FIFA 23

FIFA 23
FIFA 23
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Naar goede gewoonte beginnen we elke intro van een review van een sportgame door te zeggen dat we weer een nieuwe telg mogen verwelkomen in de serie. Maar de reeks die ik al speel sinds FIFA 94 houdt er na dit seizoen mee op. Nou ja, niet helemaal… EA Sports gaat gewoon lekker door met het maken van voetbalgames maar ze gaan niet mee in de hoge financiële eisen voor het gebruik van de FIFA-licentie. Wat dat zal betekenen voor het gebruik van echte spelersnamen, clubs en shirts merken we volgend jaar wel. Nu is het tijd om te ontdekken of de laatste FIFA in de langlopende reeks er uit gaat met een knaller in de kruising of een afzwaaier richting de cornervlag.

De FUT zit er weer in

Normaal begin ik steevast elke sportgame met de carrièremodus. Zeker omdat de laatste jaren Ultimate Team, het goudhaantje van EA, me niet meer echt kon bekoren. Waar je ooit, in de allereerste Ultimate Team versie, nog echt moeite moest doen door goed te spelen en te traden is het de laatste jaren gewoon pure Pay to Win geworden. Spelen met je allereerste team bestaande uit enkele bronzen, zilveren en een drietal gouden spelers tegen een team met alle sterren uit het voetbal meteen bij de release irriteerde me mateloos. Maar omdat ze bij EA SPORTS toch wel enkele wijzigingen hebben toegevoegd aan deze modus was mijn nieuwsgierigheid toch weer gewekt.

FUT Moments en vernieuwde chemistry

Een eerste nieuwigheid is de invoering van FUT Moments. Dit zijn hele korte spelmomenten waarin je bepaalde doelen moet volbrengen om punten, in dit geval sterren te verdienen. Denk hierbij aan scoren met een geplaatst schot, het uitvoeren van truckjes, balbezit houden, vrijschoppen en penalty’s scoren enz…

Deze momenten duren vaak maar een halve minuut tot een helft van een wedstrijd en vormen dus snelle pick up and play momenten waarin je toch beloond wordt met sterren, dus die je kan inwisselen voor spelerspakketten. Veel van de challenges voelen een beetje als korte tutorials om je de FIFA-kneepjes, en nieuwe features te leren. Erg handig voor de vernieuwde strafschoppen bv. of hoe de vernieuwde chemistry werkt.

Nou ja… Heel erg duidelijk is de vernieuwde chemistry eigenlijk nog steeds niet helemaal, maar het geeft je wel meer vrijheid om jou ultieme fantasy team samen te stellen. Gedaan dus met de gele of groene lijnen die enkel maar rekening hielden met de rechtstreekse verbindingen van posities. Nu kan bv. een Portugese doelman en Portugese spits toch bijdragen aan je chemistry. In FIFA 22 was dit niet het geval omdat er dus geen directe link was tussen die twee posities. Wat mij betreft een zeer goede toevoeging al vraagt het wel even wat tijd om helemaal mee te zijn met het nieuwe systeem. Ook bij de squad building challenges of FUT Moments moet je vaak rekening houden met de vernieuwde chemistry. Zo leer je het dus wel, maar bij aanvang is het toch wat complex.

Gameplay

Door meteen in de Ultimate Team modus te starten dit jaar kreeg ik ook meteen een goed beeld van hoe de game speelt. En die ervaring voelde bij aanvang helemaal niet zo goed. Het tempo van het spel lag enorm traag en het uitvoeren van de ene skillmove na de andere verliep helemaal niet zoals in FIFA 22. Inmiddels is er reeds een kleine Live update geweest waardoor het uitvoeren van skillmoves, voor spelers die op dribbelen minder dan 90 hebben, gelukkig wel verbeterd. Voor deze update voelden ze heel sloom aan en leken wel in een amateurafdeling te spelen.

Net zoals in voorgaande FIFA’s speelt de game online niet op alle momenten hetzelfde. Het ene moment lijk je veel sneller dan je tegenstander en een ander moment lijken je virtuele goden helemaal nooit gevoetbald te hebben. En dat is niet het eerste jaar dat dit zo is. Wel zie je kleine aanpassingen in de gameplay. Een bal die niet langer als uit gegeven wordt als deze nog duidelijk de lijn raakt. De scheidsrechter die nu veel meer en beter balvoordeel geeft aan het aanvallende team i.p.v. een mogelijke kans naar de haaien te fluiten. Staande tackle uitvoeren is echt beter en levert je ook balbezit op daar waar in FIFA 22 de bal na een interceptie gewoon weer in de voeten van de aanvallende ploeg terecht kwam. Allemaal kleine dingen die toch verschillen maken in hoe de game speelt.

Kieper die keeper maar het water in

Wat er helaas niet beter op geworden is, is het overdreven scoreverloop van elke wedstrijd. De ruime cijfers vliegen je om de oren en als je 2-0 voor staat heb ik nog steeds het gevoel dat de game, jawel, scripted aanvoelt. Dit is al jaren een issue en iets wat leeft bij de FIFA-community met honderden duidelijke scripting voorbeelden. Gooi dit er toch gewoon uit EA. We snappen het best, iedereen eens laten winnen zorgt voor meer pakketjes maar gamers willen ook gewoon beloond worden voor de skills die ze bezitten en niet heel vaak frustrerend en onterecht verliezen door duidelijk opgezette tegengoals.

Hypermotion 2

FIFA zou FIFA niet zijn als er bij elke versie wel weer een nieuwe trendy term opduikt voor een nieuwe feature in het spel. Nu kenden we Hypermotion al van vorig jaar. Dit jaar is hier dus op voortgebouwd. Voor wie Hypermotion helemaal niks zegt… De makers van de game hebben heel wat real-life 11 tegen 11 wedstrijden gecaptured om te analyseren met de bedoeling de game realistischer te maken. Dit zou je dan bv. merken aan slimme looplijnen van spelers of spelers die beter reageren naar het beeld van de wedstrijd. Als ze een goaltje achter staan met nog enkele minuten op de klok zouden ze meer druk moeten zetten op de man in balbezit. En ook hier moet ik zeggen dat het dit jaar niet gebleven is bij een loze marketingterm. Nee we zullen nog tot aan Hypermotion 5 of 6 mogen wachten op perfectie, maar verbetering is er zeker wel. Spelers proberen echt onside te blijven, duiken slimmer de ruimte in of snijden paslijnen af. Hoewel dit laatste misschien wat geforceerd aanvoelt. Soms is er een duidelijke opening voor een doorsteekbal, maar gaat de bal toch richting de voet van de verdediger. Maar overall merk je in aanvallend opzicht toch wel kleine positieve veranderingen. Enkel in verdedigend opzicht draait de machine nog lang niet soepel. Zo lopen ze nog te vaak onlogisch uit positie of met een grote boog richting een bal i.p.v. er recht naartoe. Maar de spelers bewegen duidelijk dynamischer in deze tweede versie van de Hypermotion-technologie.

Carrière

Een grote favoriet van veel FIFA gamers is de carrière modus. Er zijn spelers die het online gedeelte van de game amper aanraken en zich enkel bezighouden met hun club doorheen vele jaren te loodsen en uit te bouwen. Dit jaar kan je net als vorig jaar ook weer je eigen club aanmaken, maar ik koos er voor om met mijn geliefkoosde Liverpool aan de slag te gaan. Normaal gezien benoem je jezelf dan tot manager maar nu kan je er gewoon voor kiezen om een echte coach aan het roer van je club te zetten. Wil je Pep Guardiola of Simeone benoemen tot de manager van jou club… Geen probleem. Persoonlijk vond ik het veel leuker om Klopp langs de lijn te zien dan mezelf. Het voelt net dat tikkeltje authentieker.

Helaas is er verder niet heel veel veranderd aan de carrière. Bij transfers krijg je nu een soort evaluatie voorgeschoteld van hoe je de deal hebt afgerond. Het geeft je een score van F tot A. Heb je bv. een B gekregen dan krijg je als tip mee dat je nog enkele miljoentjes van de transfer had kunnen afpingelen of dat het contract met de speler nog wat goedkoper had gekund.

Verder vind je een vernieuwd menu in de carrière. Hierdoor lijkt het wat meer of je zit aan een computer vanuit je bureau je club te beheren. Geen wereldschokkende vernieuwing natuurlijk maar wat mij betreft voelde het wel prettiger. De extra cutscenes voor, na en tijdens wedstrijden leveren in de carrière zeker een extra stukje beleving met zich mee. Zo vond ik bv. YNWA, het supporterslied van Liverpool echt wel goed gedaan met de nadruk op de supporters die allemaal hun sjaaltjes de lucht in steken.

Tijdens de wedstrijden offline vind ik de tragere gameplay eigenlijk best wel meer plezier opleveren. Je kan de snelheid van de gameplay nog steeds verhogen als je dat wil en tal van individuele sliders aanpassen. Na een aantal wedstrijden op hogere snelheid heb ik toch bewust gekozen om de snelheid weer te verlagen. Het leverde realistischere wedstrijden op en minder flipperkastenvoetbal. Ik speel FIFA op de ultieme moeilijkheid en scoorde in de champions league een broodnodige gelijkmaker in de laatste seconden tegen Ajax. Samen met de daaropvolgende cutscene en die gelijkmaker gaf dit toch wel echt voldoening. Het was dan ook mooi doordacht samenspel wat aan het doelpunt voorafging. Dit gevoel heb ik bij heel wat vorige delen van de franchise toch gemist.

Pro clubs en Volta

Voor de fans van Volta, maar zeker Pro Clubs valt er toch wel wat vernieuwing te melden. Dit seizoen klimt je speler, als je tenminste genoeg speelt, sneller op in kwaliteit. Dus zelfs met Volta draag je bij aan de verbetering van je Pro.

Ben je nog geen lid van een club dan kan je nog steeds invalwedstrijden spelen. Deze zijn nu 4 minuten per helft en op het einde van de wedstrijd krijg je een top 5 van de beste spelers. Geen idee of het hier door komt, maar de potjes die ik speelde leverde wel meer samenspel op. Dan is deze modus leuk, maar zit er een totale egotripper in je team die niet van plan is mooi samenspel op de mat te leggen dan is deze modus echt niet fijn. Je raakt dan amper een bal en zit echt je tijd te verdoen. Hopen dus dat je zo toch wordt opgepikt om deel uit te maken van een echte pro club die wel samenspeelt en het succes van het team vooropstelt. Dan is pro clubs nog wel steeds leuk.

Crossplay

EA experimenteerde al succesvol met Cross play tegen het einde van FIFA 23 en trekt die lijn nu, meteen van bij de release, door. Dit betekent dat PS5, Xbox Series X/S, Stadia en PC gamers met elkaar kunnen spelen. Ook PS4 en Xbox One spelers kunnen onderling genieten van deze functie maar kunnen dus niet linken met hun next-gen opvolgers of PC en Stadia vrienden. Stadia is wel met een voetnoot, want Google heeft besloten de stekker er uit te trekken.

Conclusie

De vertraagde gameplay, zeker online, zal zeker en vast niet iedereen bekoren. Je ziet veel minder een aaneenschakeling van de ene na de andere skillmove waardoor passingspel belangrijker is geworden en de wedstrijd er realistischer uitziet. Mede door Hypermotion 2 komt dit deel van het spel goed uit de verf. Een nadeel momenteel van het passen is dat de bal toch regelrecht in de voeten van je tegenstander belandt. Dit terwijl er toch degelijk open ruimte is om de bal in te spelen. Toch vind ik dit een stap in de goede richting, al zijn we er nog lang niet. De spelers bewegen naar mijn mening te sloom en vooral online leidt dit tot frustratie. Zeker als je in FUT tegen een “pakketjesploeg” uitkomt en duidelijk merkt dat je qua vaardigheid helemaal niet moet onderdoen voor je tegenstander. Offline in carrièremodus vind ik, hoe raar ook, de vertraagde gameplay dan weer leuker. Het levert realistischer voetbal op waarbij zuivere passing belangrijk is. Ook hier moet de reactiesnelheid van spelers nog wel wat opgevoerd worden in een komende update.

Verder moet je in de carrière geen grote nieuwigheden verwachten. Het gewijzigde menu vind ik persoonlijk prettiger, maar wereldschokkend is het natuurlijk niet. De extra cutscenes, en statistieken bij herhalingen van een doelpunt, leveren wel extra beleving op wat mooi meegenomen is. Volta is nog steeds leuk met vrienden. Een arcade-speltype met een hoog pick up and play gehalte, maar mist diepgang. Goed is dan weer dat je hier ook vaardigheidspunten kan verdienen voor je pro club avatar. Net als bij Pro clubs trouwens is het vooral leuk als je teamgenoten ook effectief samen spelen in plaats van een stelletje egotrippers die enkel spelen om zo snel mogelijk zijn of haar eigen avatar te verbeteren. Mooi is wel dat ook de vele dames die deze game spelen ook gewoon als vrouw kunnen meedoen op het veld. De geregeld vrouwelijke scheidsrechters bij champions league wedstrijden en competitiematchen voelen wat geforceerd aan. Ach, het kan een taboe doorbreken maar momenteel is het niet heel realistisch in vergelijking met de werkelijkheid.

Algemeen vind ik de game een beetje een hit and miss. Het doet goede dingen op bepaalde vlakken maar heeft nog heel wat werk voor de boeg op andere gebieden. Zo is bv. Hypermotion 2 een duidelijke verbetering maar is het misschien nog enkele versies wachten om er de volledige vluchten er van te plukken. Offline wedstrijden in de carrière konden me dan weer wel, sinds enkele edities, bekoren. Nu die verdomde keepers nog hun job laten doen waarvoor ze onder de lat gezet worden want die zijn op dit moment niet geweldig. Ze hebben bij EA Sports dit jaar echt wel zaken proberen veranderen op vlak van gameplay en dat juich ik toe. Nu nog alle puzzelstukjes op de juiste plaats gelegd krijgen.

Good

  • Hypermotion 2
  • Realistischer wedstrijdbeeld en tempo dat in carrière leuke wedstrijden oplevert
  • Crossplay
  • FUT Moments

Bad

  • Keepers zijn bij vlagen echte vliegenvangers
  • Pay to Win Ultimate Team wordt stilaan heel irritant
  • Lagere wedstrijdtempo en reactiesnelheid online is minder leuk dan offline.
6.9

Aardig

Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password