Disgaea 6: Complete

Disgaea 6: Complete
Disgaea 6: Complete
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wanneer ik de code voor Disge…Disgi…Disgaea 6 (dat was het) in mijn inbox zag verschijnen, moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik niet wist waar ik mij aan moest verwachten. De eerste keer dat ik ooit de naam Disgaea hoorde vallen, was bij de release van het vierde deel elf jaar geleden. Maar omdat je niet altijd alles kunt hebben, en ik waarschijnlijk toen met andere dingen bezig was, heb ik deze reeks, die blijkbaar enorm populair is, nooit gespeeld. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en een hele nieuwe (Nether)wereld te gaan verkennen.

Een brokje geschiedenis

Voor wie, net als mij, nieuw is in de wereld van Disgaea, ben ik even in de geschiedenisboeken gekropen om jullie helemaal up-to-date te brengen. Hier gaan we even helemaal terug naar het jaar 2003, wanneer ontwikkelaar Nippon Ichi de allereerste Disgaea uitbrengt voor de PS2. Een tactische RPG die immens populair is geworden door zijn complexe gameplay, humor en extreem hoge level stats. Bijna 20 jaar later zitten we al aan het zesde deel van de reeks en is er ook een manga en anime uitgebracht.

Disgaea 6: Complete is trouwens ook hetzelfde spel als Disgaea 6: Defiance Of Destiny, dat vorig jaar op de Nintendo Switch en PS4 uitkwam en nu met alle content terug te spelen is op de PS5 en PC onder de naam Complete.

Zombie met een missie

We volgen het verhaal van Zed, een zombie die samen met zijn zus Bieko onderaan de rangen van de Netherworld behoren. Wanneer deze aangevallen wordt door een God van vernieling, is het aan Zed om zijn innerlijke krachten te ontdekken en de wereld te redden van totale vernietiging. Dit moet hij gelukkig niet alleen doen en hij krijgt hulp van tal van unieke personages. Één van deze personages is zijn (zombie)hond Cerberus, die hem de spreuk “Super Reincarnation” aanleert. Deze spreuk wordt de basis van het spel, want elke keer dat Zed doodgaat, komt hij terug tot leven. Je level zakt hierdoor wel terug naar één, maar je merkt dat na elk gevecht de krachten van je vorig leven terug komen. Ook krijg je bij elke dood karma waarmee je je stats kunt verhogen. Iets wat voor mij uniek is, maar je wel snel leert te  appreciëren, omdat je na verloop van tijd vanzelf door de moeilijkste gebieden geraakt. Zo zie je maar dat sterven niet altijd Game Over betekend.

So much to do, so little time

Ondanks dat de main game maar een 30-40 uur duurt, heeft Disgaea 6 zoveel meer te bieden. Zoals de gesprekken die je kan houden met tal van kleurrijke personages om meer diepgang te krijgen in hun leven. De tal van mogelijkheden die je kan creëren om je perfecte team samen te stellen. Alle personages hebben een klasse (thief, warrior, mage…) die elks hun eigen moves kunnen door ze te trainen. Elk item bevat een aparte wereld. Wanneer je in deze wereld de monsters in een level hebt verslagen, stijg je een level waardoor dat specifieke item betere stats krijgt. Door al deze extra’s kan je al snel heel wat uren kwijt zijn met het grinden van een bepaald personage. Gelukkig bestaan er in de Netherworld een aantal functies waardoor het allemaal wat sneller gaat. Zo heb je de Cheat Bar, een café waar je bijvoorbeeld kunt beslissen dat je na een gevecht geen geld wilt verdienen, maar dat alles naar experience gaat, of andersom. Een andere functie is de auto-play die ervoor zorgt dat je personages blijven vechten terwijl jij even iets anders gaat doen. Gemakkelijk toch?

Technische aspecten

Disgaea 6 kan in het begin heel chaotisch overkomen, omdat je alles in één keer naar je hoofd krijgt geslingerd. Binnen het halfuur van je spelervaring sta je daar, Level 3280, een tiental personages met allemaal verschillende strategieën. Tal van sidequests die amper vertellen hoe je ze moet completen, maar waarvan er na een gevecht al 15 gedaan zijn. En dan nog een 100-tal items in je inventory waar je geen blijf mee weet. Maar hoe langer je speelt, hoe duidelijker alles wordt, en je meer en meer over de chaos heen kijkt. Dan merk je pas dat Disgaea 6 best wel kleurrijk en mooi is om naar te kijken. Het is de eerste Disgaea die overstapt op 3D. Dit geeft het spel wat meer leven, maar hierdoor had ik soms wel moeite om een bepaalde locatie te kiezen op het slagveld. Zeker als deze locatie hoger of lager lag dan mijn personage. De gevechten kunnen soms langdradig aanvoelen, maar dankzij de auto-play kon ik mij soms even bezig houden met iets anders terwijl het spel voor mij aan het grinden was. Wat wel een groot minpunt is, is het geluid. Mijn God, al die geluidjes en muziek tijdens gevechten die keer op keer op keer op keer door mijn tv galmden, zorgde er al snel voor dat dit spel op mute stond.

Conclusie

Disgaea 6 is perfect voor wie nieuw is in de reeks of zelfs in het tactical RPG genre. Dat je je personages kunt laten levelen tot 9.999.999 is gewoon absurd, maar zo is ook de rest van het spel, wat dit juist zo uniek en populair maakt. Het verhaal mag dan maar een 30-tal uur duren, wil je de volledige Disgaea ervaring, ben je gemakkelijk 100 uren bezig. De gevechten voelen soepel aan, alleen kan het grinden, dat al automatisch verloopt, langdurig aanvoelen. Het spel bevat tal van leuke, kleurrijke personages vol humor die iedereen gaan weten te charmeren.

Good

  • Leuk verhaal
  • Goeie humor
  • Mooie graphics

Bad

  • Heeeeel veel grinden
  • zwakke soundtrack
7

Goed

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password