Preview – Final Fantasy XV

Preview – Final Fantasy XV
Preview – Final Fantasy XV
Release Datum:Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:

Square enix heeft ons de afgelopen tijd korte trailers laten zien van hoe Final Fantasy 15 er gaat uitzien. De grote hamvraag blijft nu natuurlijk, wat is nu juist het verhaal? En hoe zit het battle-systeem eruit?
Het verhaal gaat over Prince Noctis die tijdens vredesonderhandelingen met de naburige staat Niflheim word aangevallen door, jawel je raadt het al, Niflheim (Final Fantasy 12 much?). Het blijkt namelijk Niflheim te gaan om de Crystal van het land. Tijdens de inval van Niflheim weet Prince Noctis samen met zijn vertrouwelingen Prompto, Gladiolus en Ignis het koninkrijk te ontvluchten terwijl de koning probeert het Crystal te beschermen

Battle systeem

Het battle systeem is een beetje gelijkaardig aan dat van Final Fantasy XII. Het is een free-roaming battle systeem waarbij je wapen bepaalt welke acties je kunt uitvoeren. Je hebt een gigantisch arsenaal van wapens waaruit je kunt kiezen, een zwaard, een geweer, een mace enzovoorts. Zo kan je je zwaard ergens een gooien en erheen teleporteren. Alsook kun je soms het wapen van de vijand oppakken en gebruiken om hem af te maken. Sommige acties zullen leiden tot de tussenkomst van 1 van je kompanen die dan een “finishing move” doet.

Transport

Je kunt natuurlijk te voet overal heen gaan, maar wie doet dat nu in Final Fantasy als je de geweldige chocobo’s hebt! Althans deze beesten geweldig zijn, is de auto nemen misschien toch net iets interessanter in Final Fantasy XV. De auto waar Square Enix weer eens laat zien hoe gedetailleerd ze kunnen designen is een geweldig vervoersmiddel dat de speler kan gebruiken om snel ergens te geraken. Je automechanieker is dan ook natuurlijk Cid-ney! Jawel een vrouwelijke versie van Cid zal je helpen je auto te tweaken waar nodig.

Summons

Zoals in Final Fantasy XIII kan de speler weer aan summons geraken door ze te bevechten. Er zullen namelijk ook summons zijn die je alleen kunt bemachtigen door middel van mini-games, want zeg nu zelf, wat zou Final Fantasy zijn zonder mini-games. Onder andere Leviathan en Titan, de twee beste summons, zouden zo te bemachtigen zijn.

Camperen?

Final Fantasy XV heeft vrij veel nieuws voor ons in petto zoals het camping gebeuren. Telkens als het nacht is in-game (1 dag = +- 1 uur in RL) is het de bedoeling dat de speler een kampplaats opzet en kookt van items dat men heeft gevonden of gekocht. Of dit misschien een mini-game word is nog niet echt duidelijk, wel is duidelijk dat deze camping-avonden veel invloed hebben op de gameplay zelf. Als men geen enkele keer kampeert zullen de characters eronder lijden en zullen hun aanvalsvaardigheden verminderen. Het is dus zeer belangrijk dat je af en toe eens een break neemt van al het monsterhunting en even relaxed en kampeert met je maten.

Mening van de Redactie

Althans de game er prachtig uit ziet, ben ik vooral benieuwd naar hoe ze het allemaal gaan bewerkstelligen. Zoals het teleporteren, gaat dat overal kunnen, of alleen op bepaalde locaties? De auto, gaat die overal kunnen rijden of alleen op wegen? Ik moet wel zeggen dat de nieuwe engine die Square-Enix gebruikt (Luminous Engine nvdr.) echt prachtig werk heeft geleverd. Op grafisch niveau denk ik dat ze nu veel overtreffen, laten we hopen dat het werkelijke spel nu ook zo is en niet vol met bugs.

Gigantische Square-Enix fan. gamed regelmatig, vooral final fantasy , league of legends, heroes of the storm en diablo 3.