Forza Horizon 4

Jimmy Verwimp
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

Het lijkt korter, maar het is ondertussen toch alweer twee jaar geleden dat het derde deel van de Forza Horizon-reeks is verschenen. Ondertussen kennen alle fans ook wel het release patroon van het ene jaar een Motorsport titel, en het andere jaar een Horizon titel. Het was dan ook geen verassing dat Forza Horizon 4 eerder dit jaar werd aangekondigd.

In Forza Horizon 3 mochten we los gaan in Australië, waar we natuurlijk ook even moesten wennen aan het rijden op de linker weghelft. Bij Playground games dachten ze vast dat het daardoor de ideale moment is om het Verenigd Koninkrijk eens te bezoeken. We zijn het links rijden immers toch al gewend in Forza Horizon. Het Verenigd Koninkrijk klinkt natuurlijk niet zo exotisch, maar de map is er daarom zeker niet minder spectaculair om. In tegendeel zelfs. De hele beschikbare map is een visueel pareltje. Prachtige vergezichten met landbouw gebieden, mooie authentieke steden en indrukwekkende bergen en heuvels om door te sjezen.

Toch is niet de map de ster van deze game, maar wel het klimaat waarover dit gebied beschikt. Deze keer zullen alle seizoenen passeren tijdens je Horizon avontuur. Elk seizoen heeft natuurlijk de bekende eigenschappen. Tijdens de zomer kan je lekker racen in de zon, net als in de lente trouwens, al zal daar al eens sneller een regenbui voorvallen. De grootse blikvangers zijn – of zo vind ik althans – de herfst en de winter. Tijdens de herfst kleuren alle bladeren – zoals iedereen wellicht weet, tenzij je onder een rots leeft – in prachtige herfstkleuren. Je zal de bladeren ook zien vallen en op de wegen zien liggen, waarna deze mooi opwaaien wanneer je deze passeert. Verder zal je ook merken dat je hierbij toch even voorzichtig moet zijn, want deze bladeren zijn net zoals in het echt gladder om over te rijden, dus pas je rijstijl hierop aan.

Natuurlijk is het nog niet zo erg als tijdens de winter. Ook dit seizoen is prachtig weergegeven. De gehele wereld kleurt mooi wit, en je voelt de koude lucht bijna uit je tv scherm komen. Ook hier geldt natuurlijk het feit dat besneeuwde wegen erg glad zijn, dus bereid je maar voor op enkele slippartijen op ondergesneeuwde wegen. Natuurlijk zijn er ook genoeg banen te vinden die wel vrij zijn, en waarop je dus nog steeds voluit kan gaan met je wagen. Het leuke aan dit winterse seizoen is trouwens het feit dat er nieuwe wegen en routes vrijkomen. Nu ja, wegen… Het gaat hier dan over bevroren riviertjes en meren waarover je nu plots wel kan gaan racen. Hierdoor heb je tijdens de winter dan ook meteen een veel groter gebied om over te kunnen racen. Zoals je dus kan lezen hebben alle seizoenen ook degelijk invloed op de gameplay. En natuurlijk draagt dit ook enorm bij tot de sfeer van de game. Elk seizoen bevat zijn eigen kleuren en lichteffecten waardoor de sfeer meteen heel anders aanvoelt.

Ook over de wagens kan dit laatste gezegd worden, alle voertuigen hebben hun eigen karakteristieke handelingen en voelen bijgevolg anders aan. Net zoals met echte auto’s. Je zal al snel merken dat er hierdoor auto’s zijn die zich vrij makkelijk laten besturen, en daarnaast ook bolides waarbij je al je skills tot het uiterste moet gebruiken om je rit tot een goed einde te brengen. Het leuke hierbij is dat deze game een perfecte balans kent tussen arcade en sim racing. De game voelt niet zo sim-achtig aan als de Forza Motorsport games, waardoor iedereen net wat makkelijker door de kronkelige wegen en scherpe bochten kan raken. Toch is het ook geen enorm versimpelde besturing zoals in een pure arcade racer. Je zal nog steeds skills nodig hebben om een goed resultaat neer te zetten. Gelukkig zijn er zoals ik eerder ook al aanhaalde, genoeg wagens beschikbaar die zich simpel laten besturen.

Je kan het je trouwens zo moeilijk of makkelijk maken zoals je zelf wil. De besturing kan zowel op arcade als sim ingesteld worden, alsook kan je kiezen welke rijhulp je aanzet. Zowel ABS, Traction Control als Stability Control kan je aan of uit zetten naar wens. Hierdoor kunnen gamers van elk skill niveau genieten van deze titel. Nu we het toch over de wagens hebben, ik kan je alvast vertellen dat de game een 450-tal wagens bevat. Vreemd genoeg is zijn er geen wagens van Toyota, Lexus en Mitsubishi te vinden in deze game. Al zou dit te wijten zijn aan licentie problemen. En dat is iets dat uiteraard niet aan Playground Games ligt, maar eerder aan deze bedrijven.

Zoals we gewend zijn van de Forza-reeks kan je ook deze keer weer je wagens uitgebreid verbouwen en tunen. Je kan ofwel auto upgrade doen, waarna deze automatisch upgrade naar de gewenste klasse. Of je kan zelf je onderdelen kiezen en installeren. Je kan ook je wagen volledig zelf afstellen naar wens. Niet enkel je specs kan je aanpassen, maar ook het visuele aspect van je wagen kan je weer upgraden. Zo kan je zelf een paint ontwerpen, en zelfs je wagen pimpen met nieuwe bumpers, spoilers, velgen, noem maar op, het kan. Ook volledige body kits – denk bijvoorbeeld aan Rocket Bunny – kunnen op je auto’s geplaatst worden. Nieuw deze keer is een ophanging speciaal om te driften. Deze hoort natuurlijk bij de vernieuwde drift events. Verder is er nu ook een drag strip aanwezig, waardoor je natuurlijk kan proberen om een krachtige drag auto te creëren. Ik heb trouwens ook goed nieuws voor de fashionistas onder ons. Je kan nu ook je eigen personage aankleden naar wens. het is helaas niet zo dat je een ander kapsel en dergelijke kan kiezen. Je kan een personage selecteren dat jou zal gaan representeren. Maar je kan zijn of haar uiterlijk niet aanpassen. Alle kleding kan je unlocken door een horizon spin uit te voeren. Een horizon spin is basically een rad van fortuin waarin je geld, wagens, vanity items of cosmetische items mee kan winnen. Spins unlock je gewoonweg door te levelen. Telkens je een level omhoog gaat zal je een nieuwe spin krijgen. Deze keer zijn er ook super spins te winnen, waarin 3 rads draaien, waarna je ook degelijk drie prijzen zal winnen.

Je merkt het, ik ben zeer onder de indruk van deze game. Forza Horizon 4 is in singleplayer al heel erg leuk om te spelen. Maar het wordt pas echt een feestje wanneer je samen met enkele vrienden in de game vliegt. Alle events die je in singleplayer kan uitrijden kan je ook in co-op spelen samen met vrienden. Je rijd hier dan in een team tegen een AI team om vervolgens samen proberen een goed resultaat te behalen. Ik heb trouwens ook goed nieuws voor mensen die niet over vrienden beschikken. Je kan telkens je een event start deze openbaar maken waarna ook random mensen die op dezelfde server spelen kunnen joinen om ook zo in co-op te racen, of het tegen elkaar opnemen in dat event via de pvp-modus. Tijdens de race kunnen mensen die niet zo sociaal zijn communiceren door middel van vooropgestelde chat commands. Zo kan je met het D-pad selecteren wat je tijdens een race wil zeggen. Zo kan je andere spelers laten horen dat je hun auto mooi vind, of bv melden dat je net een checkpoint hebt gemist. Zeer effectief voor spelers die niet over een microfoon beschikken, of deze liever niet gebruiken.

Verder kan je ook aan online adventures deelnemen, net zoals dat in de vorige delen ook het geval was. Er word een bepaalde klasse en type van wagens gekozen waarna je het tegen de andere spelers opneemt om zo een online kampioenschap proberen te winnen. In de vorige delen moest je telkens na een race nog even rijden naar de volgende startplek. Hier is dit nog steeds het geval, maar deze keer tellen deze ritjes mee voor je totale score in het kampioenschap. Hier geldt dan ook het feit dat hoe sneller je bij de volgende start plek aankomt hoe meer punten je zal scoren. Ik vind het dan ook een zeer sterke verbetering dat dit nu ook telt voor het klassement. Hierdoor verlies je geen tijd met naar het volgende event te rijden. Hierdoor voelt de game ook gestroomlijnder zonder nutteloze intermezzo’s, je zal dan ook bijna constant aan het racen zijn, waardoor FH4 een geweldige online ervaring bied. Zelfs wanneer je in de singleplayer mode aan het spelen bent zal je live andere gamers tegenkomen op de weg. Je kan deze perfect negeren als je dit wil, dus je zal hier nooit last van hebben. Het leuke is natuurlijk dat je wel andere spelers kan uitdagen voor een korte 1 on 1 race. Perfect om even te testen wie van je vrienden, of mensen in je server de beste wagen heeft. Zeer verslavend!

Zoals we bij Forza gewent zijn is deze game ook op audiovisueel vlak weer zeer indrukwekkend. Alle wagens klinken zoals ze in het echt klinken. Een Renault Clio zal hierdoor niet zo indrukwekkend klinken, maar zet bijvoorbeeld een Nissan GTR onder je kont en je zal kippenvel krijgen van het machtige geluid dat deze wagen weet te produceren. Ook met de soundtrack zit het goed. De game heeft weer de bekende radio stations beschikbaar en dit met nieuwe tracks in verscheidene genres, waardoor iedereen wel muziek naar zijn of haar smaak vind. Het leuke is ook dat deze muziek ook geïmplementeerd is in de wereld. Wanneer je voorbij het Horizon festival rijd zal je ook buiten je wagen de muziek horen. Rijd je bijvoorbeeld door een tunnel dan zal je even de verbinding met de radio verliezen, zoals dat in het echt ook vaak het geval is. Bijgevolg wordt je dan ook snel in deze wereld ingezogen. Ook op het gebied van graphics is deze game meer dan indrukwekkend. Bij momenten lijkt de game zelfs bijna fotorealistisch. Vooral vanwege de zeer sterke lichteffecten zodra het duister wordt of wanneer je ’s nachts raced. Prachtig om te zien!

Playground games heeft het em weer geflikt. Ze zijn er zonder twijfel in geslaagd om het zeer geslaagde derde deel te overtreffen, iets dat absoluut geen makkelijke taak was. Forza Horizon 4 is grafisch enorm indrukwekkend, net zoals de gameplay trouwens. De game is op zich al geweldig om solo te spelen, maar de pret begint pas echt wanneer je samen met vrienden of andere spelers het tegen elkaar begint op te nemen. De singleplayer en multiplayer zijn naadloos samengevoegd, waardoor je wanneer je maar wil het kan opnemen tegen andere spelers. Tel dit allemaal samen met de toegevoegde seizoenen en je hebt hier een game die nagenoeg perfect is.

• Prachtige graphics die bijna fotorealistisch ogen
  • Singleplayer en Multiplayer naadloos geimplementeerd
  • Seizoenen
  • Prachtige grote open wereld
9.8

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Oprichter van Gamebrain.