Desperados 3

Desperados 3
Desperados 3

In 2001 maakten we voor de eerste kennis met Desperados. Een realtime strategy game in een western jasje gestoken. Desperados 3 speelt zich af nog voor de gebeurtenissen van de andere twee games, een prequel dus. We kunnen het zelfs een origin story noemen van de bende van John Cooper. Kan Desperados zoveel jaren later nog dezelfde charme opleveren? Ik doe het hier en nu uit de doeken voor jullie.

The Good, The Bad and The Ugly

Voor wie Desperados nog niet kent, dit is een strategische game waar je realtime in kan rondlopen met een topdown overzicht. Zo moet je je door ettelijke missies worstelen op de voor jouw beste manier. De game zelf begint met een uitgebreide tutorial waar je kennis maakt met John Cooper en zijn vader, James Cooper. Hier is John zelf nog een kind en leert de knepen van het vak van vaderlief. Hij leert je rondsluipen zonder gezien te worden, lijken goed te verstoppen en muntjes te gooien om bewakers af te leiden, zodat James ze kan neerhalen. Dan wilt John zelf ook wel eens proeven hoe het is om de vijand een kopje kleiner te maken. Maar papa Cooper vind dat hij eerst een mes recht op recht in een boom moet kunnen gooien alvorens er nog maar sprake van een revolver kan zijn. Zo gezegd, zo gedaan.

Dan kom je in het eerste level waar je meteen voor de leeuwen wordt gegooid. Niet letterlijk natuurlijk. De trein waar je op zit komt vast te zitten door een bende bandieten die de tunnel hebben versperd met stenen. En uiteraard kan meneer Cooper het dan niet laten om de held te gaan uithangen. Anders zou er geen spel zijn natuurlijk. Wat me hier meteen opviel, is hoe gigantisch en gedetailleerd dat de levels zijn. Best al een groot verschil met vroeger. De toestellen van nu zijn hier natuurlijk meer op voorzien. John vertrekt op zijn missie en geleidelijk aan leer je beetje bij beetje van alles bij.

The Cooper Gang

Is John nu echt zo’n waaghals dat hij een hele bande bandieten alleen gaat aanpakken? Zeker niet, een beetje later leert hij zijn eerste kompaan kennen, dokter McCoy. Hij heeft dan weer andere vaardigheden dan John. Zoals ik al zei kan hij al met muntjes gooien maar kan hij door de training van James Cooper toch ook best goed overweg met een groot mes en twee pistolen. McCoy heeft dan weer een gedempte revolver met best wat bereik en een tas met verblindend gas in. Hier leer je beide personages in bepaalde situaties te combineren, dit ga je zeker nodig hebben. Zo kan je bijvoorbeeld met de tas van de dokter iemand verblinden, terwijl Cooper hem zal neerhalen en kan verstoppen in een bosje. Ieder personage heeft zo eigen unieke technieken. Zelfs het rond sleuren van een lijk is voor iedereen anders. McCoy zal het lijk over de grond slepen, terwijl Hector, een grote stevige vent, het lijk onder zijn arm neemt alsof hij net een brood van de bakker is gaan halen. Elk personage is zowel apart bestuurbaar als tegelijk met de andere.

Stealth is the way to go

Je leert Hector kennen in een saloon waar je gezellig een drankje wil drinken en wordt lastig gevallen door wat dwazen. Hij komt je vel redden en hij sleurt je mee in een plan dat hij heeft bedacht. In het dorp waar ze zich in bevinden zijn enkele mensen waar Hector nog een eitje mee te pellen heeft. Dus Cooper steekt dan graag een handje toe. Hector is een geboren jager en draagt dan ook altijd een gigantische berenval met zich mee. Deze kan hij neerleggen waar hij wil, een vijand aan te trekken door naar hem te fluiten en de val doet de rest van het werk. Hoe dat niemand zo’n gigantisch ding niet ziet liggen is mij nog wel steeds een vraag. In dit level kan je ook in bepaalde stukken gewoon vrij rondlopen tussen het volk en wordt met rode barrières aangeduid waar je wel gespot kan worden. Aan jou dus om te bekijken hoe je elke situatie het best aanpakt. Het level design is dan ook enorm indrukwekkend in Desperados 3, je hebt zoveel manieren om je in of uit bepaalde situaties te werken. Onthou wel dat deze game zich voornamelijk focust op stealth dus van zodra jij of je kompaan gezien bent, ben je er meestal wel aan voor de moeite. Tenzij je je op tijd kan verstoppen en je niet kunnen vinden. Dan kan je nog eens een kans wagen. Er zijn trouwens nog een paar andere personages die je later in de game zal tegenkomen maar die ga ik je zelf laten ontdekken.

Showdown, Shmowdown

Er is natuurlijk ook nog een andere manier om grote confrontaties te vermijden. Namelijk de ‘Showdown’ functie. Via Showdown kan je de tijd in het spel stopzetten, behalve op de moeilijkste moeilijkheidsgraad, en kan je bepaalde acties plannen zonder ze meteen uit te voeren. Dan kan je beslissen of je ze allemaal tegelijk uitvoert en zo een paar man kan omzeilen of dit één per één activeert met een beetje goede timing. Je kan ook al je personages combineren met elkaar op deze manier. Stel dat het dan nog zou mislopen kan je best voor je de acties gaat uitvoeren nog even quick saven. Dit kan met één simpele druk op de knop. Als je meer dan een minuut niet hebt gesaved dan komt dit ook op je scherm te staan, zodat je het zeker niet vergeet. Het zou natuurlijk zonde zijn dat je net bijna een perfecte level hebt uitgespeeld en net voor het einde toch een fout maakt en niet hebt gesaved. Dat is om je controller door de televisie te gooien, geen aanrader.

Desperados 3 is een must have voor iedere western fan die graag eens zijn kop breekt over een game. Je moet soms best wat geduld hebben om maar door één bepaalde situatie te komen maar de game geeft je genoeg opties om ervoor te zorgen dat je niet gaat rage quitten. Hier en daar had ik wat kleine problemen met de vision cones die niet echt naar behoren werkte maar dat is hooguit twee keer gebeurd. Je spendeert ook best wat tijd in de bosjes en kijkt constant naar de vision cones wie net naar waar kijkt of je een bepaalde vijand kan afmaken zonder gezien te worden. Maar nadien geeft het des te meer voldoening als je het dan toch nog lukt na zoveel pogingen. De game houdt ook wel rekening met alle soorten gamers door een goede variëteit aan te bieden in moeilijkheidsgraden en andere opties.

Deze game heeft zijn voorganger zeker eer aangedaan en ben zeer benieuwd of er toch nog een sequel op Desperados 2 zal komen.

• Level design
  • Moeilijkheidsgraad