Deep Ones

Deep Ones
Deep Ones
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De ZX Spectrum is een van de weinige consoles die ik zelf nooit voor mijn collectie heb weten te bemachtigen. Ik heb er wel hier en daar wat over gelezen in magazines en vond de stijl wel iets hebben. De werken van H.P. Lovecraft heb ik ook altijd interessant gevonden. Maar wat heeft dit in hemelsnaam met elkaar te maken hoor ik je al denken? En waarom staat dit in de intro van een review? Wel, omdat deze indie game namelijk geïnspireerd is door de ZX Spectrum én H.P. Lovecraft. Ik ben alvast razend benieuwd naar deze combinatie!

20,000 leagues under the Spectrum

Het grafische aspect leunt dus heel fel tegen de stijl aan die de ZX Spectrum typeerde. Heel kleurrijke assets met pixelart objecten in de achtergrond om het geheel op te fleuren. In het charmante introscherm hebben we de keuze om een nieuw spel te starten, een spel te laden of om wat opties aan te passen. Hier liep ik de eerste keer echter al tegen een bug aan. Als ik een nieuwe game wou starten, kreeg ik het scherm om te bevestigen. In dit scherm kon ik kiezen tussen “Y” en “N”, maar als ik naar boven of beneden begon te bewegen (in plaats van links en rechts, wat de bedoeling was) en dan op “A” drukte, kwam ik in het menu terecht. Het probleem was dat ik niet meer uit het menu geraakte! Resetten die handel dus, en dat nog voor ik kon beginnen met spelen. Maar goed, ik speel nu ook ruim 2 weken (op het moment van testen en schrijven) voor de release, dit zou best nog opgelost kunnen zijn tegen dat de game uitkomt. En op zich is dit eigenlijk ook meteen de enige echte bug die ik heb opgemerkt tijdens het spelen. Later in het spel is er een grafische bug/glitch die wel wat meer ergernis opwekte, maar dat probleem heb ik inmiddels al gecommuniceerd naar de developers.

Maar goed, als we het spel starten, zien we een kort filmpje dat het minimalistische verhaal uit de doeken doet. Jij vaart met je onderzeeër door wat smurrie, waardoor je personage naar buiten komt en probeert de onderzeeër weer proper te krijgen. En dan gebeurt het, uit het duister komen tentakels naar boven. Tentakels van het monster dat gekend staat als de rode octopus. Je personage kan net op tijd weg springen alvorens de octopus je onderzeeër mee de dieperik intrekt. Je weet alvast wat je te doen staat, en dat is om je enige ontsnappingsmiddel uit deze hel terug te halen. Uiteindelijk land je een beetje verder in een rustig stukje op de bodem van de duistere oceaan.

ZX Spectrum geïnspireerde stijl.

ZX Spectrum geïnspireerde stijl.

Of sharks and men

Als je nog steeds niet verliefd was op de stijl van deze game, dan zal dat nu waarschijnlijk wel gebeuren. Je personage, de duiker, geeft een kleine aura van licht af rondom zich, zodat je toch voldoende kan zien. Ook zijn er voldoende flora en fauna die gek genoeg ook licht afgeven. Dit ziet er allemaal erg prachtig uit, en creëert zo een unieke sfeer die je echt het gevoel geeft van eenzaam op de bodem van de oceaan rond te dwalen. Wat ook enorm helpt om deze sfeer kracht bij te zetten, is de muziek. Afhankelijk van je progressie in het spel zal je merken dat het van vrij rustige en atmosferische muziek naar meer opzwepende muziek zal evolueren.

Want al gauw zal je merken dat de flora en fauna het niet zo tof vinden dat jij hun komt verstoren, en bepaalde planten en dieren zullen je aanvallen. In het begin zijn dit dieren die voornamelijk defensief reageren, en die je zo kan ontwijken. Immers, je hebt ook niets om mee aan te vallen. Een scherm of twee later vind je echter een harpoen geweer waarmee jij je ook kan weren in deze alsmaar wreder wordende omgeving. Wanneer we wat verder gaan worden we aangevallen door een school haaien, en later door een gigantische haai. Hier wordt ook een nieuw element geïntroduceerd, de ontsnapping sequenties. Je zit op de rug van een zeepaardje en moet je een weg banen tussen de obstakels. Zulke secties zal je nog een paar keer gaan tegenkomen in het spel. Na het ontsnappen zal je een stukje verder gezonken schepen tegenkomen, en uiteraard, niets minder dan ondode piraten die het op je gemunt hebben.

Meer ga ik niet verklappen over wat je nog tegenkomt in je avontuur in het diepe, duistere onbekende. Maar ik heb meermaals moeten lachen met de gebeurtenissen die zich ontplooiden op het scherm. Het moet wel gezegd worden dat ik op een kleine 2 uur door de game heen was. Er waren wat moeilijkere en frustrerende stukken, maar die overkwam ik uiteindelijk ook met weinig moeite. Gelukkig zijn er ook voldoende checkpoints in het spel. Zo zal het spel opslaan na elk scherm dat je beëindigd hebt, maar voor de langere stukken zijn er ook checkpoints her en der verspreid. De game probeert op minimalistische wijze een verhaal te vertellen, en slaagt hier enorm goed in. Er komt wat verder in de game ook af en toe wat dialoog, met hier en daar nog schrijffouten in. Maar alweer, dit zou in de uiteindelijke release opgelost kunnen zijn.

Ontsnappen van de grote boze haai!

Ontsnappen van de grote boze haai!

Deze retro arcade-platformer die inspiratie haalde bij de ZX Spectrum console en dit combineerde met de werken van H.P. Lovecraft bezorgt je een unieke ervaring voor een klein prijsje. Op het moment van schrijven kost de game 4,49€ in de Nintendo e-shop, komende van 4,99€. Op steam is de game zelfs nog wat goedkoper, met momenteel een prijskaartje van 1,49€! Ook al is de gemiddelde doorlooptijd een tweetal uur voor een doorwinterde gamer, het is nog steeds een erg aantrekkelijke prijs om deze ervaring een kans te geven. Al is het maar om je even te laten onderdompelen in een stukje videogame geschiedenis en de stijl in je op te nemen, terwijl je kan genieten van de passende soundtrack.

De game begint vrij relaxed en rustig, maar al snel stoot je tegen ondode piraten. Vanaf dan verandert de game van een atmosferische platformer naar een action packed platformer. Heel veel verhaal moet je niet verwachten, maar halverwege de game zal je toch wel even moeten grinniken met de wending die het verhaal neemt. Ik heb mij dan ook van het begin tot het einde hier mee weten te amuseren. Zo heb ik dan ook de game in één sessie volledig doorgespeeld, en vond ik het ook wel jammer toen het einde in zicht kwam. Mocht je toch nog niet overtuigd zijn, er staat ook een demo in de e-shop, dus probeer deze zeker eens uit!

Eenvoud is levende schoonheid, behalve voor de ondode piraat.

• Coole op ZX Spectrum gebaseerde graphics
  • Atmosferische muziek