Dirt 5 (PS5, Xbox Series X|S)

Dirt 5 (PS5, Xbox Series X|S)
Dirt 5 (PS5, Xbox Series X|S)

Onlangs hebben we Dirt 5 mogen reviewen op de vorige console generatie. Ondertussen zijn zowel PlayStation 5 als Xbox Series X|S gearriveerd. Veel games die nog op de vorige generatie consoles verschijnen krijgen een gratis upgrade naar de next-gen versie. Dirt 5 is één van die games. In deze review ga ik dan ook voornamelijk de next-gen verbeteringen bespreken. Het zal hierdoor deze keer een korte review zijn, voor de andere info over deze game verwijs ik je graag verder naar onze originele review van Dirt 5

Dirt 5 zag er grafisch op de vorige generatie consoles al indrukwekkend uit. Dankzij de upgrade naar PS5 en Series X|S ziet de game er nog oogstrelender uit. Dit dankzij de hogere speelbare resolutie en het feit dat de game op 4K vlotjes draait aan 60 frames per seconde, en dit zonder framedrops. Ook het aanwezige schademodel lijkt te zijn uitgebreid, want de wagens vertonen nog meer indrukwekkende schade vergeleken met de last-gen versie.

Ray Tracing

De next-gen upgrade geeft ook toegang tot Ray Tracing, waardoor alle lichteffecten nog realistischer en indrukwekkender worden weergegeven. Dit zorgt er ook voor dat de game prachtige reflecties weergeeft op wagens en het landschap. Wanneer je door een plas rijd, of over ijs rijd zie je de omgeving en je wagen prachtig weerspiegelen op het natte oppervlak. Hierdoor word je nog meer in de game gezogen, want het ziet er allemaal nog echter uit. Het is een waar genot voor het oog. Ook de textures zijn van hogere kwaliteit en worden op een hogere resolutie weergegeven, waardoor de landschappen die je passeert nog mooier worden weergegeven.

Laadtijden

Een andere grote verbetering in next-gen zijn de laadtijden. Deze zijn aanzienlijk verkort, waardoor deze bijna niet aanwezig lijken te zijn. Waar je op de vorige generatie nog wel een tijdje moest wachten om te kunnen racen, kan je hier na enkele seconden al door het slijk beginnen te glijden.

Dirt 5 is op de nieuwe generatie consoles in essentie natuurlijk nog steeds dezelfde game zoals die was op de vorige generatie. Op vlak van gameplay en inhoud is er niets veranderd. Al heeft de game natuurlijk wel een fikse upgrade gekregen op grafisch en technisch vlak. Dankzij Ray Tracing, de hogere resolutie en het vlotter draaien van de game vanwege de framerate van 60 frames per seconde, is dit de ultieme versie van Dirt 5. De game zet een mooie nieuwe standaard voor next-gen racing games.

• Vier speler split-screen beschikbaar
  • Leuke presentatie en sfeer
  • Sterke handling