Hands-on Preview: The Elder Scrolls Online: Morrowind

Na ons laatste avontuur in Tamriel (zie Elder Scrolls Legends), roepen de Elder Scrolls mij opnieuw. Ik aanhoor hun schreeuw, en wissel mijn kaarten wederom in voor zwaard en schild. Of schaaf ik toch niet beter mijn magische kunsten bij? Hoe dan ook, op weg naar Morrowind!

A new wind blows through Tamriel

Voor de mensen die de Elder Scrolls Online nog niet kenden, geen enkel probleem. Ikzelf zit in hetzelfde schuitje. Niet kennen is misschien veel gezegd. Ik heb het gewoon nog niet gespeeld tot nu toe. Maar daar brengen we vandaag eens verandering in. Gelukkig ben ik wel bekend met andere MMORPG’s, dus het zal wel goed meevallen.

Het eerste wat me opviel, is dat het gewoon lekker speelt zoals de Elder Scrolls games zoals we ze al eerder kenden (Oblivion & Skyrim onder andere). Het is dus perfect mogelijk om in je eentje het verhaal door te komen, maar het leuke aan het MMORPG genre is het feit dat het niet alleen hoeft. In de vele dungeons (nuja, eigenlijk zo een beetje overal), kreeg ik wel vaker hulp van passerende avonturiers. Zelf heb ik dan ook weer mijn deel gedaan en andere spelers uit de nood geholpen.
Goed, dit op zich is niets nieuws voor The Elder Scrolls Online, dus gaan we even kijken wat er dan wél nieuw is in deze uitbreiding en voor een frisse wind zorgt in de provincie Morrowind.

Change class and venture to Vvardenfell

Met deze uitbreiding kan je nu ook afzakken dus naar Vvardenfell, een eiland aan de kust van Morrowind. Je kan dus nu eigenlijk dezelfde gebieden ontdekken net zoals je ze vond in de voormalige Elder Scrolls game getiteld Morrowind (verschenen in 2002 op onder ander Xbox). Het grote verschil? Het speelt zich zo een goede 700 jaar eerder af. Veel wil ik nog niet weggeven van het hoofd verhaal, maar de Daedric spelen alvast een zeer grote rol.

Naast een zeer grote gebiedsuitbreiding (en volgens hetgeen ik heb weten te vinden online, zou het de grootste gebiedsuitbreiding zijn sinds de beginrelease van The Elder Scrolls Online) is er ook een nieuwe class beschikbaar gesteld, namelijk de Warden class. Niet onmiddellijk een class die binnen mijn speelstijl valt, maar we gaan er voor. Deze class is vooral gericht op het gebruik van magie (natuur magie meer bepaald). Ook het gebruik van “pets” richt deze class zich fel op (er zit een dwarven war dog in het pre-order pack, deze is niet voor te vechten, maar wel cool om bij je te hebben).

Friends or foes

Spelers kunnen het ook tegen elkaar opnemen in de nieuwe 4v4v4 PVP-arena van Battlegrounds. Ikzelf ben niet de grootste fan van PVP, ik verkies nog steeds PVE om op mijn gemak door de prachtige wereld te dwalen. Maar voor de mensen die graag eens hun skills meten met andere spelers, deze arena is op maat gemaakt voor jullie! Elkaar uitdagen buiten een arena is uiteraard ook mogelijk (maar bedenk wel dat je tegenstander ook moet ingaan op je request).

You ARE welcome here stranger, join now!

Ik heb mij enorm goed weten te amuseren met deze game tot nu toe, en er is nog zoveel wat ik nog moet ontdekken. Ik raad deze uitbreiding aan voor zowel nieuwe spelers als spelers die al eerder avonturen beleefd hebben in de online wereld van Tamriel.

Grote open wereld, een (voor zover ik gezien heb) toffe player community en toffe quests. De uitbreiding zal te koop zijn inclusief de originele game, maar uiteraard ook apart als uitbreiding (voor als je de standaard game reeds hebt). Er zijn ook twee collector’s editions aangekondigd, een fysieke en een digitale. Beide bevatten in-game bonussen. De fysieke bevat ook nog een kaart Morrowind, een artbook en een beeldje van een Dwarven Colossus. De release datum staat op 6 juni en de uitbreiding zal beschikbaar zijn voor PC, PS4 en Xbox One. Waar zal jij je avontuur starten (of verderzetten)?

Niels begon zijn gamers’ avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG’s en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.