FlatOut 4: Total Insanity

Jimmy Verwimp
FlatOut 4: Total Insanity
FlatOut 4: Total Insanity
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Het was ondertussen alweer zes jaar geleden dat er een nieuwe FlatOut game was verschenen.  Ondertussen is FlatOut 4: Total Insanity verschenen op de huidige generatie consoles.  Ondertussen staat ontwikkelaar Kylotonn aan het roer van deze reeks. Weet  Kylotonn de vergane glorie uit de eerste delen, die ontwikkeld waren door Bugbear weer te goed te krijgen, of wordt het wederom een wanproduct zoals FlatOut 3: Chaos & Destruction? Je kan het in deze review ontdekken.

In FlatOut 4: Total Insanity draait het niet om zo mooi mogelijk te rijden en de perfecte racelijn te volgen. Maar wel om zo chaotisch mogelijk, als eerste over de finish te raken, en dit terwijl je onderweg zoveel mogelijk schade veroorzaakt. Natuurlijk is het nog steeds de bedoeling om te winnen, maar alles is toegestaan in FlatOut 4: Total Insanity. De game doet nog het meeste denken aan Destruction Derby gecombineerd met Burnout. Tijdens het racen kan je, je boost meeter opvullen door zoveel mogelijk schade te veroorzaken. Zo zal je boost krijgen telkens wanneer je een tegenstander ramt of beschadigd, en door het stuk rijden van hekken en paaltjes en andere objecten die in de omgeving staan. Natuurlijk kan je de boost gebruiken om sneller te rijden, maar in plaats om te proberen onmiddellijk naar de eerste plek te raken, kan je ook opteren om je boost net te gebruiken om je tegenstanders harder te rammen, waardoor je dan ook meer schade zal veroorzaken bij je tegenstanders. Hierdoor wordt je boost meter weer bijgevuld en kan je wederom je boost gebruiken. Op deze manier zit er toch een soort van strategie in die je kan gebruiken om races te winnen. Want het is perfect mogelijk om de wagen van een tegenstander volledig te vernietigen, waardoor deze dan ook uit de race ligt. Al is het natuurlijk ook perfect mogelijk om clean te racen, maar het is uiteraard veel leuker om de tegenstanders te lijf te gaan tijdens een race.

De twee belangrijkste game modes zijn de Career mode en de Flatout mode. In de career mode moet je verschillende kampioenschappen zien te winnen en dit verdeeld over drie verschillende wagen classes.  Als allereerste klasse heb je de derby class, in deze klasse rij je met versleten opgevoerde roestbakken rond. Vervolgens heb je de classic klasse, waarin je met “normale” auto’s zal rijden. En tot slot heb je dan nog de Allstar klasse waarin je met de meest krachtige voertuigen kan racen. In principe kan je zelf kiezen in welke klasse je zal spelen, maar in de praktijk zal dit niet zomaar lukken. Je moet namelijk auto’s kopen met credits die je in de race events kan verdienen. Het probleem echter is dat je zeer weinig credits ontvangt na het winnen van een race, waardoor het soms wel een tijdje kan duren voor je genoeg gespaard hebt om jouw favoriete voertuig te kunnen aanschaffen. Het nadeel hieraan is dat je hierdoor elke klasse maar met één enkele auto zal afwerken, want koop je een tweede wagen voor een klasse, dan zal je al snel merken dat (wanneer je alle races uit die klasse hebt afgewerkt) je niet genoeg credits zal hebben om een wagen in de volgende klasse te kopen, waarna je zal moeten grinden voor credits in de reeds afgewerkte races. Op zich geen probleem natuurlijk, maar het kan dan wel repetitief worden, waarna het risico bestaat dat je de game al beu bent, voor je nog maar aan de volgende klasse kan beginnen. Je kan alle wagens ook upgraden, maar om dit volledig te doen, (wat ik ook aanraad) zal dit evenveel credits kosten als wanneer je een nieuwe wagen koopt. Hou daar zeker rekening mee wanneer je bijna aan de volgende klasse bent geraakt. Gelukkig krijg je ook credits voor de schade die je veroorzaakt aan de omgeving en bij tegenstanders, want je zal je credits nog hard nodig hebben.

Elk kampioenschap bevat acht racing events en acht special events. De racing events zijn onderverdeeld in acht verschillende toernooien, bestaande uit drie tot vier races, waarna je aan het einde van het toernooi de meeste punten moet hebben om te winnen. De meeste van deze races zijn gewoonweg racen zoals je gewent bent uit andere games, met hier en daar een race waarin je wapens kan gebruiken zoals in bijvoorbeeld Mario Kart en Blur.  De special events tenslotte bestaan dan weer uit time trials, waarin je moet finishen binnen een vooraf vastgelegde tijd. En uit arena events. Dit zijn events die zich plaatsvinden in een afgesloten arena, en waarin het de bedoeling is om alle tegenstanders te vernietigen en als laatste over te blijven.

Naarmate je events afwerkt zullen de tegenstanders moeilijker en agressiever zijn om te verslagen, zeker wanneer je de latere races bereikt. Op zich mag dit geen probleem zijn, want hoe meer races je rijd hoe meer je aan je wagen en de besturing hiervan went, dus dat mag geen probleem zijn toch? Helaas gooien de besturing en de physics van deze game roet in het eten. Hoewel alle wagens anders aanvoelen om te rijden, voelen ze allemaal net iets te log aan om snel te kunnen reageren, waardoor zelfs sommige simpel ogende bochten erg veel skill vragen om deze zonder kleerscheuren voorbij te raken. Een ander probleem is dat de game zeer vreemde physics bevat. Zo zal het maar al te vaak voorkomen dat wanneer je een ander object raakt, je wagen gekatapulteerd wordt en je op je dak of ergens in de omgeving terecht komt, en dit natuurlijk met je neus in de verkeerde richting. Op zich is het bij sommige objecten die op de baan liggen ( zoals boomstammen bijvoorbeeld) nog normaal overkomen dat deze hinderen, maar soms veroorzaakt een klein putje in de baan hetzelfde effect. Hierdoor zal je vaak zonder duidelijke reden omgedraaid worden of gekatapulteerd worden of zelfs heel af en toe bruusk tot stilstand komen zonder dat er hier een logische verklaring voor is. Jammer, want indien dit probleem er niet had geweest had de game een veel leukere race ervaring kunnen bieden.

Daarnaast heb je nog de Flatout mode. In deze mode moet je verscheidene soorten stunts afwerken, en hierbij zo hoog mogelijk scoren. Deze mode nodigt uit om steeds beter te scoren, want je wil tenslotte toch meer punten halen dan je vrienden in de leaderboards. Zo zijn er een twaalf-tal verschillende stunts uit te voeren, gaande van je bestuurder te katapulteren in een soort “bier pong” achtige mode, of door brandende ringen waarbij je bestuurder er door zoveel mogelijk moet vliegen om punten te scoren. Verder zijn er ook nog enkele Arena events en Mario Kart-achtige events te spelen, in deze mode. Je kan deze natuurlijk solo spelen en voor een hoge score gaan op de leaderboards, of je kan deze ouderwets offline met vrienden spelen, waarbij je na elke beurt de controller doorgeeft aan de volgende speler. In mijn ogen is dit dan ook een zeer leuke en geslaagde modus.  Verder bevat de game ook online multiplayer, hier kan je alle soorten events spelen tegen andere spelers, behalve dan de stunts uit de FlatOut mode. Maar hier heb je gelukkig dan nog wel de leaderboards.

Ook op technisch vlak kent FlatOut 4: Total Insanity enkele problemen. Hoewel de game met momenten mooi oogt, zijn de graphics absoluut niet indrukwekkend. De game lijkt eerder te zijn ontwikkeld voor de vorige generatie consoles. De grafische kwaliteit zit een beetje tussen de huidige generatie, en games uit de eindperiode van de vorige generatie consoles.  Goed de game ziet er niet indrukwekkend uit en is nu ook niet bepaald lelijk, maar het is vooral de gameplay die telt toch? Want door de mindere graphics moet de framerate zonder problemen behouden moeten kunnen worden, of dat zou je toch denken althans… Helaas is dat niet het geval in FlatOut 4: Total Insanity. Hoewel de framerate niet altijd voor problemen zal zorgen, zijn er toch enkele maps waarbij dit een ramp is wanneer er meerdere wagens tegelijk worden weergegeven. Zo zal de framerate dan ook in die bepaalde omgevingen erg sterk inzakken. Gelukkig lost het zich op wanneer de race even bezig is en alle tegenstanders wat verspreid over de map rijden, maar een game met last gen graphics zoals deze, zou hier absoluut geen last van mogen hebben, dit getuigd in mijn ogen dan ook van incompetentie op het vlak van afwerking en optimalisatie.

Hetzelfde geld voor de AI. Je tegenstanders maken soms de vreemdste moves en lijken soms zelfs dronken of lijken voor de eerste keer met een auto te rijden. Zo zal het maar al te vaak voorvallen dat wanneer jij een perfecte bocht probeert te nemen, alle andere racers als kippen zonder kop gewoonweg de bocht in knallen en op elkaar inrijden, alsof men plots vergeten is dat ze over een stuur beschikken…

Conclusie:

FlatOut 4: Total Insanity is ongetwijfeld beter dan het abominabel derde deel. Toch kan het nergens het niveau halen van de klassieke FlatOut games die ontwikkeld waren door Bugbear. Mede door de slechte physics, AI en framerate problemen stelt deze game mij teleur. Hoewel ik persoonlijk best wel plezier heb beleeft aan FlatOut 4: Total Insanity, kan ik de game niet aanraden, of je moet deze met een flinke korting te pakken krijgen. Heb je toch nog zin in een game uit dit genre? Dan kan ik je Wreckfest aanraden die momenteel ontwikkeld word door Bugbear, en een soort spirituele opvolger is van FlatOut.

• FlatOut mode
  • Hersenloos plezier met racen en beuken

• Framerate problemen
  • Slechte AI
  • Slecht afgewerkte physics
  • Verouderde graphics
5.5

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien