Far Cry 5

Far Cry 5
Far Cry 5

De laatste tijd zien we heel wat open world games passeren maar Far Cry 5 is er zeker eentje om in het oog te houden. De meest Amerikaanse hillbilly in zijn genre is razend populair! De grote vraag blijft natuurlijk, is Far Cry 5 nu beter als Far Cry 3?

Hope County

Zoals de meeste Far Cry games kom je in het begin van het verhaal terecht op een plek waar alles om zeep is. Het is natuurlijk jou taak om dit zootje allemaal recht te trekken. In Far Cry 5 kom je terecht in Hope County, Montana. Waar Joseph Seed “The Father” de leider is van een gelovige cult genaamd Project at Eden’s Gate. Maar Joseph is niet alleen, hij heeft zijn familie meegenomen. De twee broers Jacob Seed “The Soldier” en John Seed “The Baptist” en alsook de zus Faith Seed “The Siren” zijn van de partij. Samen hebben ze heel Hope County ingepalmd. De cult is ervan overtuigd dat de wereld zal vergaan en probeert de mensheid op de meest obscene manieren te overtuigen. Diegene die overtuigd zijn en zich bij de cult hebben aangesloten wordt in de volksmond “Peggies” genoemd.

Als Junior Deputy van de United States kom je samen met Deputy Marshal Burke, Deputies Hudson en Pratt en Sherrif Whitehorse aan in Hope County. Jijzelf bent een personage dat heel het spel niets zegt en zelfs geen naam heeft. Je roepnamen zijn dan ook Deputy of Rookie.

Divide and Conquer

Na de intro is het jou beurt om Hope County terug te veroveren. Het land is ingedeeld in 3 regio’s waar de familie Seed over heerst. Je kan zelf kiezen in welk gebied je begint maar de aan te raden regio om te binnen is Holland Valley waar John het voor het zeggen heeft. De andere gebieden zijn Whitetail Mountains waar je Jacob op de hielen zit en als laatste Henbane River waar je Faith kan vinden.

Wat opvallend goed is aan Far Cry 5 is de diepgang in de personages. Ken je Vaas nog van Far Cry 3? Kans is groot aangezien hij een enorme impact heeft gehad op de franchise. ‘Do you know the definition of insanity?’ Je weet wel, die kerel met zijn zot kapsel. Zoals eerder aangegeven heeft elk Seed familielid een bijnaam. Joseph The Father reflecteert het Jezus figuur en is ook de leider van de cult. John The Baptist doopt graag mensen, hij zoekt bij elke ‘sinner’ zijn/haar ‘sin’, deze tatoeëert hij op je borst en als je bekend dan snijdt hij deze eruit en niet het vast aan de muur. Jacob The Soldier is het militaire type en ook de oudste van de bende. Door middel van een muziekdoos kan hij je dingen laten doen zonder dat je het zelfs doorhebt. En als laatste Faith The Siren kan je enorm laten trippen door een gas rijkelijk aanwezig in de game genaamd Bliss. In de wereld van Bliss is iedereen gelukkig en verlost van alle zorgen.

Vernieuwing?

Wat is er nu vernieuwend aan Far Cry 5 vraag je je af. Over het algemeen niet heel veel. Het beste aan de game is het meeslepend en sterk verhaal. Maar naast het verhaal zelf is er natuurlijk ook nog heel wat anders te doen. Zoals in de voetstappen treden van stuntman Clutch Nixon. Meer Amerikaans dan deze side missions kan het niet worden. Amerikaanse vlag, explosies, adelaars het is allemaal aanwezig. Maar dat is niet alles, je kan uren besteden aan het zoeken van stashes, collectibles, nieuwe wapens, … Naast de uitgebreide en goed gevulde singleplayer campaign is er ook nog Far Cry Arcade ook wel gekend als de multiplayer modus. Multiplayer in Far Cry games zijn nooit de sterkte kant geweest van de franchise. Arcade gaat de goeie richting uit met het maken van eigen maps en scenario’s. Maar het speelt niet allemaal even vlot dan ik gehoopt had. Volgende keer beter?

Wat wel een mooie vernieuwing is tegenover Far Cry 4 is dat je de hele story en alle side content volledig co-op kan spelen met een online vriend. De persoon waar je mee samen wilt spelen moet de game ook wel in zijn/haar bezit hebben. In de vierde telg van de reeks kon je alles samenspelen behalve het verhaal. In de vijfde kan elkaar wereld betreden en samen Hope County redden!

Nog een groot pluspunt aan de game is de variatie aan wapens en voertuigen. Dit is ook wel gekend aan de franchise maar Far Cry 5 gaat nog een stapje verder. Naast de gewone hand- en machinegeweren kan je, uiteraard, ook weer voor de boog gaan. Deze kan je allemaal aanschaffen met geld verdiend in-game, door ze te vinden in de wereld of door echt geld te spenderen via microtransacties. Alles is perfect aan te kopen zonder een euro te spenderen, zelfs de ‘legendary’ wapens en voertuigen.

Far Cry 5 is een geweldige game die zeker aan te raden is aan iedereen die van open world en FPS games houdt. Met een zeer sterk verhaal en diepgaande personages komt de game enorm in de buurt van Far Cry 3 voor mij persoonlijk. Buiten de typische Ubisoft bugs en de multiplayer die nog niet helemaal op punt staat blijft deze game wel een must play voor elke Far Cry fan!

• Zeer sterk en meeslepend verhaal
  • Diepgang in personages
  • Enorm veel te doen