Dragon Ball Z: Kakarot

Dragon Ball Z: Kakarot
Dragon Ball Z: Kakarot
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Dragon Ball Z behoort tot de anime-reeksen die het breedste publiek heeft bereikt. De originele versie kende zijn eerste aflevering in 1989 en heeft, samen met zijn films, opvolgers en spin-offs, sindsdien meermaals zowel jonge als oudere kijkers naar het scherm getrokken. DBZ heeft daardoor niet veel introductie nodig, aangezien zowat iedereen die van anime en/of gaming houdt het concept en de globale verhaallijn van DBZ wel kent. Het is daarom niet bepaald verwonderlijk dat er meer dan genoeg games op de markt zijn gebracht, maar dat deze niet allemaal in goede aarde zijn gevallen. Dus ik ben ook nu weer wat sceptisch want niemand heeft zin in een game waarvan er al dertien in een dozijn zijn.

Op zowat iedere succesvolle console, sinds de Super Nintendo, vind je wel DBZ games. De meeste games hiervan zijn redelijk voor de hand liggende en recht door zee fighting games. Je kiest een (populair) personage uit de reeks, kiest je tegenstander en gaat een (2D) gevecht aan. Natuurlijk is dit concept door de jaren heen beginnen te veranderen. Zo kwamen na een tijd ook minder populaire personages aan bod, vonden gevechten plaats in 3D en werden verhaalmode en andere opties uitgewerkt. Uiteindelijk kon je ook nog personages personaliseren zodat je gevechten helemaal naar je zin kon maken. Een echt volwaardige action RPG die trouw bleef aan het origineel verhaal bleef echter uit en fans bleven hoopvol en geduldig afwachten. DBZ: Kakarot belooft echter juist die fans te belonen voor hun trouw en geduld.

Goku, Kakarot, Son Goku, …

Noem hem hoe je wilt, maar de meeste mensen weten wel wie je bedoelt als je praat over Goku. Voor degene die het echt niet weten kunnen we hem best omschrijven als één van de, en eigenlijk het belangrijkste, hoofdpersonages van het Dragon Ball universum. Goku is een mensachtige alien die als kind naar de aarde is gekomen en hier avonturen beleeft die meestal rond de legendarische Dragon Balls draaien. Deze kunnen immers, als ze samen worden gebracht en correct worden gebruikt, eender welke wens inwilligen. Uiteraard zijn er dus mensen of andere wezens die deze Dragon Balls willen misbruiken voor macht, werelddominantie of ergere zaken. Goku en zijn vrienden zijn gelukkig altijd van de partij om hier een stokje voor te steken. Dit gebeurt altijd op basis van intense fysieke gevechten met elkaar. Niet verwonderlijk dus dat kracht en trainingen centraal staan in de franchise. Als lid van het Saiyan ras ontdekt Goku doorheen het verhaal dat hij kan veranderen naar sterkere vormen van zichzelf en dus kan veranderen in de zogenaamde Super Saiyan. De hele opzet van de franchise is dus een herhaaldelijke cirkel van vechten, winnen of verliezen, sterker worden en opnieuw gevechten aangaan.

I’ve heard this story before

Als we het willen hebben over het verhaal van deze game komen we al snel tot de conclusie dat het niets nieuws onder de zon brengt. Het verhaal is al meermaals verteld en herhaald in games, manga’s en anime’s. De troef van deze game moet je dus niet zoeken in het verhaal en de meerwaarde ervan. Toch zit hier een grote verrassing in. Doordat het verhaal van DBZ al zo vaak is herhaald en opnieuw vorm gegeven, wordt het meestal afgewaterd en ongedetailleerd hergebruikt. In DBZ: Kakarot worden alle elementen en vergeten details van het originele verhaal opnieuw gebruikt. Meermaals heb ik mezelf op betrapt dat ik, als fan van de originele reeks, toch details terugzag die ik al enige tijd kwijt was. Het is dus, onverwachts, nog eens de moeite waard om alle cutscenes en dialogen te volgen. Daarbij worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de zogenaamde ‘intermissions’. Dit zijn toegevoegde vrije momenten tussen de bekende saga’s waarin je de omgeving mag en kan verkennen. Daarbij vind je tussen alle bekende ontmoetingen, gesprekken en gevechten regelmatig de kans om optionele missies uit te voeren. Niet alleen dient dit voor het versterken van het RPG-element van deze game, deze momenten hebben ook vaak verwijzingen naar spin-offs en de voorloper van DBZ centraal staan. Dit is vaak gedetailleerd, maar toch beknopt genoeg om alle spelers te betrekken. Nieuwe spelers of mensen die het DBZ-universum slechts globaal kennen krijgen interessante achtergrondinformatie, terwijl bekende spelers zullen genieten van de opfrissing van vergeten details. Voor een avontuur dat ik al tientallen keren heb doorlopen was ik dus aangenaam verrast met deze uitwerking.

Exploring is over 9000!

Het is niet de eerste keer dat je in een DBZ game je tegenstander moet opzoeken op een wereldkaart. Ook deze keer is dit het geval al sta je niet op de wereldkaart zelf. Je verkent telkens een gebied dat fans bekend zal voorkomen. Het zijn immers de omgevingen die in de franchise vaak worden gebruikt als omgeving en scenario voor gevechten en andere memorabele momenten. Het opvallende verschil met de originele setting is ongetwijfeld dat er nu overal gekleurde bollen aanwezig zijn. Zijn dit de befaamde Dragon Balls? Helemaal niet. Deze orbs zijn toegevoegd als verzamelobject die je nodig hebt om je personages te laten groeien. Je zal merken dat deze voorkomen in allerlei soorten en kleuren. De zeldzaamheid en hun nut verschilt uiteraard tussen elke soort orb. Zo zijn de 3 meest voorkomende orbs “blauw, rood en groen”. Ze zijn enkel verschillend in de zin dat je ze vindt op verschillende plaatsen (bij water, bos/natuur en beschaving). Deze orbs verzamel je best vlot, aangezien je ze onmiddellijk meepikt door langs ze te passeren. Ook krijg je na ieder gevecht een gezonde dosis orbs als beloning. De zeldzamere orbs pik je niet gewoon op door langs ze door te lopen of te vliegen. Hiervoor moet je bewust stoppen om ze op te pikken.

Buiten deze orbs kom je nog allerlei items tegen die je kan gebruiken in je RPG avontuur. Zo kom je allerlei ingrediënten en items tegen in bomen, water en allerlei verkooppunten. Deze items kun je gebruiken om je voor te bereiden op gevechten of om sidequests tot een goed einde te brengen. Voeg daar nog aan toe dat je kan vissen om allerlei vissoorten aan je inventaris toe te voegen en je allerlei dieren en dinosaurussen kunt aanvallen voor hun vlees en je hebt ook hier weer een reeks aangename RPG-elementen in je bezit. Verder kan je tijdens het verkennen van je omgeving allerlei collectable items vinden. Nostalgische verwijzingen of digitale versie van oude DBZ verzamelkaarten gezocht? Kijk eens rond en bewonder ze daarna gewoon in je game. Wat ik wel mis is de optie om alle personages te kunnen gebruiken. Afhankelijk van je vooruitgang in het spel krijg je al dan niet de kans om je hoofdpersonage en ondersteunende back up te selecteren. Er is gekozen om alleen de belangrijke en sterkste hoofdpersonages uit de serie te kunnen gebruiken als hoofdpersonage. Dit wilt zeggen dat je altijd speel als één van de Saiyans of Picollo. Andere personages zoals Krillin, Tien, Yamcha,… kun je wel voorzien van aanvallen en level maar zullen alleen dienen als back up. Dit wordt wel gecompenseerd met de mogelijkheid om samen superaanvallen uit te voeren. Ook kun je hun input in het gevecht beïnvloeden door te kiezen welke aanvallen ze kunnen uitvoeren. Op zich dus genoeg ruimte voor variatie.

The legendary super battles

Zoals gezegd draait deze franchise zowat volledig rond vechten en dat is in deze game niet anders. Het verhaal gaat alleen vooruit als je belangrijke gevechten uit de originele verhaallijn aangaat. Daarnaast kom je in de wereld af en toe een random vijand tegen, kom je in zowat elke sidequest ook minstens 1 gevecht tegen en moet je uitdagingen aangaan om sommige nieuwe aanvallen te leren. Voor degene die het niet weten, in DBZ vecht je niet alleen lichamelijk, maar bezitten de personages ook speciale krachten. Zo kunnen ze hun ‘Ki-energie’ gebruiken om energieaanvallen te  gebruiken. Deze (afstands-)aanvallen zijn vaak persoonsgebonden aanvallen die je kan upgraden of waar je nieuwe versies van kan vrijspelen. Ieder speelbaar personage kun je dus voorzien van je favoriete aanvallen. Dit is wel beïnvloed door je vooruitgang in je verhaal. Aanvallen en vaardigheden die je personage in de originele reeks (nog) niet kunnen doen kun je in DBZ: Kakarot evenzeer nog niet vrijspelen. Op zich is dit erg logisch en correct, maar het zorgt er wel voor dat je vaak lange periodes tegenkomt waarin je simpelweg niet vooruit kunt met je skills of vaardigheden. Dit neemt de motivatie om orbs te verzamelen met momenten jammer genoeg wat weg.

Natuurlijk hoort bij een RPG het gebruik van EXP en behalen van levels. Zelfs in de anime van DBZ was dit al erg belangrijk. In DBZ:Kakarot is dit element van merkbaar belang. Ieder level dat je verder van of dichter bij je tegenstander komt maakt een merkbaar verschil. Niet alleen zijn al je stats beïnvloed, je merkt ook dat je gameplay en impact in ieder gevecht verandert. Het spel is zo gemaakt dat ieder belangrijk gevecht wordt gevochten tussen personages die elkaar het vuur aan de schenen leggen en op gelijke voet staan. Hierdoor zijn de grote, en dus belangrijke en memorabele, gevechten elke keer erg spannend. Het zorgt er voor dat je je echt moet inspannen en beroep moet doen op skills en strategie om te kunnen winnen. Hoe goed je je gevechten uitvoert kom je trouwens te weten na elk gevecht. Je krijgt vlak na je gevecht een score te zien en op het einde van een chapter worden je resultaten opgesomd. Dit heeft weinig of geen effect op je vooruitgang of resultaten, maar het is altijd leuk om na een zwaar gevecht te zien dat ook het spel je prestaties goedkeuren.

Deze game voelt als een opfrissing van de volledige franchise. Het verhaal, de aanvallen en de personages zijn allom bekend en vaak gebruikt in allerlei vormen. De manier waarop het hele verhaal en alle details ervan worden opgefrist en opnieuw in de spotlights worden gezet is een opvallend geslaagde factor. De gevechten zijn opfrissend spannend, gedetailleerd en correct volgens de originele anime. Ik ben erg kritisch aan het spel begonnen, aangezien ik een overaanbod aan DBZ achter de kiezen heb. Deze game is er in geslaagd om fans en nieuwelingen te verrassen en een toffe DBZ-RPG-adventure op poten te zetten. Hoewel dat een adventure RPG standaard een single player spel is hoopte ik bij deze game toch op de mogelijkheid om vriend en vijand uit te dagen voor spannende gevechten. Misschien wil ik nu gewoon van 2 walletjes eten maar het gebrek aan deze optie laat me toch wat teleurgesteld achter.

• gedetailleerde opfrissing
  • spannende gevechten
  • volwaardige en complete action RPG die trouw is aan het orignele verhaal