Food Truck Simulator

Food Truck Simulator
Food Truck Simulator

Af en toe vraagt een mens zich wel eens af hoe het zou zijn om een andere job uit te oefenen. Natuurlijk wil niet iedereen het risico lopen om een goede en comfortabele job op te geven om wat nieuws te proberen. Gelukkig bestaan voor de nieuwsgierige mensen onder ons simulatie games die je een bepaalde job laten uitvoeren. Deze keer mogen we van Drago Entertainment een Food Truck uitbaten. De ontwikkelaar is geen onbekende in dit genre, ze kwamen eerder al met Gas Station Simulator op de proppen. Maar genoeg geleuterd, tijd om hamburgers te bakken in onze eigen food truck.

Simulatie games zijn op één of andere manier blijkbaar erg ontspannend en hierdoor best geliefd. Kijk maar naar bijvoorbeeld Euro Tuck Simulator 2 of Farm Simulator die beiden erg veel spelers trekken, en erg ontspannend zijn om te spelen. Ikzelf speel zulke games ook wel eens graag, en vooral dan Microsoft Flight Simulator en Euro Tuck Simulator 2. Beide games zijn erg ontspannend, in combinatie met een leuk muziekje. Ik was dan ook erg benieuwd of dit met deze game ook het geval zou zijn. Nu moet het toeval lukken dat mijn ouders onlangs ook zijn begonnen met het uitbaten van een food truck. Hierdoor ben ik dus tamelijk bekend met deze materie, waardoor ik met een realistisch, streng maar rechtvaardig oog naar deze titel kijk.

Voortzetten van een traditie

De meeste simulatie games zijn nogal rechttoe rechtaan zonder veel poespas van verhaal rondom de setting. Dit is tot mijn verbazing niet het geval in Food Truck Simulator. Food Truck Simulator toont niet alleen het leven van een food truck eigenaar, maar ook het leven van iemand die probeert het familiebedrijf draaiende te houden.

Je speelt als de zoon van een food truck uitbater, die helaas is overleden. Je erft zijn truck en beslist om in zijn voetsporen te treden. Je wordt geholpen door personen die je vader kenden en die je de nodige duwtjes in de rug zullen geven om je weg te vinden in de wereld. Gaandeweg de game ontmoet je een rivaliserende food truck eigenaar, die je per ongeluk kwaad maakt waardoor er een zware langdurige food truck oorlog ontstaat, die blijft escaleren naarmate het spel vordert. Hoewel het leuk is dat er een heus verhaal is toegevoegd aan de game, heeft het verloop hiervan en de gevolgen voor jouw personage geen merkbare invloed op de game zelf, behalve dan narratief.

Het hoofdverhaal duurt ongeveer vier uur. Daarna speel je free roam vrij en moet je een bepaalde hoeveelheid geld verdienen en genoeg prestige behalen, dit om toegang te krijgen tot de finale van het spel waarin je zult deelnemen aan een food truck wedstrijd.

Food Truck

Food Truck Simulator begint bij het opmaken van je truck die, nadat je deze erft, best wel een likje verf kan gebruiken. Wat in feite gewoon een verhalend excuus is om je truck naar eigen smaak in te richten en je aan te leren hoe je dit moet doen.

Het is mogelijk om de kleur van je food truck aan te passen, samen met de bestickering. Je kan helaas enkel kiezen uit de designs die al in de game zitten. Het is niet mogelijk om in-game een design te maken, of om een design die je zelf maakt in een tekenprogramma te uploaden naar deze game. Jammer, want het leek me leuk om met een eigen design rond te rijden. Een gemiste kans. Verder dien je de food truck uit te rusten met de essentiële apparaten zoals een grill, gas, een koelkast en noem maar op. Vervolgens dien je ingrediënten te bestellen en op te halen en je kan beginnen met bakken en verkopen.

Je moet in deze game zelf met je truck naar je staanplaats rijden of je bestellingen gaan afhalen. Je kunt rondrijden in first-person of third-person view. De besturing voelt oké aan, maar ook niet spectaculair, het belangrijkste is dat je op je bestemming raakt. Echt nuttig voelt dit onderdeel niet aan, buiten dat het wat bijdraagt aan het gevoel dat je zelf alles uitvoert met je food truck.

Burgers en meer

Na je truck in orde te brengen, wat uitleg te moeten aanhoren en tutorials te volgen kan je aan de slag met je food truck en mag je beginnen met je eten te verkopen. Het bereiden van je eten is op zich nog best leuk gedaan. Je moet zelf alles snijden en bakken naar wens van de klant en dit in de juiste volgorde van ingrediënten en bestellingen. Er zijn vier soorten gerechten om te bereiden, namelijk hamburgers, frietjes, pizza en sushi. Ze hebben elk hun eigen ingrediënten en hun eigen bereidingswijze.

Klanten kunnen ook hun voorkeur melden van hoe ze hun vlees gebakken willen hebben, dus hiermee dien je rekening te houden. Je moet ervoor zorgen dat het vlees wordt gegrild volgens de voorkeur van de klant, bijvoorbeeld rare, medium of well-done gebakken. Soms wordt de voorkeur gegeven aan geroosterde broodjes, en soms niet. Belangrijk is dus om bij elke bestelling de instructies nauwgezet te volgen. De game werkt trouwens met een vast menu. Je kan zelf dus geen burger ontwerpen voor op je menu of zelf een pizza ontwikkelen met de beschikbare ingrediënten. Jammer, want het had leuk geweest als je zelf invloed had op het menu en eventueel de prijzen hiervan kon bepalen. Opnieuw een gemiste kans. Het koken is simpel genoeg, en in het begin ook daadwerkelijk leuk. Maar naarmate je de game langer speelt, komt de eentonige aard hiervan vrij snel naar boven. Hoewel je door goed te presteren nieuwe onderdelen en recepten vrijspeelt, ben je na een tijdje eigenlijk alleen maar hetzelfde aan het doen en begint het al snel als een echte job aan te voelen.

Op het eerste zicht ziet de game er erg mooi uit, en is het best leuk om de gerechten te bereiden. Maar doordat je eigenlijk altijd wel hetzelfde aan het doen bent en er amper uitdaging aanwezig is gaat de game al snel eentonig en saai aanvoelen. Hoewel Food Truck Simulator op zich een goed achterliggend idee heeft, is de uitvoering hiervan helaas wat minder geslaagd. De repetitieve aard zorgt ervoor dat de game al snel als een echte job aanvoelt, en het idee achter een game spelen is voor zover ik weet nog altijd om een ontspannende ervaring te beleven, en daar slaagt de game jammer genoeg niet in.

• Uitgebreid verhaal
  • Enkele leuke gameplay ideeën.

• Eentonige gameplay