Hands-on preview: Disintegration

Jimmy
Hands-on preview: Disintegration
Hands-on preview: Disintegration

Een tijdje geleden kondigden Private Division en V1 Interactive hun sci-fi shooter Disintegration aan. Deze game is niet zomaar even een standaard shooter, het gaat hier om een mix tussen een RTS-game en een first-person shooter. Een vreemde combinatie hoor ik je alvast denken, en dat is het ook. Het zijn tenslotte twee totaal verschillende genre’s. Gelukkig kan ik zowel een shooter als een goede RTS-game wel smaken. Dus aanvaarde ik met alle plezier een uitnodiging tot de technische bèta van deze game.

Shooter of Real Time Strategy?

Het hele idee rond deze game is alvast een leuk concept. De bedoeling hier is dat je als speler de controle neemt tot een soort van zwevende tank. Met dit voertuig kan je andere spelers aanvallen en neem jij het bevel op over je leger. Neem dat leger echter met een korreltje zout, want in de praktijk beschik je maar over een drie à vier units naargelang welke factie jij gekozen hebt. Hierdoor voelt het RTS gedeelte niet echt aan zoals je zou verwachten. Het gaf me eerder het gevoel alsof deze units een ability waren, zoals waarover je in bijvoorbeeld Overwatch beschikt. Wanneer je deze units geen bevel geeft, zullen ze je volgen en alle vijanden die je onderweg tegenkomt aanvallen. Je kan ze echter ook bevelen geven om een bepaalde objective te capturen, een andere speler aan te vallen of, diens units aan te vallen.

Zwevende tank

Met je zwevende tank kan je stijgen en dalen, ontwijken en natuurlijk ook aanvallen met je primaire wapens of je sub wapens gebruiken. Elke factie beschikt over zijn eigen units en voertuig. Hierdoor voelen ze steeds anders aan en beschikken alle voertuigen over andere wapen sets. Zo heb je er met machine geweren, raketten en zelfs mortieren. Helaas komen deze laatste in de praktijk niet zo heel nuttig over, althans niet om andere spelers aan te vallen. Het mikken en afvuren van deze mortieren gaat te traag om daadwerkelijk nuttig te zijn tegenover andere spelers. Ze werken echter wel goed tegen hun grond units, dus ik zie deze factie voornamelijk handig als support. Vermoedelijk is dit ook de bedoeling geweest van de ontwikkelaar, maar het maakt het wel erg moeilijk om je te verdedigen tegen andere menselijke spelers.

Chaotisch

Het feit dat het RTS gedeelte best wel erg magertjes is, maakt deze factie dan ook minder aantrekkelijk. Deze beta was enkel voor het online component van deze game, dus ik kan vooralsnog niet oordelen over hoe dit in de campaign zal werken. Maar online voelt dit systeem nogal omslachtig aan. Vooral ook omdat ik merkte dat veel spelers hun units totaal negeerden en er enkel op uit waren om andere spelers te vernietigen. Hierdoor negeerden ze maar al te vaak hun objectives, waardoor een team dat wel samenwerkte of toch gebruik maakte van hun units steeds kon winnen. De winst behalen in zulke matches ging echter wel tergend traag, gezien ze zich vaak met drie of meer op één enkele speler wierpen waardoor je maar heel traag progress kon maken. Want ofwel ben je bezig met te concentreren op een vuurgevecht, ofwel ben je je units aan het aanvoeren. Beide kan, maar het wordt dan wel erg snel chaotisch.

Persoonlijk had ik het leuker gevonden dat een deel van de spelers de zwevende voertuigen besturen, en een andere speler het grondleger en dit dan met meer opties en units zoals in een echte RTS-game. Op die manier zou de game al stukken strategischer worden, en kunnen de spelers in de zwevende tanks zich richten op verdedigen en tegenwerken, zonder zorgen te moeten maken om hun units bevelen te geven. Het zou de gameplay veel vlotter maken, waardoor de dynamiek van RTS en FPS veel beter zou werken. Ik vind het dan ook vreemd dat men hier niet aan gedacht heeft, aangezien de ontwikkeling van deze game oorspronkelijk begonnen was als een rasechte RTS-game. Online speel je 5Vs5 mathches, en bevat de game momenteel voor zover bekend alvast meerdere spelmodi. Deze gaan van een soort van capture the flag mode tot een zone control mode waarin jij met je leger een bepaalde zone moet zien te veroveren. Er zijn ook reeds plannen voor een team deathmatch mode, maar deze is momenteel nog niet beschikbaar in de beta.

Disintegration is een beetje een vreemde game. Aan de ene kant heb je het shooter gedeelte, en aan de andere kant het RTS gedeelte, welke je beide moet zien te combineren tijdens de gameplay. Het is alvast een leuk idee, maar momenteel heb ik nog een beetje mijn twijfels aan de uitwerking. Mits een beetje finetuning kan dit best wel een geweldige game worden. Maar momenteel voelt deze voor mij alvast wat niche aan. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze combinatie mij gewoonweg niet ligt, maar al snel maakte ik vlotjes kills en ging ik voluit voor de objectives, dus aan een gebrek aan kennis lag het alvast niet. De uiteindelijke game zal naast de multiplayer ook een 12-15 uur durende campaign bevatten. Ondanks dat ik hier nu best wel negatief klink ben ik wel benieuwd naar wat het uiteindelijke product zal brengen, er zit alvast potentie in. Het is echter geen game voor mij, al twijfel ik er niet aan dat er best wel wat gamers deze game zullen lusten.

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien