Dirt Rally 2.0

Jimmy Verwimp
Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De Dirt-serie stond al jaren garant voor semi-arcade rally plezier. Vier jaar geleden kwam daar verandering in met het geweldige Dirt Rally, dé game die deze reeks rebootte en daarmee terug ging naar de Colin McRae  roots van de reeks. Dirt 2.0 is net zoals de reboot bedoeld voor de serieuze rally liefhebbers.

Bloed, zand en tranen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen Dirt Rally 2.0 is Intens. Zeer intens! Het zal je bloed zweet en tranen kosten om je wagen perfect door de stages te krijgen. Al vanaf de eerste race krijg je een enorme kick van deze game. Er voelt niets beter aan dan perfect door de nauwe straatjes in een bos op top snelheid te racen, heerlijk! Dit is mede mogelijk dankzij de geweldig strakke besturing. Dit is nodig, want zonder goede controls kan je zulke wagens natuurlijk niet op de baan houden.  De game is perfect speelbaar met een controller, maar de echte ervaring begint eigenlijk pas wanneer je gebruik maakt van een racing wheel. Zelf gebruik ik de Thrustmaster TX Racing Wheel in combinatie met de Thrustmaster TH8A H-Shifter. Hierdoor is de ervaring echt compleet. Voor de liefhebbers kan ik dus absoluut aanraden om een stuur te gebruiken

Dirt 2.0 is trouwens een zeer pittige game. Je wordt er meteen ingesmeten,  je eerste career race is  meteen in het donker op een zeer nauw circuit. Het gaat eigenlijk als volgt: Hier is je wagen, hier is de track, doe het! Geen tutorial, geen uitleg, niets… Heerlijk! Geloof mij, het is een redelijk hardcore introductie, eentje die de sfeer meteen goed inzet, want je zal al vanaf je eerste stage moeten zwoegen om überhaupt het einde te kunnen halen. Succes! Het smaakt trouwens meteen ook naar meer. Zodra je begint laat deze game je zeer moeilijk los. Tijdens één van mijn sessies zag ik plots dat het ondertussen half vier s’nachts was geworden, en ik dus de tijd volledig uit het oog was verloren. Zo intens leuk is deze rally game. Gelukkig had ik de dag erna vrij want anders was dit nooit goedgekomen.

Het hoekje om…

Zoals ik net al vertelde, bevat de game  geen tutorial. Je zal dus vooral zelf moeten oefenen en de juiste rijtechnieken op je eigen tempo, onder de knie moeten krijgen. De game is dan ook vooral bedoeld voor puristen en simulatie fanaten. Gelukkig hoor ik daar zelf ook bij. Natuurlijk is de game ook leuk voor wie even casual wil racen. Maar hou er dan wel rekening mee dat het wel eens frustrerend kan worden gezien de game heel hardcore is. Desalniettemin is het natuurlijk des te bevredigend wanneer je een mooie positie weet te behalen aan het ende van een stage of rally. Dat gevoel is ongeëvenaard in dit genre. Zeker gezien je er hard voor zal moeten werken, en uiterst geconcentreerd zal moeten blijven tijdens je race. De kleinste fout is fataal en zal je een goede positie kosten. Want, iets dat zeer belangrijk is om te weten; Je hebt in deze game geen terug spoel optie zoals in de andere games van Codemasters. En gelukkig, want dat zou de authenticiteit en de bevrediging door de moeilijkheid niet ten goede komen. Luister dus zeer goed naar je co-piloot, want als je zijn instructies negeert zal je onvermijdelijk hard de mist ingaan.

Nu moet je steeds op je hoede zijn en voorzichtig, doch snel zien te rijden. Je zal zelf moeten opmaken of je het riskeert  om met topsnelheid door de smalle wegen te scheren. Of het toch iets rustiger maar zeer secuur aan te pakken. Beide opties kunnen een win opleveren dus de situatie juist inschatten is zeer belangrijk. Want een fout kost niet alleen je positie, maar zal ook schade veroorzaken waardoor het steeds moeilijker wordt om snel de finish te behalen, of zelfs op de baan te kunnen blijven en de race te finishen.

Laat je hierdoor zeker niet ontmoedigen want dan mis je een dijk van een game. Gelukkig kan je wel in de opties de moeilijkheidsgraad van de AI instellen, en ook rijhulp inschakelen, dus je kan het jezelf net iets makkelijker maken moest dit nodig zijn. na elke stage zal je ook de kans krijgen om je wagen te herstellen zodat deze zo goed mogelijk in orde is voor de volgende stage. Let er echter op dat je maar een bepaalde tijd hebt om deze herstellingen uit te voeren. Wanneer je veel schade hebt bestaat de kans dat je niet alles hersteld zal krijgen. Tenzij je straftijd wil riskeren om je wagen toch volledig op orde te hebben. Ook daarin zal je dus strategische beslissingen moeten gaan nemen.

En dan was er… DLC

Naast gewone rally races bevat de game ook Rallycross. Waardoor je toch net wat meer variatie hebt dan enkel rally rijden. Ook deze mode is even sterk en spannend als een gewone rally. Al kan de AI hier af en toe best wel wat roet in het eten gooien want deze is hier bijzonder agressief. Daarnaast kan je natuurlijk ook alle modi online spelen tegen andere spelers.  ik moet trouwens ook nog even melden dat er niet bijzonder veel stages en gebieden in de game zitten. Zo ben ik bijvoorbeeld geen races in de sneeuw tegengekomen.

Codemasters heeft al beloofd er meer via DLC te zullen gaan uitbrengen. Helaas zal je hiervoor vermoedelijk wel voor in je geldbuidel moeten tasten. Jammer want de base game heeft best magere inhoud op dit gebied. Hopelijk is dit niet opzettelijk gedaan om nog wat meer te verdienen aan de fans. Hierover geef ik Codemasters voorlopig nog het voordeel van de twijfel.

Een mooie vuile wagen

Dirt Rally 2.0 oogt trouwens ook zeer mooi. Goed het is net niet op hetzelfde niveau als een Forza of Gran Turismo-game, maar het blijft desondanks toch een prachtige game. Zeker de lichteffecten zijn zeer indrukwekkend tijdens de nachtraces. Tijdens je rit zullen de wagens ook vuil worden door stof en modder, ook dit wordt prachtig weergegeven. Zelden heb ik een wagen zo mooi vuil zien worden. Nooit gedacht dat ik deze zin ooit ging uitspreken.

Het geluid is van zeer hoogstaand niveau. De motoren klinken lekker luid, rauw en authentiek. Ook op dat gebied is het intens genieten. Je hoort zeer goed wanneer er wat mis is met je motor of andere onderdelen die kunnen ratelen en tikken tijdens je rit. De geluiden die door je speakers knallen zijn alvast zeer indrukwekkend.

Dirt Rally 2.0 is zonder twijfel de beste rally game van deze generatie. De game oogt en klinkt prachtig en dankzij de strakke nauwkeurige besturing speelt de game lekker weg. Hou er wel rekening mee dat de game in tegenstelling tot Dirt 4 een pure rally sim is en dit met bijbehorende moeilijkheidsgraad. Verwacht je dus niet aan een rally game met een arcade feel. Perfect dus voor rally fans die een authentieke en pittige ervaring zoeken. Zeker met een stuurtje is het genieten geblazen. Al is de game natuurlijk ook perfect speelbaar met een controller. Helaas kan ik wel niet het gevoel van mij afschudden dat er bewust inhoud is weggelaten om nadien te kunnen verkopen als DLC, voorlopig geef ik Codemasters hier wel het voordeel van de twijfel.

• Prachtige visuals
  • Strakke handling
  • Uitdagend

• Weinig variatie in locaties en stages
  • Beperkte inhoud, mogelijk vanwege betalende DLC's
  • Zeer agressieve AI in Rallycross
8.7

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien