te werken en zelfs zowaar pogingen ondernemen om je van de baan te rammen. Na elke race zal hun woede trouwens resetten, dus je zal hier niet het hele kampioenschap last van hebben. Het nadeel hiervan is echter wel dat deze rivaliteiten bijgevolg niet memorabel van aard zijn. Het kan de race wel pittiger maken, zeker wanneer je meerdere racers kwaad maakt. Het maakt de race spectaculairder, maar tegelijkertijd ook niet moeilijker om deze te winnen. Het is eerder bedoeld om de immersie wat groter te maken, maar heel veel draagt het jammer genoeg niet bij.

Free play en multiplayer

Na mijn tanden in de career mode gezet te hebben was het tenslotte tijd om de rest van de game te checken. In free play kan je zelf een race opzetten met eender welke klasse van wagens naar je keuze. Hier kan je je eigen wagens uit de career mode gebruiken of een wagen uit de game lenen. Perfect om naast de career op eigen houtje wat races te rijden en te oefenen voor de online multiplayer of om natuurlijk beter te worden in de career mode. De game heeft jammer genoeg geen split screen dus voor je multiplayer kriebels zal je naar de online mode moeten verkassen.

Ook deze mode is helaas niet al te spectaculair en verder best wel magertjes. Je kan hier ofwel een random race joinen, of zelf ééntje hosten, en dat is het zo wel een beetje. De online code werkt op zich goed, ik heb geen enkel moment lag ondervonden dus met de servers zit het wel goed. Toch heb ik en mijn concullega, Mario, online een vreemde bug opgemerkt. Toen wij deze game samen online speelden voegde zich nog een derde speler zich toe aan de server, samen met de bots om de rest van de positie aan te vullen. (Wij speelden de game voor de release dus de servers waren nog niet echt bevolkt, behalve natuurlijk door andere reviewers) Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat het mij opviel dat hij telkens in de lijst een andere positie had dan hij daadwerkelijk had. Sterker nog, hij zag zichzelf rijden en zelf reed hij onder de naam van onze online medespeler, en dit terwijl zijn inputs zowel zijn wagen als die speler zijn wagen bestuurden, erg vreemd. Buiten dit voorval heb ik echter geen andere problemen meegemaakt online.

Audiovisueel

Op het gebied van graphics en geluid heb ik niets aan te merken. De game oogt mooi. De wagens zijn vol detail weergegeven inclusief eventuele schade die ze hebben opgelopen. Motorkappen kreukelen mooi op, stukjes bumper scheuren en brokkelen van je wagen af om vervolgens een mooi gat  achter te laten. Je kan de wagens helaas niet helemaal tot een wrak herleiden, maar de schade zit best wel goed. Het is perfect te zien aan de wagens waar ze contact hebben gehad met andere racers of een muurtje of twee. Ik heb het al spectaculairder gezien, maar het is genoeg om geloofwaardig over te komen.

Het geluid zelf klink ook zoals je zou verwachten. De auto’s klinken luid en hevig, ongelukjes klinken lekker hard en ruw en ook de commentaar voor elke race van start gaat is best leuk gebracht. Tijdens de race zal je bijvoorbeeld ook enkele keren enkele speakers passeren waardoor de commentatoren schalmen. Ook dit draagt bij tot een zeer geloofwaardig gevoel. Dit betekend meteen ook dat je niet constant een idiote commentator in je oor hebt roepen tijdens een race. Dus die kunnen je alvast niet afleiden! Dus ja, die laatste crash net was toch echt je eigen schuld!

GRID is een leuke arcade racer geworden geschikt voor gamers van alle niveaus. De actie ziet er indrukwekkend uit, de races zijn intens mits je de moeilijkheidsgraad wat hoger zet en de rijhulp uitschakelt. Je kan zelf bepalen hoe moeilijk of makkelijk het jezelf maakt. De career mode is amusant, maar kan af en toe wat eentonig aanvoelen. Gelukkig leent de game zich perfect voor korte ontspannende racesessies na school of je werk. Of om eventueel tussen andere games door even te spelen ter afwisseling. De game is een geslaagde reboot, maar ik kan toch niet het gevoel van me afschudden dat er net een tikkeltje meer in zat. Ik had er alvast net iets meer van verwacht.

• Prachtige lichtinval
  • Handling van de wagens
  • Perfect als tussendoortje

• Magere carrièremodus
  • Repetitief
  • Multiplayer kon uitgebreider
7.5

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien