Digimon World: Next Order

Kevin
Digimon World: Next Order
Digimon World: Next Order
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik heb al eerder laten merken dat ik fan ben van ‘Digimon’. Deze tegenhanger van de bekende Pokémon franchise heeft, in vergelijking met deze marktleider, wat meer afwisseling tussen zijn hoogte- en dieptepunten gekend maar heeft nog steeds een trouwe fanbase. Er staat al een tijdje een nieuwe Digimon game op de planning, namelijk ‘Digimon Survive’, maar aangezien deze titel op zich laat wachten geven we de recentere games van de franchise wat aandacht. Digimon World: Next Order komt dan wel al uit 2017, maar de game is daarom zeker nog niet veroudert.

De eerste Digimon-game dateert alweer van 1999 op de PS1. Dit was ‘Digimon World’ en blijft voor veel fans de beste game uit de franchise. Komt dit door nostalgie? Door perfecte graphics en gameplay? Nee, eerder omdat deze game je alle mogelijkheden geeft wat je van de franchise zou verwachten. Volledig trouw aan het origineel concept kon je Digimon trainen en ouder laten worden. Ondertussen bepaalde jouw houding en keuzes of je digimon zou digivolven of dat je weemoedig moest toezien hoe hij stierf aan ouderdom, enkel om opnieuw herboren te worden als Digi-egg en het hele proces opnieuw te starten. Een game waarin je keuzes en houding dus echt een verschil maakte. Hoewel er, door de jaren heen, nieuwe Digimon games zijn geweest is er nooit meer een game geweest met zoveel mogelijkheden, vrijheid en dat zo kort bij het origineel concept lag. Daar kwam in 2017 verandering in dankzij ‘Digimon world: Next Order’. Deze game is zowel qua verhaal als setting een rechtstreeks vervolg op deze PS1 game. Maar kan het de hunkerende fans bevredigen? Ik leg het jullie uit.

Meet your digital monster

Digimon is zo’n concept waar je gek van bent of helemaal niks in ziet. Persoonlijk erken ik de sterke en mindere kanten van de franchise maar, door hun creatieve en veelzijdig aanbod, ben ik zeker fan te noemen van de reeks. Eender welke game je neemt van Digimon, het draait om wezens uit een digitale wereld die met elkaar in gevecht gaan. Digimon heeft al RPG’s, adventure games, fighting games en card games op zijn naam staan en blijft zijn best doen om met nieuwe dingen op de proppen te komen. Zo ook met deze Digimon World: Next Order. In de originele Digimon World verkende je de digitale wereld, die dreigde ten onder te gaan, om deze te redden en een weg naar huis te vinden. Hiervoor werd je vergezeld door een Digimon die met je mee liep en je op de hoogte bracht van zijn voorkeuren, noden, kwaaltjes en veel meer. Dit in een wereld waar dag en nacht letterlijk ook dag en nacht verschil maken en je de uren voorbij ziet tikken als je doelloos en ongestructureerd de wereld in springt.

Zoals ik al zei: trouw aan het originele concept dus. In deze game is dat bijna letterlijk overgenomen met als eerste duidelijk verschil dat er nu 2 Digimon gelijktijdig met je mee reizen. Waarom dit verschil? Wel, omdat na het uitbrengen van de eerste game DNA-digivolven is geïntroduceerd. Hierbij nam je 2 Digimon, die uiteraard compatibel waren, en deed ze samensmelten tot 1 Digimon. Logisch dus om nu met 2 Digimon rond te lopen. Natuurlijk betekent dit dubbel zoveel voorkeuren, noden, kwaaltjes, … maar ook dubbel zoveel mogelijkheden.

Raise your monster right

Zoals ik al zei is het doel van het spel om je Digimon zo goed en kwaad mogelijk op te voeden met alles wat daarbij komt. Digimon hebben bijna allemaal groeipotentieel en gaan door bepaalde fases uit. Alle monsters gaan, als hun verzorging en potentieel het toelaat, door volgende stadium uit. Je begint met een digi-egg waar een baby uit komt. Deze digivolved naar een ‘In-training Digimon’ om dan door te  groeien naar Rookie, Champion, Ultimate en uiteindelijk Mega vorm. Dit natuurlijk allemaal als ze correct behandelt worden en er de mogelijkheid toe hebben. Bij de PS1-titel had je er het raden maar naar of je trainingsaanpak, voedings- en relatiekeuzes de meest productieve was, maar in deze opvolger is er gekozen voor duidelijkheid en daarmee haalbare en bevredigende doelen op poten te zetten.

Je Digichart, dit is de lijst welke groeipaden je Digimon kon afleggen, speel je geleidelijk vrij doorheen het spel. Als je een gevecht tegen een wilde Digimon of een trainingssessie goed hebt afgerond word je soms beloond met een stukje informatie over je Digichart. Eenmaal je een Digimon hebt gehad kun je voor altijd zien aan welke voorwaarden je moet voldoen om je huidig monster opnieuw tot deze vorm te krijgen. Ook al had je nog niet alle informatie vrij gespeeld. Er bestonden vroeger ook al Items om je Digimon, ondanks zijn stats, te laten Digivolven naar een volgende vorm. Deze zijn ook nu weer en nog uitgebreider aanwezig.

En dan heb je natuurlijk de eerder vernoemde DNA-digivolven. Verwar dit niet met het ExE-Digivolven wat in deze game is geïntroduceert. Hier kom ik immers later nog op terug. Het DNA-digivolven betreft 2 Digimon die samen nodig zijn om een bepaalde Digimon te bekomen. Uiteraard  heb je heel specifieke stats of items nodig om dit te behalen maar is het wel de moeite waard, aangezien je nieuwe Digimon een deftige sprong voorwaarts is in zowel stats als potentieel. Een beetje anders dan in de reeks krijg je wel onmiddellijk terug een nieuw Digi-egg ter beschikking zodat je weer een tweede Digimon kan opvoeden. Het is echter niet heel duidelijk hoe sterk je Digimon is in verhouding met de buitenwereld. Wilde Digimon hebben immers een level, maar jouw monsters hebben dit niet. Het is dus wat uitgaan van inschattingen en ervaring om je tegenstanders te kiezen en te beslissen of je klaar bent voor die volgende Boss-Battle.

Show your power

Net zoals in de PS1 game beschikken je Digimon over een reeks stats die je kunt trainen, aanvallen die je moet aanleren en Digimon die je moet bevechten. Deze 3 dingen lopen gelukkig volledig in elkaar over. Door andere Digimon te bevechten leer je soms nieuwe aanvallen en word je beloond door een stijging van enkele stats. Ook krijg je na gevechten vaker de kans om je 2 Digimon van feedback te voorzien na gevechten. Hiermee zul je je verstandhouding met je monsters beïnvloeden. Door deze optimaal te houden kun je, eenmaal per dag, een ExE-Digivolve doen. Dit is een tijdelijke digivolution tijdens gevechten die je monsters doen samensmelten om het tij van het gevecht in je voordeel te laten keren. Het verschil met DNA-digivolven is eerst en vooral dat het dus een voorlopige samensmelting is, maar ook dat de Digimon waarin je verandert niet zo uniek is. Zo kun je bij een ExE-Digivolve (bijna) eender welke digimon gebruiken in combinatie met elkaar.

Gevechten lopen, op het eerste zicht, redelijk passief maar niets in minder waar. Tijdens je vrije momenten kun je alles van je Digimon instellen van zijn houding tijdens gevechten tot de beschikbare aanvallen. Zodra een gevecht begint belanden je 2 monsters, samen met de tegenstander(s), in een afgezet gebied van de kaart. Hier kun jij als “tamer” niet veel meer doen dan wat aanmoedigen en wat items verdelen als dat nodig is. Aan de hand van de ingestelde aanvallen en stats van de Digimon vallen de wezens automatisch aan volgens eigen believen. Elke keer je als “tamer” een aanmoediging roept, meestal gelinkt aan een aanval, ontwijking of verdediging, verhoog je een meter. Wil je één van je Digimon een aanval laten uitvoeren op commando heb je daar een zekere hoeveelheid punten voor nodig. Hiermee kun je ook iedere Digimon zijn ultieme aanval opbouwen en laten uitvoeren. Hoewel je dus als “tamer” een beetje ‘passief’ erbij staat en enkel kunt roepen of items kunt gooien, heb je toch een intensieve impact op de gevechten.

Build your city

Het doel van het spel is de digitale wereld redden en de Digimon die de stad zijn ontvlucht terug laten komen. Dit doe je door te zorgen dat de stad terug veilig is en bijdraagt aan ieders noden en verwachtingen. Al snel zorg je dus dat er in het dorp een winkeltje is en dat de boerderij, waar dagelijks voedsel kan worden gehaald, zich uitbreidt en nog veel meer. Na een tijd heb je terug een stad om trots op te zijn en waar je alles in vindt wat je wilt. Een restaurant, ziekenhuis, bank, reisbureau, gym, arena, … noem maar op. En natuurlijk is alles, door nog meer Digimon te vinden, te verbeteren of uit te breiden. Extra recepten in het restaurant, betere medicijnen in het ziekenhuis, hogere resultaten in de gym, … opnieuw, noem maar op. De vooruitgang van de stad is erg bevredigend en stimuleert je continue om al de side quests die je worden aangeboden te voltooien aangezien je weet dat je meestal wordt beloont met de spilfiguur van de situatie die zich zal aansluiten in je stad.

Conclusie

Dit is mijn favoriete game uit de Digimon franchise. Komt dit door nostalgie? Door perfecte graphics en gameplay? Nee, eerder omdat deze game je alle mogelijkheden geeft wat je van de franchise zou verwachten. De verwijzingen naar de oude PS1 game in het spel zijn fantastisch voor de fans en een meerwaarde voor nieuwe gamers. De game heeft een overvloed aan Digimon, mogelijkheden en een open wereld die je blijft uitnodigen om te verkennen. Deze game heeft absoluut niet de aandacht gekregen, in de media en op de websites, die hij waard is. Fans van de franchise, en al zeker fans van de voorganger op PS1, raad ik aan deze game een kans te geven. Je zult immers al snel merken dat je helemaal opgaat in de game en verkent en experimenteert naar hartelust. Mocht ik in 2017 al voor Gamebrain hebben geschreven, ik had op deze game gestemd voor ‘Game of the Year’!

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password