Fly Punch Boom!

Fly Punch Boom!
Fly Punch Boom!
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Sommige titels hebben alle, en ik bedoel ook echt ALLE, uitleg en details in hun titel staan. Fly Punch Boom! is er zo eentje. Ik sta op het punt om jullie uitleg te geven over een game die exact deze combinatie volgt en volgt en volgt en volgt en volgt… Maar is dat daarom zo slecht? De meeste games zijn immers een herhaling van zekere handelingen. Alleen valt dat bij de meeste games minder tot niet op. Dus gaan we even Fly Punch Boom doen? Jazeker datte…

Wie nog maar een halve blik op dit spel werpt zal zien dat het geen spel is dat zichzelf serieus neemt. De animatie is luchtig en speels, bijna kinds te noemen. Gelukkig hoeft niet ieder spel serieus te zijn en toont het spel dat het zijn volledige aandacht op het komische en chaotische zet. Van de settings, mogelijkheden, personages tot alles wat er kan en zal gebeuren, het komische en vrolijke druipt er al snel vanaf.

Fly

De opzet van het spel is simpel. Kies een superfighter, genaamd een ‘punchie’, en vlieg rond in de ring en begin er op los te slaan. Uiteraard met als doel om je tegenstander te verslaan. Je kunt winnen door je tegenstander KO te slaan, te verwoesten dankzij je omgeving of ze de ring uit te slaan. Hier zijn allerlei manieren en middelen voor voorzien die afwisselen per arena en setting. Natuurlijk moet je je tegenstander eerst tegenkomen en raken. De game is eigenlijk slechts een 2D-fighter maar laat je in het speelveld tegen hoge en nog hogere vaart rondvliegen om met je omgeving en je tegenstanders te crashen. Eenmaal je in de buurt van je tegenstander komt heb je de kans om hem van een, nu al, legendarische punch te voorzien. Hier is wel de nodige timing voor nodig aangezien je ook makkelijk langs je tegenstander door kunt zoeven. Voer je een aanval uit, heb je de keuze om te kiezen uit een punch, counter en throw. Deze aanvallen volgen het bekende ‘blad, steen, schaar’ – principe. De game maakt er echter iets meer van door alles te beïnvloeden door timing en meters. Iedere actie die je uitvoert kan mislukken of juist voorzien worden van een boost afhankelijk van het inschatten van de timing. Dit is een erg groot en belangrijk element in ‘Fly Punch Boom!’. Zowat alles wat er gebeurt of zich aanbiedt, brengt een meter teweeg om de uitkomst te beïnvloeden. Of het nu is om je leven te redden of je volgende actie te bepalen, je timing en reflexen zullen de uitkomst bepalen.

Punch

Je hebt, zoals ik al zei, meer manieren om te winnen dan alleen je tegenstander KO te slaan. Je kan je omgeving gebruiken door delen van de gebouwen zijn richting uit te gooien of juist je tegenstander in een benaderde situatie te brengen in je omgeving. Zo kun je mekaar pletten, vermorzelen, versnipperen en nog veel meer. Natuurlijk dit alles in de komische en bijna overdreven setting en stijl. Het einde van een match kan ook opeens heel snel komen door een partij die uit de ring vliegt. Wie kortbij de rand van de arena een deftige aanval op zijn personage krijgt, maakt kans om uit de ring te worden geslingerd. Hier komt die meter weer waarmee je je leven kunt redden of je lot kunt verzegelen. Zoals ik al zei: het spel kan snel afgelopen zijn of toch zo uitdraaien dat de underdog opeens nog wint. Natuurlijk is dit niet volledig de bedoeling en maakt de game het je moeilijker bij iedere tegenslag of confrontatie met de befaamde meter. Zo zal je, bij je eerste keer, een grotere kans hebben om jezelf te redden dan al de volgende keren. Het deel op je meter dat je leven kan redden wordt immers telkens kleiner en kleiner waardoor je timing en reflexen systematisch meer op de proef worden gesteld.

Boom!

De game beschikt niet over een story mode. Wie zou dat ook willen? We hebben hier superwezens in de vorm van een varken gekleed in een overall, een lachende kraanvogel, een robot met dans moves en nog veel andere gekkigheid. Bovendien zitten de wezens, een beetje zoals piñata’s, vol confetti in plaats van bloed om alles nog kleurrijker te maken. Ieder personage heeft dan nog zijn eigen supermove die je kan laden en gebruiken om de spanning nog hoger te trekken. Persoonlijk kan ik me dus niet echt een verhaal inbeelden dat in de setting past. Bij de game zit een arcade mode en VS mode die je zowel online als offline kan spelen. En dit is zowat alles wat deze game nodig heeft om je lang en uitgebreid genoeg je skills te laten trainen.

En zo houdt de game je bezig. Match na match, ronde na ronde. De ene al korter of juist uitgebreider en spannender dan de andere. En dit is juist de charme van het spel. Bij een fighting game zijn 2 matchen nooit echt hetzelfde, maar als er zoveel manieren zijn om te winnen of te verliezen is de variatie nog dat beetje uitgebreider. Het is een game waarvoor je de tutorial echt nodig hebt. En dan nog heb je wat ervaring nodig om te leren omschakelen tussen de high speed acties en belangrijke momenten met meters. Deze zijn immers echt allemaal van levensbelang, ook al gaat het om een game met een overduidelijk ‘blad, steen, schaar’ – principe

• leuke fast pased fighting
  • onverwachte twists en mogelijkheden in elke ronde

• weinig speelbare personages