Frostpunk

Dennis
Frostpunk
Frostpunk
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

1883. De vulkaan Krakatoa spuwt zijn gal op de planeet. Miljoenen tonnen as en gesmolten steen wordt de atmosfeer in geflikkerd. Zoveel zelfs dat de zon wordt geblokkeerd, het instant donker wordt en de temperaturen drastisch dalen. Uiteraard word er uit dit geschiedenisfeitje een game gemaakt.

En toen ging het licht uit

Frostpunk dus. In deze post-apocalyptische game is onze planeet nooit hersteld van dit evenement. Rond 1886 besluiten de mensen om een nieuwe stad te bouwen, rondom een grote oven. Dit concept kom mij redelijk bekend voor… Het is bijna of ik Flotsam weer aan het spelen ben, waar alles binnen de omgeving van een centraal punt gebeurt. Het is fijn om dit spelconcept weer terug te zien!
De bedoeling hier is simpel: hou iedereen in leven. Door de temperatuur op peil te houden, door iedereen gevoed te houden en natuurlijk: op zoek te gaan naar andere overlevenden.

Het is eigenlijk een stuk moeilijker dan dat ik het hier zo simplistisch uitleg. Eerst en vooral: de temperatuur op peil houden. Frostpunk doet niet geweldig zijn best om uit te leggen hoe je dat het beste aanpakt. In feite doet ze dat met niets. “Zoek het maar uit” zullen de makers hebben gedacht. En dat heb ik geweten. Ettelijke keren ben ik opnieuw begonnen, op zoek naar het juiste evenwicht. Je hebt immers wel wat mankracht nodig om je kolen op peil te houden. De hoeveelheid kolen worden trouwens bepaald door de temperatuur. Het weer beslist in al zijn grollen en grillen. Je investeert dus best om je stad en infrastructuur zo duurzaam mogelijk te maken en je te doen voorbereiden op het ergste.

Alvorens het doek valt

Er zijn ook andere onderdelen die je zal moeten beheren. Hout, staal en natuurlijk ook voedsel zijn naast de steenkolen de levensader van je stad. En als je plots de capaciteit van je oven moet verdubbelen om je populatie in leven te houden, dan kun je er maar beter voor zorgen dat je mannen een dubbele shift draaien. Want natuurlijk, in deze utopische samenleving zal je de conventionele regels moeten breken en zelfs aan kinderarbeid moeten denken om deze fragiele maatschappij in levende te houden. Er is de ongelofelijke spanning terwijl je je voorraden ziet slinken en je niet weet of je de nacht gaat doorkomen. In mijn eerste spelervaring was er de mogelijkheid om de mensen te laten overleven door het bevroren lichaamsdeel te laten afzetten maar met mijn voedselvoorraad in gedachten liet ik ze dan toch maar zachtjes het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen. Sorry!

De mensen van je stad zullen je regelmatig advies geven, eisen stellen of nieuwsupdates geven. Of gewoonweg een serieuze zaag spannen. “We willen huizen”, “er zit zaagsel in onze soep”, “we willen onze benen met ganggreen behouden.” Zelfs in tijden van ontbering blijft de mensheid toch een hoopje ellende dat nauwelijks in staat is om samen te werken, niet? Je zou bijna willen dat je deze ondankbare taak om de stad te besturen aan iemand anders kon laten.

Hoe deze mensen verder denken over je leiderschap valt simpel uit te leggen in twee statistieken: hoop en ontevredenheid. Die beneden het scherm hangen te bengelen en waar je voortbestaan van afhangt. Als je vluchtelingen besluit op te nemen kan er ontevredenheid ontstaan omdat de rest van je bevolking er voor vreest zelf niet genoeg middelen te hebben om rond te komen. Dit kan worden tegengegaan met de juiste propaganda of met patrouilles die de straten in toom houdt. De hoop daalt en stijgt zoals je dat zou verwachten: met de aankondiging van een grote storm daalt de hoop en als we het overleven… dan stijgt de hoop weer. Gemakkelijk én overzichtelijk!

Doorgaan tot de laatste snik

Ik heb mij nog niet door het hoofdverhaal kunnen worstelen maar ik kan mij voorstellen dat als je het haalt, dat je ook wel een gevoel van opperste vreugde hebt. Ondanks de mogelijkheid van de “Technology tree” was ik nog niet in staat om de eerste hordes te overleven. Ik ben er vrijwel zeker van dat deze extra’s ervoor zorgen dat je beter en langer in staat zult zijn om het verder te schoppen maar… Tja.

Dan komen we bij het lijstje “Wat valt er nog te spelen na de hoofdcampagne?”. Wel, je kan besluiten om het spel nogmaals te spelen, met de wetenschap wat er volgen zal. Je kan 1 van de drie bonusmissies spelen. Deze zijn half zo lang als het hoofdverhaal, bevatten andere kaarten en verschillende doelen. Na dit alles is er ook de sandbox modus. Met opties over met hoeveel resources je begint, hoe vriendelijk je bevolking zal zijn en je stad herdopen (tip: Snowpiercer lijkt mij wel wat).

Conclusie

Frostpunk bied een spannende en nagelbijtende overlevingservaring die weinig anderen in het genre zullen na doen. Het gaat niet om het bouwen van een rijk of de mooiste stad maar doen wat je moet doen om mensen te begeleiden door iets wat onafwendbaar lijkt te zijn. Hier en daar zijn er wat mankementjes (zoals een random crash van het spel) maar daar wil ik wel graag overheen kijken. Ook dankzij het uitstekende besturingssysteem kun je deze oorspronkelijke pc-titel gerust toevoegen op je favoriete console.

Good

  • Bloedstollende campaign
  • Keuzes met consequentie
  • Bonusmissies

Bad

  • Crasht af en toe
  • Missende uitleg
8

Geweldig

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Lost Password