Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ondertussen is het al zes jaar geleden dat Final Fantasy XIV: A Realm Reborn verscheen. Zes jaar geleden dat ik voor het eerst de wondere wereld van Eorzea betrad. Van de vorige twee uitbreidingen heb ik enkel Heavensward gespeeld, terwijl ik Stormblood stilletjes aan me liet voorbijgaan wegens tijdgebrek. Hier staan we dan weer, in Eorzea, dankzij de nieuwe uitbreiding Shadowbringers. Kan Shadowbringers mijn liefde voor dit spel en deze wereld opnieuw aanwakkeren, of verdwijnt dit spel binnenkort weer in een duistere uithoek van mijn herinneringen.

Where there is light, there must be shadow

Het verhaal borduurt verder waar het ophield na Stormblood. Hier heb ik mezelf eerst doorheen moeten spelen om mee te kunnen zijn met het verhaal. Dat en omdat je pas vanaf level 70 kunt starten met het nieuwe hoofdstuk. Gelukkig is er de “The road to 70” buff die er voor zorgt dat je veel bonus EXP krijgt om sneller dit doel te bereiken. Om even terug te komen op het verhaal. Je metgezellen die mee aan het strijden zijn tegen de Garlean Empire vallen in een diepe slaap nadat ze, net zoals jij, een stem horen in hun hoofd. Een stem die hun roept, en plots niets meer. Je gaat op zoek naar een oplossing, maar hetzelfde overkomt jou ook. Toch ontwaak je, maar niet meer in Eorzea. Neen, je bent aangekomen in een andere wereld, namelijk “The First”. Een heel andere wereld, doch met dezelfde rassen en andere dingen die je gewoon bent. Maar het is wel heel licht, veel te licht.

Al snel leer je dat hier “Light” als iets slecht beschouwd wordt. Je ontdekt ook dat de wereld waar we van komen “The Source” wordt genoemd. Deze andere wereld leent zich overigens perfect om een heel ander verhaal te vertellen dan voorgaande expansies, waardoor dit verhaal een van de best geschreven is tot nu toe! Daarom ga ik ook niet verder ingaan op het verhaal, dit is eentje dat je zelf moet ervaren. Geloof me maar als ik je zeg dat het een ijzersterk verhaal is, met voldoende plot-twists en intriges om je steeds terug te trekken naar deze wondere wereld waar jij deze keer als Warrior of Darkness zal staan. Daarnaast is er in de nieuwe dungeons ook een grotere variatie qua uiterlijk, net zoals de nieuwe monsters. Deze Sin Eaters, monsters gemaakt van puur licht, zijn geweldig om te zien, en nog geweldiger om te bevechten. Muzikaal gezien is deze uitbreiding ook goed voorzien van nieuwe nummers. Het ene nummer wat intenser dan het ander, maar allen sterke toevoegingen op verhaal en actie. Er is voor de eerste keer ook voice acting in de cutscenes voor de story! Niets schokkends, maar toch wel een leuke extra die ik zeker weet te waarderen.

Dancing with Gunblades

Naar goede gewoonte brengt een uitbreiding een verhoging van de level cap met zich mee. Ook deze keer is dit het geval en kan je je jobs tot level 80 trainen. Ook zijn er twee nieuwe jobs bijgekomen, namelijk de Gunbreaker en de Dancer. De Dancer job is een sterke DPS(Damage Per Second) job die niet enkel veel schade kan uitdelen maar, door gebruik te maken van Pure Dance, ook al dansend buffs kan geven aan jezelf. Of aan een lid van je team, door deze als danspartner te nemen. Link je de dansmoves in de juiste volgorde, dan kan je zo buffs krijgen en je dans eindigen met een zware aanval richting de vijand. Klinkt cool, maar ik vond toch net meer mijn ding met de Gunbreaker job. Voor wie Final Fantasy VIII kent, het gaat hier om vechten met dezelfde Gunblades als waar Squall Leonhart mee vecht. Dit is een nieuwe Tank job, eentje waar jij dus de schade op je gaat moeten nemen om je team leden te helpen. Dankzij de, door magie versterkte, ammunitie van je Gunblade kan je jezelf buffs geven om minder schade op te lopen. Hiervoor zit er een heel systeem verwerkt in de game waar je dankzij combinaties van skills je trigger kan opladen en zo weer andere skills kan activeren.

Ook niet onbelangrijk, er zijn ook nog eens twee nieuwe rassen bijgekomen! De Gunbreaker job wordt voorgesteld door een Hrothgar, een leeuw-achtig ras (wat ik een geweldige referentie ook vind naar Squall Leonhart) en de Dancer door de Viera, een konijn-achtig ras. De Hrothgar zijn gebaseerd op de Ronso uit Final Fantasy X, en de Viera zijn rechtstreeks afkomstig uit de wereld van Ivalice (Final Fantasy XII, Final Fantasy Tactics). Beiden zijn trouwens gebonden aan één gender. Viera zijn altijd vrouwelijk, Hrothgar altijd mannelijk. Gezien ik in FFXII grote fan was van de Viera, moest ik toch aan de slag gaan met dit personage natuurlijk!

In you we Trust

Shadowbringers schijnt zijn licht op een nieuw systeem, namelijk het Trust System. Wat is een van de meest vervelende dingen als je in een MMORPG een dungeon/raid wil doen? Juist, wachten op een geschikte party om hieraan deel te nemen. Dit Trust System laat het toe om de dungeons te doorlopen met een team van computergestuurde leden. De NPC’s die meegaan zijn niet alleen nieuwe personages. Vaak komen oude bekenden mee, zoals de tweeling Alphinaud en Alisiae, wat er voor zorgt dat er ook wat interactie is in de vorm van in-game gesprekken. Klinkt goed, toch? Helaas werkt dit enkel voor de dungeons in de content van Shadowbringers, en zal het oude systeem nog steeds gelden voor alle andere dungeons.

Over de dungeons zelf dan, deze zijn niet zo moeilijk of uitdagend als degene die je eerder hebt ondernomen in Eorzea. Tenminste, als we spreken over de standaard dungeons. Nadat je door de main content heen bent, krijg je echter wat andere dungeons en de Extreme Trials voorgeschoteld. Sinds patch 5.01 kunnen we ook op 8-man raids gaan! Helaas is het nog wachten op de 24-man raid, waarvoor momenteel nog geen datum vast ligt. Dit zal pas zijn voor patch 5.1, welke een geweldige cross-over met zich gaat mee brengen!

How… did I get here?

Is het toch allemaal wat te lang geleden, en wou je graag toch nog eens door het hele verhaal gaan? Dan had je de mogelijkheid om een verzameling cutscenes te kijken en je in te lezen op alles wat er gebeurde. Maar je mist hierdoor bepaalde kleine dingetjes, en geef toe, het is ook niet zo spannend als het avontuur zelf. Gelukkig kan je dan kiezen voor New Game+! Je verliest op zich niets, je krijgt gewoon de kans om alle quests van de verhaallijnen opnieuw te doen. En dit met je huidige level en gear. Enige minpunt, Ook hier is het wachten tot de 5.1 patch verschenen is om van deze functie gebruik te kunnen maken.

Jawel, het is hun gelukt. Ik ben weer helemaal in de wondere wereld van Final Fantasy XIV gezogen en probeer op elk vrij moment toch een paar quests te doen. De grote aantrekkingskracht van deze uitbreiding is het uitgebreide en intrigerend verhaal. Eentje vol emotie, maar ook die heel wat nieuw licht schijnt op een mysterie dat al speelt sinds “A Realm Reborn”. Met twee nieuwe jobs én twee nieuwe rassen is er weer dat beetje extra variëteit aan de mix toegevoegd, en ook dat zorgt er voor dat ik binnenkort nog wat extra uren ga steken in het uitbouwen van deze jobs. Hoewel de Gunbreaker het meeste aanleunde bij mijn favoriete job, bleef ik toch verder spelen als Dark Knight in deze expansie, maar ik ga zeker de Gunbreaker job nog voldoende aandacht geven de komende weken.

Was je, net zoals ik, een FFXIV speler die de interesse wat verloor? Dan is deze uitbreiding hét uitgelezen moment om terug in deze wereld te duiken. Ben je een nieuwkomer, dan helpt de “Road to 70” je snel op weg door de voorgaande verhaallijnen en andere quests zodat je op een korte tijd mee kunt met het nieuwe verhaal. En de mensen die nog steeds FFXIV spelen, ik denk niet dat ik jullie nog over de streep moet trekken. Waarschijnlijk zijn jullie al even lang als mij aan het rondlopen in “The First”.

• Trust System zorgt voor een leukere dungeon ervaring
  • Uitgebreide storyline
  • Twee toffe nieuwe rassen en jobs