Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2
Dragon Quest Builders 2

Minecraft combineren met Dragon Quest. Het was een gewaagde actie, maar de eerste Dragon Quest Builders toonde aan dat dit een formule is waar potentieel in zit. Reden des te meer om hierop verder te bouwen en een vervolg de wereld in te jagen dus. Maar staat deze sequel even stevig als zijn voorganger, of weet hij boven zijn voorganger uit te torenen, let’s find out!

Building on success

Het verhaal is een alternatief einde voor de originele Dragon Quest 2, geen vervolg op de vorige builders game dus. Op zich geen enkel probleem, maar je mist dan wel bepaalde referenties en herkenbare personages. Maar goed, jouw verhaal begint op een boot. Niet zomaar een boot helaas, maar een boot vol monsters die jou gevangen houden. Veel meer dan dat weet je ook niet, enkel dat je een “Builder” bent en de monsters je daarom enorm haten. Om het even in perspectief te plaatsen, deze monsters zijn volgers van Hargon. Ze verbieden elke vorm van bouwen en aanbidden enkel vernietiging. En daar zit jij dus, op een gammele boot. Dit onderdeel doet overigens dienst als tutorial, en al snel leer je wat je basis mogelijkheden zijn als Builder. Het noodlot slaat toe, en je boot loopt schade op. De monsters roepen toch je hulp in als Builder, maar al snel wordt de situatie hopeloos en beland je op een verlaten eiland.

Je bent deze keer niet alleen op avontuur. Malroth, een geheimzinnige en ietwat opvliegende jongeman, is eveneens op het eiland terechtgekomen. Net als Lulu, die niet mee op avontuur gaat maar zich bezig houdt met het eiland van ontwaking leefbaar te maken. Althans, dat doet ze door jou opdrachten te geven. Al snel passeert er een boot, die je naar andere eilanden gaat brengen om zo materialen te zoeken om je eigen eiland vorm te geven. Elk eiland is een hoofdstuk dat je speelt, met zijn eigen verhaal en mensen. Uiteindelijk komt alles natuurlijk samen in een toch wel voorspelbaar einde. Grafisch ziet het spel er overigens wel erg mooi uit, ongeacht de blokkige wereld natuurlijk. Er is ook een mini-map in 8-bit retro stijl toegevoegd in deze game, wat een leuke toevoeging is. Voice acting is er niet, op enkele reactiegeluidjes na. De muziek daarentegen is wat je van Dragon Quest games mag verwachten, ze klinken avontuurlijk en zijn leuk om naar te luisteren, of toch de eerste zoveel uren. Elk eiland heeft wel zijn eigen muziek, maar er is naar mijn gevoel toch wat te weinig variatie op dat vlak.

We built this city!

Elk eiland heeft dus een ander thema. Zo zal je op het eerste eiland voornamelijk bezig zijn met een boerderij uit de grond te stampen en je eigen gewassen kweken. Een beetje zoals Harvest Moon of Stardew Valley eigenlijk. Alle controls zijn vrij simpel en worden je telkens goed uitgelegd aan de hand van kleine missies en taken die de inwoners van het eiland je opleggen. De meeste missies bestaan er uit dat je materiaal moet verzamelen om voorwerpen te maken die je kan combineren in een ruimte om een specifieke kamer te maken. Zo plaats je bijvoorbeeld een pot en een handdoek in een kleine ruimte om een toilet te maken. Een handige tip voor het bouwen, je kan de camera veranderen naar een first-person view (zoals in Minecraft) waardoor het plaatsen van blokken een heel stuk gemakkelijker gaat.

Quasi alles is verwoestbaar, iets waar Malroth je maar al te graag mee helpt. Je moet immers eerst dingen vernielen alvorens je met die materialen weer iets kunt bouwen. Je hebt hiervoor een hamer, die moeiteloos door sommige voorwerpen heen klopt en enkele tikken extra nodig heeft voor de meer duurzame voorwerpen. Gelukkig is je inventory ook gigantisch groot, en is er geen nood om telkens naar de stad te lopen om je vergaarde goederen op te slaan in een kist.

Het zou geen Dragon Quest game zijn als er geen vijanden aan te pas kwamen. Je zal vaak genoeg in combat terechtkomen, die natuurlijk niet turn-based is, waar jij en Malroth samen strijden. Malroth is hier een welkome toevoeging, en zorgt er voor dat combat veel leuker is dan in de vorige Builders game. Jullie delen samen in experience points, en stijgen ook samen in level. Elk eiland heeft overigens een maximum level dat je kan bereiken door gewoon het verhaal te spelen en hier en daar monsters te verslaan, dus grinden is overbodig. Stijg je in level, dan zal Malroth sterker worden. Jij als Builder zal nieuwe voorwerpen leren maken, meestal wapens voor jezelf en Malroth, en je levenspunten zullen stijgen. Doodgaan is overigens geen ramp, want je verliest niets. Het enige nadeel is dat je terug wakker wordt in de stad, waardoor je waarschijnlijk een eindje mag teruglopen naar waar je bezig was. Gelukkig zijn er “naviglobes” die dienen als fast travel punten!

Het doel van elk eiland verschilt dus, maar het basis principe is telkens hetzelfde. Je zal de stad opnieuw moeten opbouwen en de “Children of Hargon” verslaan. Voor het bouwen van belangrijke gebouwen krijg je overigens blueprints, oftewel plattegronden, die je helpen om het gebouw correct te maken. Hier kreeg ik wel een Lego vibe bij, iets wat ik wel kan appreciëren. De inwoners overtuig je overigens meer en meer om ook te bouwen aan hun toekomst, en ook zij zullen meehelpen met blueprints af te werken en andere taken op zich nemen zoals koken. Er zijn ook op elk eiland enkele kleine puzzels te vinden. Als je deze weet te voltooien, krijg je mini-medals die je kan omruilen voor speciale items. De puzzels zijn meestal erg simpel, maar wel een leuke extra die het verkennen van de eilanden eens zo leuk maakt.

You’ll never build alone

Natuurlijk helpen de inwoners je, maar ik bedoel met deze titel eigenlijk dat er ook een multiplayer mode is! Je kan namelijk mensen uitnodigen op je eiland, of hun eiland bezoeken. Je kan verschillende regels instellen om frustraties te voorkomen. Zo kan je kiezen om anderen mee te laten bouwen (en afbreken) en of je materiaal beschikbaar stelt dat in community kisten zit. Hoe dan ook, het is vooral fijn samenspelen om je eiland te tonen of samen op te bouwen. Het voelt dus aan als de standaard Minecraft mode, want samen missies doen zit er niet in hier. Althans, zo zou het moeten voelen, want ik kwam helaas online niemand tegen. Waarschijnlijk omdat ik tijdens het spelen voor de review een tijd voor de officiële release zat. Maar ik kijk er wel naar uit om mijn eiland binnenkort open te stellen voor mijn vrienden.

Conclusie

Dragon Quest Builders 2 bouwt verder op het principe van de eerste game maar lost veel van de minpunten op. Het combat systeem voelt een pak fijner aan, zeker door je compagnon Malroth die je helpt met het verslaan van vijanden. Het spel is niet meer opgedeeld in afgezonderde hoofdstukken, maar verschillende eilanden. Hierdoor verlies je niet telkens alle progressie en kan je ook terugkeren naar vorige eilanden om geheimen te vinden en onafgewerkte zaken te voltooien. Helaas was de multiplayer bij mij wat tegengevallen, er was namelijk niemand online te vinden. Hopelijk betert dit nog nu dat het spel effectief over de, al dan niet digitale, toonbank gaat.

Zelf kan ik enkel nog zeggen dat ik gewoonweg verslaafd ben geraakt aan deze game. Ik ben nooit grote fan geweest van Minecraft, omdat het bouwen mij te weinig voldoening gaf. Door dit nu te koppelen aan specifieke doelen kreeg ik effectief het gevoel iets nuttig te doen. Bij deze kan ik deze game alleen maar aanraden als je fan bent van Minecraft en/of Dragon Quest. Mensen die, net zoals mij, Minecraft wel tof vinden maar liever wat meer doelgericht werken gaan ook hier meer hun ding in vinden. Mocht je toch nog niet overtuigd zijn, dan kan je altijd de demo alvast proberen. Het mooie aan de demo is ook dat je bepaalde rewards krijgt achteraf in de full game!

Good

  • Korte, toffe quests die elkaar vlot opvolgen
  • Prachtige en grote werelden
  • Minpunten van de voorganger zijn aangepakt en verbeterd

Bad

  • Te weinig variatie in muziek
9.3

Fantastisch

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password