Doom Eternal

Jimmy
Doom Eternal
Doom Eternal

We hebben er enkele jaren op moeten wachten, maar eindelijk is het vervolg op de Doom reboot uit 2016 gearriveerd. Doom Eternal zet de lijn die deze reboot zette verder, je mag je dus verwachten aan een massa demonen die jij eigenhandig mag gaan afslachten. Met pretlichtjes in mijn ogen en een controller in mijn handen heb ik mijn tanden gretig in deze game gezet. Doom is back!

Ik vermoed dat iedereen ondertussen de opzet van Doom wel kent, namelijk het afslachten van een grote hoeveelheid demonen met dikke guns en liters demonisch bloed om je personage in te marineren. Een heerlijke opzet die bovendien ook nog eens heerlijk speelt. De game pikt de draad van het verhaal verder op, even na die van de vorige uitgave. Hell is de Aarde binnengevallen, en het is aan onze “Doomguy” om de demonen onder hun kont te schoppen en terug te jagen naar de hel en bijgevolg ook ons planeetje te redden. Ondertussen is Doomguy al opgevallen bij de demonen van de hell, waar ze hem nu zelf zien als een soort alles vernietigende duivel, waardoor hij nu de titel Doom Slayer heeft verdient.

Highway to hell

Het verhaal wordt verteld door middel van cutscene’s, die deze keer eens niet in first-person view worden weergegeven. Je ziet deze keer ook onze Doom Slayer aan het werk in deze scenes. Het breekt een beetje de traditie van Doom, gezien van oorsprong het de bedoeling is dat het personage een representatie is van de speler. Toch moet ik toegeven dat dit absoluut niet storend of brekend is voor de game. Doomguy is nog steeds een stille protagonist. Hoewel er vaak tegen hem gesproken wordt zal hij in een conversatie nooit een antwoord geven, waardoor de speler zich nog steeds kan inleven in het personage. Verder gaat het verhaal verder op Doom uit 2016, dus speel deze zeker even uit voor je aan Doom Eternal begint.

Doom Eternal geniet weer van snelle run and gun gameplay, iets waar de reeks al van in het begin voor bekend staat ( Doom 3 buiten beschouwing gehouden). De game laat zich weer erg vlot besturen. Doom Slayer is in dit deel nog sneller geworden en tovert enkele nieuwe mogelijkheden tevoorschijn uit zijn trukendoos. Naast een double jump kan hij nu ook dashen om aanvallen te ontwijken, of om bepaalde gebieden te doorkruisen. Je kan tweemaal dashen, waarna je dash meter zich weer moet vullen. Naast de gewone run and gun gameplay bevat de game nu ook enkele platforming elementen waarbij je van voorgaande vaardigheden zal moeten gebruik maken. Verder zal je ook moeten klimmen en al deze moves af en toe aaneen moeten schakelen om veilig op een bepaalde plek te raken. Je zal deze moves zeker moeten masteren als je alle secrets wil verzamelen. Succes!

Big Fucking Gun

Naast zijn moves beschikt de Doom Slayer ook over een zeer uitgebreid wapen arsenaal. Gaandeweg krijgt hij de beschikking over; de Combat Shotgun, Super Shotgun, Heavy Cannon, Rocket Launcher, Plasma Rifle, Chaingun, Ballista en natuurlijk het wapen der wapens, de BFG 9000. Voor alle wapens zijn er mods die je moet vinden welke het wapen een secundaire vuurfunctie geven. Per wapen is het mogelijk om twee verschillende secundaire functies activeren, al kan je maar één per keer op je wapen zetten. Gelukkig beschik je over de optie om, wanneer je wil, van mod veranderen. Dit zelfs in het heetst van de strijd. Zo is elk wapen aanpasbaar naargelang de situatie het vraagt.

Nieuw is de Doomblade, deze is standaard uitgerust op je armor. Dit mes hangt aan je arm om zo snel door de hordes demonen te klieven door Glory kills uit te voeren. Glory Kills waren geïntroduceerd in de vorige game. Wanneer een demon genoeg schade heeft opgelopen zal deze gaan wankelen en je ziet hem meteen ook “flashen”. Op dit moment kan je een Glory Kill uitvoeren, waarna je vijand onmiddellijk health zal droppen. Handig dus om snel je healt weer op te laden, en je vijanden te vernietigen zonder je kogels te hoeven verspillen. En het ziet er op de koop toe nog eens super bruut, gewelddadig en lekker bloederig uit.

Fire and Ice

Daar houden de nieuwigheden echter niet bij op, je hebt deze keer nog een grenade launcher en vlammenwerper die op je schouder gemonteerd is. Met de launcher vuur je frag grenades af om zo grote groepen demons of gevaarlijkere demons te doden of op zijn minst al zwaar te beschadigen. Gaande weg zal je ook een ice bomb hiervoor unlocken waarmee je demons bevriest. Zeker bij de gevaarlijkere varianten is dit handig om ze zonder gevaar snel een kopje kleiner te maken. Erg handig om te gebruiken als crowd control om zo even te kunnen vluchten als het je even te heet wordt onder je voeten. Vervolgens heb je nog je vlammenwerper. Deze heeft een vrij kort bereik, maar het handige aan deze tool is dat alle demons die je hiermee in de fik steekt armor droppen. Dood je ze, dan laten ze nog meer armor vallen. Dit is dan weer handig om uit benaderde situaties te ontsnappen, want hoe meer armor, hoe langer het duurt voor men je health kan afsnoepen.

Tenslotte is er nog je kettingzaag. Deze is vooral handig wanneer je door je kogels heen zit. Wanneer je hiervan gebruik maakt, en een demon lekker door twee zaagt, laat deze ammunitie vallen. Hierdoor bevoorraad je snel weer je wapens. Hou er echter wel rekening mee dat je kettingzaag ook brandstof nodig heeft. Deze kan je net zoals kogels, health en ammo her en der op een level oprapen. Gebruik deze dus ook niet wanneer het niet nodig is, want je zal alle kogels en brandstof die je kan vinden nodig hebben om de intense gevechten te overleven.

Praetor Suit

Naast je wapens is natuurlijk ook je harnas zeer belangrijk. Onze Doom Slayer beschikt hier over het Praetor Suit. Deze kan je trouwens ook naar wens upgraden. In de levels vind je Praetor Suit Tokens. Hiermee zal je kiezen om bepaalde abilities zoals bv je frag grenades of ice bomb te upgraden zodat deze meer schade doen of sterkere effecten krijgen. In de levels zijn er, naast andere collectibles, Sentinel Crystals te vinden. Deze dienen om upgrades mee uit te voeren. Hiermee kan je je health, ammo en armor capaciteit verbeteren. Kies je twee upgrades die samen horen dan krijg je nog een extra bonus effect. Denk zo bijvoorbeeld maar eens aan een lagere cooldown voor je vlammenwerper of ice bomb. Denk dus goed na als je een upgrade kiest, want de juiste upgrades geven je meteen een leuke bonus.

Maar wacht! Daar blijft het uiteraard niet bij. Je vindt in de levels zogenaamde Runes. Ook deze zijn bruikbaar om jezelf te upgraden. Hoewel je meerdere Runes vindt, mag je er slechts maximum drie tegelijk equippen. Hierover zal je dus goed moeten nadenken welke bij je speelstijl passen. Onder andere zal je een Rune kunnen kiezen die ervoor zorgt dat je in slow motion time in de lucht kan hangen om zo demons vanuit de lucht af te knallen, air control te verbeteren, of zelfs de mogelijkheid om een death blow op jou te overleven, waarna de tijd vertraagd en jij de kans hebt om weg te komen. Het zijn handige extra’s waarvan ik zeer gretig gebruik heb gemaakt.

Fortress of Doom

Het level design is weer fantastisch, deze zijn groots opgezet met veel ruimte voor exploratie. Overal is er wel iets te zien of een geheim te ontdekken. Dit volgt in lijn met wat je van Doom verwacht natuurlijk. Ook op grafisch vlak zijn deze indrukwekkend weergegeven. Ze hebben een zeer creepy sfeer waardoor je je nooit op je gemak zal voelen, onafhankelijk van waar je bent. Op vlak van demons hebben de makers zich wat laten gaan. Er zitten veel oude bekenden in, sommigen met een geüpdatet design en nieuwe abbilities, maar natuurlijk ook nieuwe demons. De meeste ga ik jullie zelf laten ontdekken, al zijn er wel enkele die best hard opvallen. Bijvoorbeeld de Carcass, deze demon plaatst hier en daar een energie schild waardoor je tijdens het gevecht je strategie hieraan moet aanpassen. Je kan, als je wil, het schild vernietigen of er rond wandelen om zo direct je vijanden aan te vallen.

Wat handig om weten, is dat wanneer je nabij het einde van een level bent, er een fast travel optie beschikbaar komt. Hierdoor kan je gemiste geheimen toch nog eens gaan proberen te zoeken in een ander gebied van het level. Zo kan je bijvoorbeeld terug keren naar een Slayer Gate, waarvan je nog geen sleutel had gevonden, en deze toch nog gaan openen. Deze Slayer gates zijn optionele intense gevechten. Denk er wel aan dat wanneer je deze uitdaging aangaat, je ammo, health en armor niet worden aangevuld wanneer je deze tot een goed einde weet te brengen.

Doom Eternal is tevens de eerste Doom game met een hub wereld. Na het beëindigen van sommige levels keer je hier naar terug, waarna hier een deel van het verhaal verder verteld wordt. Hier kan je extra wapen mods, runes, tokens en harnassen unlocken door Sentinel Batteries – die je in de levels kan vinden – te spenderen. Verder heb je hier nog een oefen ruimte om al je wapens uit te testen en je skills te verbeteren. Het is op deze plek dat je al je collectibles kan gaan bewonderen. Het klinkt ergens wel vreemd om een hub te hebben in een game als Doom, maar het werkt goed en het is een leuke extra.

Online

De game beschikt naast een singleplayer over een online gedeelte. Helaas waren de servers op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. Deze zullen pas vanaf release online gaan, hierdoor was het uiteraard onmogelijk om dit te testen. Wel heb ik alvast de tutorials kunnen spelen, waardoor ik toch al een beetje inzicht heb over de online Battlemode. In deze mode speel je samen met twee andere spelers. Twee spelers spelen als een demon, en één speler als de Doom Slayer. De bedoeling is om als Doom Slayer de twee demons te verslaan, of als demons natuurlijk de Doom Slayer te doden. De kant die als eerste drie rondes weet te halen zal de match winnen. Als Doom Slayer beschik je over het arsenaal uit de campaign, als Demon gebruik je diens abilities. Verder kan de demon andere minder sterke demons zoals onder andere zombies spawnen om het de Doom Slayer moeilijk te maken. De spelers die als demon spelen krijgen de keuze om te spelen als Archvile, Mancubus, Marauder, Pain Elemental of als Revenant. De game zal geen  Deathmatch mode bevatten, dit omdat de ontwikkelaar vind dat dit het engagement met de game zou breken.

Doom Eternal bouwt verder op de remake uit 2016. De game weet deze op alle vlakken te verbeteren. De run and gun actie speelt erg soepel weg en alle wapens voelen goed aan gecomplimenteerd met de nieuwe abilities die perfect passen bij Doom. Liefhebbers van deze reeks kunnen dit spel dus blind aankopen, je zal niet teleurgesteld worden. Gamers die graag online deathmatch en soortgelijke modes spelen zullen helaas op hun honger blijven zitten, gezien de game niet over zulke modi beschikt. Desondanks zal dit lange tijd één van de leukste games uit dit genre blijven, althans tot je door de singleplayer campaign heen bent.

• Snelle run and gun actie
  • Geslaagde platforming elementen
  • Sterk level design

• Geen Deathmatch
  • Slechts 1 multiplayer mode
9

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien