Final Fantasy: Crystal Chronicles Remastered

Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

We hebben het einde van de remasters nog niet in het zicht, integendeel zelfs. Square Enix is de afgelopen tijd goed aan het inzetten op nostalgie en de cijfers tonen ook dat het een terechte zet is. Na de vlotte verkoop van Final Fantasy VII, Final Fantasy VIII en andere titels is het dan ook vrij logisch dat ze hier niet snel mee gaan stoppen. En maar goed ook, want op deze manier kunnen heel wat jongere gamers op een iets-wat gemoderniseerde manier genieten van de games die ons als oudere gamers ooit met verstomming sloeg. Vandaag nemen we Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered onder de loep om te kijken of deze, destijds minder populaire, game de nostalgische vlam weet aan te wakkeren.

Sound of the Wind

We volgen het verhaal van een van de vele karavaan die in deze wereld de zware taak op zich hebben genomen om hun dorp te beschermen. Deze wereld wordt namelijk in de greep gehouden van een dodelijk gif in de lucht, genaamd Miasma. Waar dit juist vandaan komt weten de mensen niet, enkel dat het ontstaan is nadat een eeuwenoud kristal stuk ging. Gelukkig zijn alle dorpen gebouwd rond gelijkaardige kristallen die ervoor zorgen dat de Miasma niet binnen kan, maar deze kristallen moeten jaarlijks gezuiverd worden. Dit kan gedaan worden door een kelk te vullen met Myrrh afkomstig van bepaalde bomen die slechts eens om de 2 jaren een druppel afgeven. Elk jaar moet je karavaan 3 bomen vinden om de kelk te vullen. Beter zou zijn dat iemand oorzaak van de Miasma zou kunnen vinden en het probleem gewoon bij de bron aanpakken. Wie weet ben jij wel die persoon…

Het is uiteraard te merken dat deze game ondertussen toch al dateert van 2004, maar ze hebben het grafisch wel wat weten op te blinken. Zowel monsters als andere personages zien er vrij degelijk uit, hoewel ze weinig detail hebben. Ook de gebieden zelf blijven echter nog redelijk kaal vanwege het gebrek aan veel details. Maar dat geeft niet, want het heeft zo in zijn geheel wel een bepaalde charme. Wat betreft de muziek worden we opnieuw getrakteerd op een soundtrack die voor mij wel wat Ierse of Schotse roots lijkt te hebben door bepaalde ritmes, gebruik van harpen en uiteraard blaasinstrumenten waaronder doedelzakken. Helaas is de soundtrack niet zo uitgebreid zoals je gewend zou zijn van je typische JRPG en bepaalde tracks kunnen wel eens snel gaan vervelen. Deze game beschikt overigens ook over voice-acting, maar niet overal. De voice-acting, die slechts gebruikt wordt in bepaalde scenario’s, zelf ben ik minder voor te vinden en er is ook geen optie om deze in het Japans te zetten spijtig genoeg.

Let me carry the chalice, kupo!

Vergeet even alles wat je denkt te weten van de oudere Final Fantasy games, want dit is absoluut geen turn-based RPG. Integendeel, dit is een action adventure game met een semi-isometrisch perspectief. Je hebt de keuze uit 4 verschillende rassen om je character te maken en daarbinnen kan je je geslacht en een van de beschikbare looks kiezen. Elk ras heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes waardoor je een beetje je speelstijl kan bepalen. Zo zijn de Yukes erg sterk in magie maar kies je beter voor een Clavat als je meer het close combat type bent. Wat je kiest zal je echter niet helemaal vastzetten in een bepaalde rol, want je kan je stats met artefacts permanent verhogen. Hoe dat juist zit leg ik later nog even uit. Je verdient dus ook geen experience punten door te vechten of levels uit te spelen en er is geen leveling systeem aanwezig.

Zoals je je nog kan herinneren, moeten wij de met Miasma vervuilde landen afschuimen op zoek naar Myrrh. Gelukkig beschermt de kristallen kelk, waarin je Myrrh gaat verzamelen, je van deze giftige lucht dankzij het mini-kristal dat eraan bevestigd is. Of je nu alleen of met mensen online gaat samenspelen, het is de bedoeling dat je ten alle tijde in de kleine cirkel blijft die de kelk rond zich vormt. In je beschermende bubbel blijven dus, met andere woorden. Doe je dit niet, dan zal je erg snel je hartjes zien leeglopen met de dood tot gevolg. De kelk is je redding maar tevens ook een blok aan je been. Iemand zal altijd de kelk moeten dragen en neerzetten als hij een actie wil doen. Speel je echter alleen, zal een Moogle je vergezellen en de kelk voor je dragen. Tot hij moe is, dan vraagt hij je om toch zelf de kelk ook even te dragen.

Buiten de Miasma zijn er de monsters die je wel rauw lusten. Elk ras heeft zijn eigen wapen en uitrusting om zichzelf te verdedigen. Met je wapen kan je gewoon aanvallen en een charged attack gebruiken. Je gewone aanval kan je tot een 3-hit combo uitbreiden vermits je het juiste ritme te pakken krijgt. In de levels kan je items vinden die je bij een smidse kan gebruiken om nieuwe wapens of uitrusting mee te maken, vermits je de juiste componenten ook hebt. Alles is te vinden in de levels zelf, maar veel kan je ook kopen bij de shops in de paar stadjes die je in je reizen zal tegenkomen. Deze steden zijn overigens vrij klein en bevatten erg weinig NPC’s, wat op zich het makkelijk maakt om snel de juiste personages te vinden en niet teveel tijd te verdoen door te moeten praten met iedereen.

Everything Magiga

Goed, artefacts dus. In elk level kan je tot 4 artefacts vinden die je op dat moment tijdelijk sterker maken. Artefacts kunnen je extra Strength, Defense, Magic, hartjes of zelfs extra command slots geven. Als je het level hebt uitgespeeld, dan mag je 1 artefact kiezen om te houden zodat deze power-up permanent de jouwe is. Sterker nog, je krijgt de keuze uit maximum 8 artefacts. Soms kan je kiezen om te gaan voor een zeldzaam component voor je wapens mee te maken, maar ik raad toch altijd een artefact aan. Let wel, als je met meerdere mensen speelt, mag ieder 1 kiezen. Wie als eerste mag kiezen, wordt bepaald door het aantal punten dat je scoort in het level. Je ziet de punten pas aan het einde van het level, en de manier om punten te scoren verandert ook steeds. Wat je doel is vertellen ze je in het begin van het level. Dit varieert van openen van kisten tot bijvoorbeeld fysieke schade te nemen of uit te delen.

Maar met meerdere mensen spelen heeft ook zijn goede kanten. Uiteraard kunnen de rollen goed verdeeld worden tussen damage dealers en healers, maar het is ook handig om je magie te versterken. Magie kan je enkel gebruiken als je bepaalde items opraapt in een level. Elk level bevat heel wat magische stenen en zijn enkel bruikbaar in dat level. Er zijn artefacts die je permanent toegang geven tot de magie, maar meestal zal je gewoon per level enkele monsters moeten afslachten en zo magie stenen zoeken. Tijdens het casten van een magische spreuk zie je een cirkeltje om aan te geven waar je op richt. Als iemand anders met zijn cirkel ook op jouw cirkel staat zal je magie combineren. Als de magie van dezelfde soort is dan krijg je hierdoor de sterkere versie. Cure wordt Cura en Fire wordt Fira bijvoorbeeld en zal dan effectiever zijn. Maar je kan zo ook magie combineren en zo al Fire en Blizzard samen Gravity vormen. Speel je alleen, dan zal de computer gestuurde Moogle helpen met dezelfde magie te casten. Voor magie te combineren kan je ze samenvoegen in je inventory ook, dus dan heb je geen andere spelers hiervoor nodig.

Something old, something new

Zoals het een goede remaster beaamt, zijn er natuurlijk wat nieuwe dingetjes ingeslopen. Verwacht echter geen al té ingrijpende veranderingen, maar een paar leuke features die je nog wat langer kunnen vasthouden in deze wereld. Zo is nu de mini-map altijd zichtbaar in de rechter bovenzijde van het scherm. Er is ook een mimic mode waardoor je andere characters uit het spel kan selecteren om mee te spelen om je zo wat te differentiëren online. Dit is puur cosmetisch, je behoudt nog steeds je eigen stats.

De grootste extra vinden we pas na het uitspelen van het spel. Je unlocked dan moeilijkere versies van al de levels. Niet enkel de monsters zijn een stuk pittiger, het level toont zich van een heel andere kant. Levels die je ondertussen al meermaals ondersteboven hebt gekeerd gaan een kleine visuele make-over krijgen. Geen nieuwe routes of andere levels, maar het is wel een extra uitdaging die toch wel de moeite is.

En dan komt mijn grootste kritiek punt, en dat zijn de laadtijden. Je zou verwachten dat de remaster op zijn minst sneller zou zijn dan hetgeen we een decennia geleden speelden. Echter zitten we nog steeds met laadtijden die tot 15 seconden kunnen uitlopen. Op zich niet zo erg, tot je beseft dat je over een wereldmap beweegt van locatie A naar B en er op elk kruispunt een random (en erg oninteressant) tussenfilmpje kan plaatsvinden. Heb je veel pech, dan gebeurt dit 3 keer op rij en ben je al snel een hele boel minuten kwijt alvorens je aan het volgend level kan beginnen. Er is zelfs een level dat je geduld wel heel erg op de proef stelt, namelijk Moschet Manor. In dit level, dat vormgegeven is als een groot huis, heb je een kleine centrale tuin en moet je alle Tonberry uit de verschillende kamers verslaan. Maar voor elke kamer is er een drukschakelaar die hetzelfde symbool moet hebben als die van je kelk. Meestal mis je net dat symbool en moet je wachten op de volgende cyclus, wat weer enkele seconden duurt. Gevolgd door een laadscherm om dan weer op zo een tegel te gaan staan achteraf om buiten te geraken. Oh, en de meeste tussenfilmpjes kan je niet eens skippen spijtig genoeg.

Deze remaster brengt een vergeten game weer naar de voorgrond, maar het is een ruwe diamant waar je voor te vinden moet zijn. In plaats van de, voor de tijd typerende, turn-based gevechten krijgen we hier een action adventure game zonder levelen of experience points. Toch zal je moeten grinden om artefacts te verzamelen en je stats permanent te verbeteren zodat je de moeilijkere levels het hoofd kan bieden. Al zeker als je na afloop van het spel de extra uitdagende dungeons wil overwinnen. De levels zijn vrij compact en kort, wat het grinden wel wat draaglijk maakt. Heel erg veel levels zijn er niet, maar er zijn er wel net voldoende om genoeg variatie te geven.

Een van de grootste selling points voor dit spel is de multiplayer, want daar schuilt de grootste fun van het spel wel. Het is ook dat aspect wat mij altijd met plezier doet terugdenken aan dit spel. Spijtig genoeg is het niet gezellig lokaal spelen, maar je kan wel cross-play online spelen. Heb jij de Switch versie en een van je kameraden de PS4 versie? Geen probleem, je kan toch perfect samen spelen!

Ben je nog niet zeker of dit spel wel iets voor je, dan kan je de “Light” versie alvast downloaden en zelf enkele dungeons spelen. Sterker nog, je kan zelfs met deze versie online meespelen met anderen.

• Blijft een leuke multiplayer game
  • Extra uitdagende dungeons

• Enkel online co-op