Destiny Connect: Tick-Tock Travelers

Destiny Connect: Tick-Tock Travelers
Destiny Connect: Tick-Tock Travelers

Tijdreizen heb ik altijd al een interessant fenomeen gevonden. Veel boeken, films en games wagen zich aan dit thema maar weinigen slagen er in om er écht iets goed van te maken. Toen ik Destiny Connect: Tick-Tock Travelers voor het eerst zag, kreeg ik onmiddellijk een Chrono Trigger vibe. Tijdreizen en een robot (die toch wel wat op Robo uit Chrono Trigger lijkt), dat kan wel eens boeiend worden! Maar is het ook effectief zo? Enkel de tijd zal het uitwijzen…

The day the wheels of Destiny stood still

Het is het jaar 1999, de avond voor nieuwjaar. We bevinden ons in een stadje genaamd Clocknee waar we Sherry en haar moeder zien, wachtend op Sherry’s vader. Helaas lijkt het erop dat hij alweer zijn werk voorrang geeft en dus geen tijd heeft voor zijn gezin. Sherry en haar moeder beslissen dan maar om er het beste van te maken en naar het centrum te gaan om het Soulman fest te zien, het feest dat gegeven wordt ter ere van een mysterieuze persoon die de stad 30 jaar geleden gered heeft. Dat en natuurlijk ook om het nieuwe jaar feestelijk in te gaan. Op het moment dat het vuurwerk afgeschoten wordt, en het jaar 2000 begint, stopt de tijd. Iedereen staat stokstijf aan de grond genageld, behalve Sherry, haar moeder en een schoolvriendje genaamd Pegreo. Sherry, haar moeder en Pegreo lopen terug naar het huis van Sherry maar raken onderweg Sherry’s moeder kwijt. Ze ontdekken ook verschillende huishoudapparaten op die tot leven zijn gekomen en niet van goede wil zijn. Na er enkele af te weren komen ze aan bij Sherry’s thuis. Geen spoor van haar moeder, maar wel een luik naar de kelder dat open staat. Hier vinden ze Isaac, een goedaardige robot die zijn geheugen verloren heeft. Hij heeft slechts één missie, en dat is Sherry veilig houden. Tijd om uit te zoeken waarom de tijd is blijven stil staan, en wat er nog meer gaande is in dit kleine stadje.

Wat ik erg jammer vind, is het gebrek aan voice acting. Het grootste deel van het verhaal wordt verteld in cutscenes die meer weg hebben van een visual novel, en deze zijn vaker zonder gesproken tekst. Maar toch, in deze tijden voelt het wel als een gemis aan. Daarnaast blinkt deze game ook niet uit op grafisch vlak, ook al is de art direction wel erg leuk en kan ik deze zeker appreciëren. De personages zien er uit alsof ze weleens door Disney ontworpen waren. Maar alles ziet er uit alsof we een console generatie of twee terug zijn gegaan. Ik denk dat ik het het best kan vergelijken met games zoals Dark Cloud, waar ze gebruik maken van een tekenstijl die gelukkig nog wat overeind blijft staan desondanks het grafisch niet zo sterk is. Maar het lijkt vaak ook alsof er een groot verschil in kwaliteit is. Sommige cutscenes zien er scherper uit dan andere, waar alles er wat blurry en korrelig uit ziet. In sommige cutscenes zorgt dit wel voor leuke effecten. Hoe dan ook, dit is wel iets waar ik uiteindelijk doorheen leerde kijken.

Tick-Tock Fighters!

Destiny Connect is een vrij simpele en traditionele JRPG game met de welbekende klassieke turn-based gevechten. Vijanden zijn zichtbaar op de map, en je kan ze dus ontwijken, of proberen aan te raken langs achter om een tactisch voordeel te krijgen in het gevecht door als eerste te mogen beginnen. Tijdens gevechten speel je telkens met 3 characters, waarvan één altijd Isaac moet zijn. Isaac is namelijk het “hart” van je team, en als zijn levenspunten op nul komen te staan is het onherroepelijk game over. Wat wel leuk is, is de mogelijkheid om het gevecht waarin je sneuvelde opnieuw te starten. Weet je dat het onmogelijk is, dan moet je je laatste save herladen. Een ander leuk gegeven, is het feit dat iedereen altijd evenveel experience punten krijgt om te stijgen in level. Of een character het gevecht heeft uitgezeten of is doodgegaan wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Dit zorgt er alvast voor dat je heel wat minder moet grinden. De gevechten zelf zijn ook vrij simpel gehouden. Je kan aanvallen, verdedigen, weglopen en items of skills gebruiken. Skills leer je door te stijgen in level, en vereisen een bepaald percentage van SP (Skill Points). Deze vult zichzelf aan door aan te vallen of andere acties te doen. Skills komen voor in 3 niveau’s, en elk niveau heeft een vast percentage nodig. Niveau 1 vraagt 100% SP, niveau 2 vraagt 200% en niveau 3 uiteraard 300%. Je kan skills sterker maken door deze te laten stijgen in level, wat je kan doen vanuit het menu met specifieke voorwerpen. Isaac is een uitzondering op de menselijke characters, hij kan geen items gebruiken maar heeft als enig personage toegang tot transformaties naar andere vormen en uiteindelijk speciale EX-skills.

Jijzelf en vijanden beschikken ook over skills die gebaseerd zijn op de elementen vuur, elektriciteit en ijs. Bepaalde vijanden en characters zijn sterker of zwakker tegen bepaalde elementen, gebruik dit dus zoveel mogelijk in je voordeel. Om je characters sterker te maken, kan je uitrustingen kopen in het café, of bij speciale verkopers op kritieke punten in het verhaal. Er is erg weinig variatie en keuze, dus je kan eigenlijk geen verkeerde keuzes maken in je aankopen. Isaac upgraden doe je door gears te maken in de “Workshop” en deze dan te installeren op hem. Om de gears te maken heb je voorwerpen nodig die bijna elke vijand wel laat vallen. De gears installeren doe je ook bij de “Workshop” en kost je ook wat extra geld. Zie het als een skill tree waar je gears nodig hebt om een node te kunnen gebruiken. Er zijn 3 type gears: bronzen, zilveren en gouden gears. Het verschil? Ze geven, gaande van zwak naar sterker, een hogere boost aan de node die je vrijspeelt. Gears kan je altijd, gratis, uitwisselen naar betere of slechtere versies eenmaal je ze de eerste keer hebt gekocht. Om Isaac’s andere vormen te kunnen gebruiken, moet je speciale gears vinden in het verhaal om de skill tree van die vorm te activeren. Het klinkt veel en ingewikkeld, maar het is echt erg eenvoudig.

Not so much travelling

Wat dit ook een erg simpele JRPG maakt, is het feit dat er geen mini-games of side quests aanwezig zijn. Er zijn hier en daar wat schatkisten (in de vorm van oude kapotte televisies) te vinden en Water Orbs waarmee je de outfit van Sherry kan veranderen. Deze laatste zijn moeilijk te vinden en er is geen lijst om na te gaan welke je gevonden hebt en welke je nog moet. Maar de beloning is ook niet zo geweldig, dus een groot gemis was het niet voor mij. De Water Orbs zie je ook amper liggen, je moet heel goed kijken of je ergens toevallig een puntje ziet oplichten. Af en toe zijn er optionele sterkere vijanden te vinden die een extra uitdaging bieden, maar buiten dat hebben we het wel wat gehad qua opties in dit spel. Je merkt dat de focus hard ligt op het verhaal, en het is een vrij lineair spel. Als je dit beseft en daar geen probleem mee hebt, is het echt wel een erg leuke ervaring. Wat wel jammer is, is het feit dat je niet zelf kan kiezen wanneer je door de tijd reist.

Het hele spel speelt zich overigens af in Clocknee, en je gaat dus ook heel vaak dezelfde wegen moeten doorlopen. Heel vaak ga je van punt A naar B moeten lopen om weer naar A gestuurd te worden. Na een paar keer door dezelfde gebieden te komen, kan het wel snel vervelen. Wanneer je in het verleden of de toekomst terecht komt, zal je wel eens nieuwe gebieden zien, maar deze zijn meestal klein en hier kan je achteraf niet meer naar toe. Gelukkig is er een fast travel systeem om snel naar eerdere gebieden, in de huidige tijdperiode, te reizen. Had ik dit maar eerder geweten, dan had ik zelf niet zoveel op en af moeten lopen. Maar dit is mijn eigen schuld, het werd me wel uitgelegd tijdens een van de tutorials. En daar moet ik het spel wel in prijzen, de tutorials zijn kort maar erg nuttig en zeker niet te moeilijk uitgelegd. Een van de tutorials is overigens verwerkt in het spel als een TV programma over een jongen die in de tijd reist om de wereld te redden!

Het spel voelt aan alsof je een JRPG gaat spelen van een generatie of twee geleden, zowel grafisch als technisch. En dat is niet erg, het heeft zijn charme. Het is een ideale introductie voor spelers die weinig of nog geen JRPG’s gespeeld hebben, een beetje een moderne Mystic Quest als het ware. De focus ligt erg hard op het verhaal, en ik moet toegeven dat ik steeds snakte naar meer. Ik kon vaak voorspellen waar het plot naartoe ging gaan, maar het was toch fijn om het dan effectief te zien gebeuren. Uiteraard speelt tijdreizen een grote rol in dit verhaal, en ze hebben het echt wel goed weten aan te pakken. Zaken waarvan ik dacht dat ze de bal gingen misslaan, brachten ze op een geweldige én correcte wijze. Ok, niet alles is volledig waterdicht, maar dat is bij veel tijdreis verhalen wel het geval. Dat de gameplay wat simpel was en er weinig extra te zien en doen was kon ik wel vrij gemakkelijk naast me plaatsen. Voor echt lange en diepgaande JRPG games zijn er immers genoeg andere games en series. Maar voor zowel nieuwkomers in het JRPG genre als fanaten van JRPG’s kan ik dit spel echt wel aanraden. Laat je niet ontmoedigen door de minder geweldige graphics of de simpelere gameplay en laat je verrassen door een meeslepend verhaal.

Oh, en het laadscherm heeft rechts een klokje dat steeds het effectieve uur aangeeft. Dit viel me pas op na een 20-tal uren spelen. Het is maar een klein detail, maar ik vond dat het de charme van dit spel des te meer naar voren bracht.

• Interessant verhaal
  • Instap JRPG game

• Grafisch niet geweldig