Disney Tsum Tsum Festival

Disney Tsum Tsum Festival
Disney Tsum Tsum Festival

Iedereen kent Disney wel, maar weten jullie ook wat Tsum Tsum zijn? Waarschijnlijk wel, maar voor de mensen die ze nog nooit gezien hebben wil ik het wel kort toelichten. De benaming komt van het Japanse werkwoord “tsumu”, wat stapelen betekend, en is gekozen omwille van de vorm die deze Disney knuffeltjes hebben. Ze zijn namelijk zo ontworpen dat je ze gemakkelijk kan stapelen in een leuke piramide vorm. Persoonlijk vind ik ze er een beetje uitzien als wormpjes met een Disney gezichtje. Hoe dan ook, blijkbaar weten deze dingetjes wel wat feesten is. Of dat zou Disney Tsum Tsum Festival toch impliceren. Of het daadwerkelijk het geval is, zullen we snel genoeg ontdekken.

Life is a journey to be experienced, not a problem to be solved

Wie deze game start met de hoop op een story mode of dergelijke, die mag zijn hoop alweer rustig opbergen. Zoals de naam al doet vermoeden, is Disney Tsum Tsum Festival een verzameling spelletjes die je alleen of met andere personen kan spelen. Wanneer we het spel opstarten, bevinden we ons in de centrale hub van het spel. Met op de achtergrond een bombastische versie van de “Mickey Mouse Club March”! De toon wordt hiermee alvast gezet en belooft een hoop plezier. Alles ziet er overigens enorm kleurrijk uit en voegt zo nog meer vrolijkheid toe aan de formule. Op de achtergrond zien we ook vuurwerk afgaan en verschillende Tsum Tsum rondwaggelen en dansen. Je speelt overigens altijd met een enkele Joy Con, die je van het systeem los dient te koppelen. Dit spel kan je dus niet op de Switch Lite spelen zonder extra Joy-Con controllers te kopen. De besturing in het algemeen is vrij simpel en wordt je ook telkens duidelijk gemaakt met een afbeelding waarop staat hoe je je controller moet houden en welke beweging of knop wat doet.

In deze hub kan je gemakkelijk naar alle individuele games gaan. Je vindt hier de Tsum Festival Tour, Tsum Tsum Puzzle en zoveel meer. Je kan er ook bovendien nieuwe Tsum Tsum unlocken via de cadeau-ballonnen met munten die je verdient tijdens het spelen. Een goede manier trouwens om snel munten te verzamelen, is met het “Lost Treasure” spel. Dit is eigenlijk een simpele zogenaamde “Coin dozer”, hetgeen wij kennen als de “schuiverkes” op de kermis. Je doel is om munten op de schuivende balk te gooien opdat deze de munten op de onderliggende laag richting jou geduwd worden. Vallen de munten, dan zijn ze van jou. Er gaat ook een klein bakje op en af en deze zal, nadat er een muntje in is gevallen, het mechanisme triggeren dat de slotmachine in werking zet. Deze kan tal van bonussen opleveren, maar ook nieuwe Tsum Tsum! Ik moet eerlijk toegeven, ik heb het meeste van mijn tijd in deze spelmodus doorgebracht.

I feel a strong connection

De andere modus waar ik vrij veel tijd in heb gestoken, is de Tsum Tsum Puzzle. In deze candy crush achtige game speel je alleen op de Switch in handheld mode. De reden hiervoor is dat je enkel met touch controls kan spelen. Je moet ook de Switch draaien en er verticaal op spelen. Het doel is om binnen de tijd zoveel mogelijk dezelfde Tsum Tsum met elkaar verbinden door met je vinger een lijn te trekken van de eerste tot te de laatste aaneensluitende identieke Tsum Tsum. Elke Tsum Tsum heeft een speciale vaardigheid in deze mode, dit is trouwens enkel in deze mode. Kies je favoriete Tsum Tsum en probeer zo hoog mogelijke scores te behalen.

Deze mode is eigenlijk bijna een exacte kopie van Disney’s mobile game “LINE: Disney Tsum Tsum”, met als enig verschil dat de Tsum Tsum andere vaardigheden hebben. Deze vaardigheden lopen overigens vrij uitgebreid uiteen, zoals er voor zorgen dat je gemakkelijker Tsum Tsums kan verbinden of dat er meer van een bepaald type verschijnen. Deze mode kan je ook in multiplayer spelen online, maar tot mijn verbazing en teleurstelling is het slechts te doen om een zo hoog mogelijke score te halen. Je combo’s en acties doen niets om je tegenstander te hinderen, iets wat ik wel had verwacht in een mode zoals deze. Kijk maar naar Tetris of Puyo Puyo, waar je acties wel effect hebben op je tegenstander. Oh, er is ook een “Bingo” mode, waar je bepaalde achievements kan gaan bekijken. De meeste hebben betrekking op deze mode, mocht je graag voor de achievements gaan.

Come along on a magical ride!

Dan rest er ons nog het grootste onderdeel van het spel, de verschillende party games. Je kan deze individueel spelen, zodat je gewoon je favoriete kan spelen, of je kan de Tsum Festival Tour doen. Hier kies je hoeveel verschillende spelletjes je wil spelen en deze zullen random gekozen worden voor je. Al deze games kan je alleen, samen met of tegen vrienden spelen. Dit zowel lokaal als online! Daarnaast kan je ook challenges doen om zo op het online scorebord te raken. De games die je kan spelen zijn de volgende:

• Tsum Rhytm: Wat als je Just Dance wil spelen zonder het te moeilijk te maken? Dan kan je Tsum Rhytm een kansje geven. Zwaai op het juiste moment naar de aangegeven richting om punten te scoren!
  • Tsum Tsum Mania: Zin om met Tsum Tsum poppetjes op aliens te schieten? Met je Joy Con mik je op de aliens en schiet je een kanon gevuld met Tsum Tsum af op deze aliens. Niet erg uitdagend, maar toch leuker dan een gemiddeld Wii point-and-shoot spel.
  • Tsum Chase: Neem alles wat je weet van Pac-Man en denk nu de characters weg en vervang deze door Tsum Tsum. Best een leuke versie van een klassieker, en niet geheel onlogisch dat ze deze hierin verwerkt hebben. Er is immers ook een Pac-Man Tsum Tsum te verkrijgen in het spel.
  • Tsum Curling: Deze heeft weinig uitleg nodig denk ik. Je moet gewoon zorgen dat het ijs glad genoeg is en zien dat je “steen” zo dicht mogelijk bij het doel geraakt. Het ziet er wel grappig uit als je wat staat te shaken met je Joy Con.
  • Egg Pack Coaster: Wat als je je Tsum Tsum in een eierdoos zou steken en op een achtbaan zou plaatsen? Dan krijg je dit spel dus. Met je Joy Con moet je in de bochten mee bewegen om te zorgen dat je Tsum Tsum niet uit de geïmproviseerde wagen valt. Gebeurt dit toch? Schud dan zo snel als je kan met je Joy Con om terug aan boord te geraken.
  • Ice Cream Stacker: Bolletjes ijs vallen uit de lucht en het is aan jou om ze op te vangen op je horentje. Uiteraard is het zo simpel niet, want je moet er voor zorgen dat je ijsje in evenwicht blijft. Eenmaal 10 bollen gestapeld moet je het een paar seconden overeind houden om extra punten te verkrijgen.
  • Round ’n Round Run: Race door een obstakel parcours en probeer als eerste over de streep te geraken terwijl je zoveel mogelijk diamanten verzamelt.
  • Bubble Hockey: Simpelweg een airhockey tafel, maar dan met Tsum Tsum poppetjes.
  • Spinner Battle: Let ‘em Rip! Neen? In ieder geval, dit spelletje is eigenlijk een Beyblade achtige game waarin je op een tol probeert je tegenstanders van het veld te duwen en zo punten te scoren.

Disney Tsum Tsum Festival is een leuke game om even te spelen met wat vrienden of om eventje de Puzzle mode te spelen. Het is echter geen Mario Party of gelijke. Dit wil niet zeggen dat het geen goede party game is, maar het voelt wel aan als een mindere keuze. Het mist toch wel wat variatie en er had wat meer Disney geïnspireerde zaken in mogen zitten. Ik denk ook dat vooral jongere kinderen veel meer plezier uit deze game zullen halen dan volwassenen. Als Disney fanaat kan ik het wel appreciëren in ieder geval, en kon ik er wel wat plezier uithalen. Ook zie ik me wel af en toe nog eens terug komen naar de game. Niet zo zeer voor de party games, maar wel voor de “Lost Treasure”, de Puzzle mode en gewoon om te zien welke Tsum Tsum ik als volgende kan vrijspelen. Nu ik er aan denk, dit spel doet vooral denken aan een arcade hal. Man, wat mis ik toch een goede arcade hal in de buurt…

• Leuke party games
  • Ideale arcade ervaring voor jongere kinderen

• Iets te weinig variatie