FIFA 21

Robin
FIFA 21
FIFA 21
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Jaarlijks zijn ze er weer. De sportspellen met een getal achter de naam. Laatste jaren krijgen dit soort games vaker de kritiek dat net dat getal het enige is wat er veranderd aan die jaarlijkse releases.

In het land van koning voetbal strijden FIFA en Pro Evolution Soccer elke keer weer voor wie voor een jaartje de kroon mag dragen. Dit jaar lijkt PES zich echter niet of slechts gedeeltelijk te roeren in die strijd nu ze met een database update komen voor de helft van de prijs.

Kan FIFA zichzelf dan tot koning kronen of is de beslissing van PES om volgend jaar groots uit te pakken nu net het kroontje waard? Ik trok alvast voor jullie m’n virtuele shoes opnieuw aan om het uit te zoeken.

Career mode

Een van de grootste kritieken die EA te horen kreeg is dat de carrière modus in FIFA al jaren nagenoeg onveranderd bleef. In de aankondigingen voorafgaande aan de release maakte ze ons dan ook duidelijk dat de fans van deze modus zich aan tal van nieuwigheden en verbeteringen mogen verwachten… Maar is dat ook zo?

Een eerste nieuwigheidje is het zogenaamde ontwikkelingsplan. Waar je in voorgaande Fifa’s spelers nog op elke plaats kon posteren moet je in deze game je spelers omscholen naar hun nieuwe positie. Heel veel diepgang heeft dit echter niet maar spelers presteren zichtbaar minder goed als ze niet op hun plek staan.

De tweede opvallende wijziging zijn de trainingen en de impact ervan op wedstrijdscherpte en conditie. De gekende minigames uit Fifa bepaalden in vorige versies nog de ontwikkeling van spelers individueel. Hier hebben ze vooral een invloed op hoe scherp ze aan de aftrap verschijnen.

Het idee is best goed alleen moet je je constant door die minigames worstelen om je scherpte op te krikken. Eens je een A-score behaald op een oefening kan je de volgende keer die training gelukkig wel simuleren en zal je automatisch een A verdienen. Er zit dus wel degelijk een goed idee achter deze twee nieuwigheden, maar het is gewoon niet voldoende uitgewerkt. Ook in de transfers vinden we een aanpassing. Zo kan je nu ook een spelersruil voorstellen boven op een veel lagere transfersom om een nieuwe speler aan te werven.

Als laatste grote en heel welgekomen verandering vinden we de sim-optie, of Football Manager Light zoals ik die noem. Hiermee kan je vanaf nu de wedstrijd simuleren maar kan je toch nog de wedstrijd op een 2d map volgen net als bij Football Manager. Tof hieraan is dat je te allen tijde kan inspringen in de wedstrijden om zelf nog het verschil te maken. Dit schakelen tussen simulatie en zelf spelen kan overigens altijd en verloopt enorm snel. Zo kan je dus ook wanneer je aan het spelen bent bij een 2-0 voorsprong overschakelen naar de sim-modus om zo de rest van de match te simuleren.

Je kan tijdens de simulatie van je wedstrijd ook tactische aanpassingen doen… Zoals ik zei dus, een Light versie van Football Manager. Overigens kan je ook nog een wedstrijd tegen een op papier veel makkelijkere tegenstander onmiddellijk naar het eindresultaat simuleren zoals we dat kennen uit vorige Fifa’s.

Hoe rolt het balletje?

Qua gameplay mochten we volgens EA ook heel wat veranderingen verwachten. Waar andere Fifa’s nog heel wat wedstrijdjes nodig hebben om die nieuwigheden aan te voelen zo is deze game veel directer. Wat meteen opvalt is dat de spelers veel beter reageren. Ze zijn wendbaarder en voelen niet meer dan de tanks die ze de laatste jaren soms waren.

Verder beloofde de game slimmere looplijnen en AI en dit is helaas waar het meer dan eens misloopt. In de aankondigingen toonde men dat spelers op hun passen zouden terugkomen om net niet  in buitenspelpositie te staan. Helaas lijkt net het tegenovergestelde waarheid, zeker wanneer je zelf een speler de diepte in stuurt. Anderzijds probeert de AI je ook net iets meer buitenspel te zetten. Maar de hoeveelheid aan buitenspelfases met spelers als Salah waren vaak niet op één hand te tellen en begon te irriteren.

Wat de looplijnen betreft heb ik niet veel slims gezien. Spelers lopen soms volledig de verkeerde kant op of lopen zichtbare ruimtes niet in. Ook verdedigend moet er dringend iets veranderen aan de franchise. Waar je in PES druk kan zetten met een tweede verdediger die ook daadwerkelijk de bal probeert af te pakken zo blijft het aanroepen van een tweede man in Fifa hooguit beperkt tot het dekken van de ruimte ook al loopt die verdediger vlak naast de aanvaller en zou die zo een tackle kunnen uitvoeren om de bal te veroveren.

Anderzijds vind ik, vanwege de verbeterde reactiesnelheid van de spelers, verdedigen wel makkelijker geworden. Ook het dribbelen is weer met enkele nieuwe bewegingen uitgebreid en voelt beter dan ooit.

Ondanks het feit dat scoren op een voorzet een beetje makkelijker is geworden heb ik, in de meer dan 100 wedstrijden die ik gespeeld heb, de AI niet één voorzet weten geven vanop de flank… Niet één! Zelfs wanneer de ruimte duidelijk op de flank lag en een simpele voorzet een goeie keuze had geweest begon de speler aan de bal enkele skill moves uit z’n hoge hoed te toveren om dan de bal weer naar het midden of achteruit te passen.

Wat opvalt is dat het collision systeem, de manier waarop spelers met elkaar in aanraking komen, ook is aangepakt. Situaties waarop spelers als domino’s over elkaar blijven vallen gebeuren veel minder voor dan voorheen. Ook zal je na een geslaagde sliding ook vaker in het bezit van de bal komen. In Fifa 20 had je na een sliding nog vaak de bal niet of viel je over de tegenstander die voor je op het gras lag.

Competitiemodus

Nog nieuw op vlak van offline gameplay is de competitiemodus. Deze kan alleen gebruikt worden op legendarische of ultieme moeilijkheidsgraad en zorgt er voor dat wedstrijden meer verlopen als zou je tegen de beste Fifa spelers van de wereld spelen. Nu ben ik zelf een vroegere FIWC-speler en heb dus wel een idee van hoe er op hoog niveau gespeeld word en hoewel ik deze toevoeging zeer welkom vind mangelt het nog wat aan de uitvoering ervan.

Het klopt dat er op hoger niveau meer met skillmoves gespeeld word maar niet om de twee seconden en niet in nutteloze open ruimtes. Ploegen als Sheffield United lijken zo plots op een Braziliaans sterrenelftal die de bal ongrijpbaar maken. En ook in deze modus blijven spelers op de flank eindeloos dribbelen in plaats van een voorzet richting doel te trappen.

Het vervelende is wel dat als je die optie niet gebruikt je toch iets meer Fifa 20 aan het spelen bent. Dus ik hoop dat EA deze modus nog wat bijschaaft in toekomstige updates.

De FUT er niet meer voor.

De meest gespeelde modus op Fifa is nog steeds Ultimate Team. Ook ik was jaren geleden meteen helemaal verslaafd aan het verzamelen van steeds betere spelers. Helaas is deze modus me de laatste jaren helemaal kwijtgeraakt.

Jaarlijks spenderen mensen hun euro’s aan het kopen van pakketten en is voor sommige de transfermarkt belangrijker dan het spelen van deze modus zelf.Ook de vroegere player of the week of de player of the month versies van een speler worden bij elke feestdag wel ingewisseld voor een nog betere versie. Zo blijft de verzamelwoede wel in de hand gehouden maar is er voor spelers met minder tijd de fun er al sneller af. Zij hebben geen zin om kansloos te zijn tegen een team met een St. Patrick’s Day Messi, een Kerstmis Ronaldo en een Pasenversie van Neymar.

Wat ik dan wel leuk vind is dat je eindelijk deze modus in co-op kan spelen. Dit kon al wel in de gewone seizoensmodus, maar nu heb je samen toch iets om aan te bouwen in plaats van enkel maar te stijgen in het klassement. Verder kan je je virtuele club iets meer aanpassen dan voorheen, maar buiten dat is er weinig nieuws te melden.

Volta
Er is ook nog dat kleine zijweggetje dat je kan inslaan in Fifa genaamd Volta. Een meer pick up and play versie van z’n grote broer en vooral leuk om met enkele vrienden op de bank te spelen. Dit jaar kan je dat ook online en da’s dan wel weer erg fijn. Het is af en toe wel leuk om deze modus op te pakken maar hier zal ik nooit het meeste van de tijd mee doorbrengen. Ook hier merk je dat de spelers beter reageren dan voordien en dat voelt goed aan in de kleinere ruimtes die je bij dit speltype hebt.

Als laatste wil ik het nog even hebben over Pro Clubs. Helaas krijgt deze modus niet dezelfde aandacht als FUT, het goudhaantje van EA. Buiten meer aanpasbare dingen is er hier niets nieuws te bespeuren. Erg jammer want dit vind ik na de carrière wellicht het meest geslaagde speltype.

Conclusie

Dat EA dit jaar alleszins geluisterd heeft naar de community is wel merkbaar. Zelf had ik ook wel het gevoel dat het stilaan tijd werd want EA moet meer en meer de hete adem van PES in de nek voelen. Het spel voelt dit jaar als meer aan dan een simpele roster-update. Dit wil echter niet zeggen dat alle wijzigingen geslaagd of diepgaand zijn. Zo zijn de wijzigingen aan de carrièremodus zeker welkom, maar onvoldoende diep uitgewerkt. De simulatieoptie is dan weer wel een geslaagde toevoeging en laat je toe om haalbare wedstrijden met berekend risico te simuleren.

Op vlak van gameplay valt vooral de verbeterde wendbaarheid en reactiesnelheid van je spelers op. Ook de AI is onder handen genomen maar komt niet altijd even goed uit de verf. De beloofde looplijnen zie ik maar zelden terug en de AI lijkt het geven van voorzetten volledig uit het arsenaal te hebben geschrapt.

Volta speel je vanaf nu ook met je vrienden online en dat is best wel leuk. Ultimate Team en Pro Clubs kent geen grote wijzigingen dus verwacht hier niets spectaculair.

Toch scoort deze Fifa bij mij beter dan vorig jaar. Ze hebben bij EA toch een eerste luister poging ondernomen naar hun achterban en dat loont op sommige vlakken zeker. De game heeft zeker nog enkele updates nodig om de negatieve aspecten er uit te halen en dat is natuurlijk nog maar de vraag of dit gaat gebeuren.

Good

  • Simulatieoptie in de carrière
  • Kleine verbeteringen carrièremodus
  • Verbeterde reactievermogen en wendbaarheid spelers Volta online

Bad

  • AI geeft GEEN voorzetten en dribbelt eindeloos
  • Verbeteringen carrière niet diepgaand genoeg
  • FUT en Pro Clubs nagenoeg ongewijzigd
7.2

Goed

Robin
Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password