Disneyland Adventures

Jo Smeets
Disneyland Adventures
Disneyland Adventures

Als echte fan schaam ik mij een beetje om te zeggen dat ik nog nooit in Disneyland geweest ben. Zelfs in Parijs niet! Deze game tart mij daarom met een nabootsing van het park in Anaheim, California. Desondanks ben ik er voor jullie ingevlogen om te kijken of deze Disney ervaring een leuke afleiding is van het feit dat je deze vakantie niet naar Disneyland kunt, of een pijnlijke herinnering hieraan.

Disneyland Adventures is een remake van een Kinect game voor de Xbox 360 die met het afschaffen van de Kinect heruitgebracht is met controllerondersteuning. Zelf heb ik hem dan ook met controller getest.

Disneyland heruitgevonden in 4K

Voor de Xbox One X is deze titel onder handen genomen en met superscherpe textures vernieuwd. Dit betekent dat het park er magisch uitziet, en je voelt je al gauw in een echt pretpark.

Ze hebben ook ontzettend goed best gedaan om Disneyland zo authentiek mogelijk na te maken. Met uitzonderlijk oog voor detail zoals de uitstalramen in Main Street en de aankleding van de verschillende attracties tot zelfs de versieringen van de aanschuifrijen doen ze het park eer aan, in zo verre mate dat ik er echt van stond te kijken.

Ook de muziek is heel sfeervol en dit voegt ook wat toe. Disney heeft immers de meest herkenbare deuntjes en deze vrolijken de verschillende gebieden nog wat extra op.

Daar houdt de magie echter op, want zodra je een attractie binnen gaat kom je al gauw erachter dat het inderdaad een kleine wereld is.

Minigames en bezigheidstherapie

Ik wist niet goed wat te verwachten van een pretparksimulatie. Mijn eerste gedachte ging naar een soort Theme Park World met simulaties van de verschillende attracties die je uit eerstepersoonsaanzicht mag meemaken. Om eerlijk te zijn had me dit wel geïnteresseerd, maar ik denk dat Disney mensen liever naar hun park wil lokken dan het vanbinnen en vanbuiten in een videogame te laten ervaren, en wie kan het hen kwalijk nemen.Ze hebben dan gekozen om de attracties te vervangen met mini games, overduidelijk met het oog op de Kinect. Dit zal je al snel opvallen wanneer je door de wereld van Peter Pan vliegt, op een boot met water spuit in de Caraïben of door de wereld van Tron zoemt op een lichtfiets.

De omgevingen zijn in deze spellen namelijk wel mooi, maar er mist vrijwel alle diepgang en uitdaging. Zo goed als alle spellen zijn nagenoeg hetzelfde, hersenloos op rails een pad volgen en bewegen om de muntjes te vangen. Waar dit wanneer je voor je scherm staat en met je armen moet sturen misschien uitdagend kan zijn, met een controller was dit allerminst het geval.Als dat nog niet erg genoeg is, is er geen manier om een missie te falen dus is het vermaak er vrij snel vanaf.

In je omzwervingen door het park kom je de bekende Disneyfiguren tegen. Je kunt, net zoals in het echte park, ze vragen om een handtekening of hen een knuffel geven. Ook sturen ze je op missies, maar dit zijn vaak saaie en veel te simpele opdrachten zonder zoek- of puzzelelement en dit voelt bijna meteen als bezigheidstherapie. De prinsessen en helden voelen ook stijf aan en dit helpt de ervaring niet.

Stotterend door je avontuur

Aangezien dit een Xbox 360 spel is dat opnieuw uitgebracht wordt voor de Xbox One zou dat toch moeten betekenen dat de ervaring beter wordt. Dit is helaas niet het geval, het spel wordt namelijk geplaagd met framerate drops.

Om het nog wat erger te maken worden bepaalde objecten ontzettend laat van detail voorzien en dit proces loopt geregeld mis. Op verschillende momenten ben ik de omgeving moeten uitlopen en terug inlopen om een voorwerp dat vervormd of niet wordt weergegeven te herstellen.

Ik heb heel erg hard mijn best gedaan om dit spel goed te vinden, maar desondanks de mooie presentatie zal dit spel zelfs de jongere fans al snel gaan vervelen. Misschien was er meer fun aan met de Kinect, maar de toevoeging van controller ondersteuning zou toch moeten betekenen dat Disneyland Adventures ook met de controller een leuk spel is.  Helaas is dit niet het geval en ik hoop dat Disney hiervan leert.

• Een mooie recreatie van Disneyland -
  • Sfeervolle muziek

• Saaie en oppervlakkige minigames
  • Houterige personages
  • Vaak voorkomende technische mankementen
3

Afgrijselijk

Jo Smeets

Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.