Death Tales

Als ik zeg dat we dood en verderf gaan zaaien zeg ik niet dat we de schurk gaan uithangen. Soms moet je gewoon in de huid kruipen van de Magere Hein en zijn taak uitvoeren. De dood hoort nu eenmaal bij het leven en dat weet jij als Grim Reaper maar al te goed. Zullen we onze zeis dan maar oprapen, onze kap ver over ons hoofd trekken, ons harnas uitkiezen en zien welke levens er te vellen vallen?

Welcome new reaper

Je speelt dus als een nieuwe Grim Reaper die zich door allerlei situaties heen moet slaan. Deze “Hack and Slash” game geeft verder weinig of amper verhaal of setting voor de gebeurtenissen en locaties die je bezoekt. Er is wel wat, maar dit is zo oppervlakkig en weinig aanwezig dat het eigenlijk amper merkbaar en memorabel is. Dit is op zich niet ongewoon in het “Hack and Slash” genre en wordt vaak gecompenseerd door meeslepende en opwindende combat. Bij het verkennen van de levels kom je soms een kleine cutscene tegen over personages en wezens die je hulp kunnen gebruiken maar dit is best miniem en altijd irrelevant.

Show me your stuff

De bediening in deze 2D, Indie, “Hack and Slash” game zijn redelijk basic. Je kan springen, dashen, 2 magische aanvallen kiezen en gebruiken en natuurlijk met je zeis aanvallen. Hoewel je enkele speciale acties kunt uitvoeren, zoals je vijanden de lucht in slaan of een neerwaartse slag, is er weinig variatie in het spel. Met je aanvallen kun je niet veel afwisselen en de combo’s die je kunt uitvoeren zijn niet vlot genoeg met elkaar te verbinden om voor spannende gameplay te zorgen. Hierdoor lijken de meeste gevechten redelijk snel op elkaar met enkel het aantal vijanden als beïnvloedende factor. Over die gevechten en vijanden gesproken is hier eigenlijk ook al bijna alles over gezegd.

Per domein heb je een aantal locaties waardoor je moet strijden maar deze bieden geen groot gevarieerd aanbod aan tegenstanders of omgevingen. Toegegeven kan je wel wat nieuwe varianten op je klassieke zeis, armor of kap vinden die je soms een extra aanval of ability in handen geeft, maar ook dit is zo beperkt en miniem dat het niet genoeg meerwaarde biedt. Hetzelfde kan gezegd worden over je magische aanvallen. Natuurlijk heel jammer allemaal aangezien een vlotte gameplay en indrukwekkende combo’s meestal de manier is in “Hack and Slash” games om zich van elkaar te onderscheiden en indruk te maken. De game is dan wel in local co-op te spelen maar ook dit is amper een meerwaarde.

Explore your world

De vormgeving in Death Tales is, net zoals zijn gameplay, best basic te noemen. De wereld verken je door op een kaart een locatie te kiezen. Eenmaal een locatie geselecteerd verken je scherm per scherm met een paar platformen, kloven en natuurlijk vijanden op je pad. Verwacht echter geen puzzels of uitdagende obstakels. Het enige wat je, buiten je standaard sprong, nog kan is aan de richel van een platform gaan hangen om jezelf op te trekken. Op zich bood de game ook daarbij dus geen meerwaarde in uitdaging of plezier. Daarbij komt ook nog dat de vormen en indelingen van de levels teleurstellend waren. Ok, de omgeving was kleurrijk en de levendige achtergronden zijn mooi en aangenaam, maar hiermee red je het spel niet van de middelmatigheid.

De game heeft gewoon niet veel te bieden. De stijl en vormgeving van de personages en de omgeving zijn leuk en gedetailleerd maar de simpele en repetitieve gameplay samen met het gebrek aan een deftig en aanwezig verhaal net zoals uitdaging maken van deze game over de hele lijn een klassiek toonbeeld van middelmatigheid.

• kleurrijk en gedetailleerde stijl

• eentonige gameplay
  • weinig meerwaarde door nieuwe wapens, magic, armor,...