Days Gone

Robin
Days Gone
Days Gone
Release Datum:Genre:, , , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Drie jaar geleden toonde Days Gone zich voor het eerst op de E3-beurs. Inmiddels zijn er 3 years gone en is de day aangebroken dat we zelf aan de slag kunnen in deze open world, survival/zombieshooter. Is ontwikkelaar Bend Studio’s, o.a bekend van Uncharted:Golden Abyss voor de PS Vita, er in geslaagd hun Playstation exlusive titel een eigen gezicht mee te geven of lijdt het eerder gezichtsverlies?

DEACON, SARAH EN BOOZER

Je speelt als protagonist Deacon St. John, Deek voor de vrienden. Een ruige en van de nodige inkt voorziene motorrijder van de bikerbende, MC Mongrels. Wanneer er plotseling een pandemie uitbreekt en z’n vrouw Sarah daarbij gewond raakt word het tweetal al snel van elkaar gescheiden. Tot zover de flashback naar het verleden en twee jaar later staan Deacon en z’n bikermaat Boozer te midden van het desolate Oregon na de infectieuitbraak op zoek naar antwoorden.

Dat er een infectie uitgebroken is moge duidelijk zijn. Overal waar je komt krioelt het van de vijanden. Zo zijn er de Freakers en Newts, volgens de ontwikkelaar technisch gezien geen zombies maar hun gedrag lijkt er best veel op. De Rippers en Marauders zijn menselijke vijanden die hun eigen kampen hebben die je moet zien te overmeesteren. Ook daarbuiten maken ze je geregeld het leven zuur. Daarnaast moet je ook rekening houden met NERO. Nee niet de keizer, of het hondje van Carmen uit FC De Kampioenen maar de militaire overheidsinstantie die toch meer blijkt te weten van dit apocalyptische, stinkende zaakje. Hen dien je vooral te ontwijken, dichterbij te sluipen en zo af te luisteren voor gevoelige informatie over het hoe en waarom van deze virusbesmetting. Gemuteerde dieren als beren en wolven liggen ook overal op de loer om je te grazen te nemen. Maar veruit het coolste zijn de Hordes. Dit zijn, zoals de naam het al verklapt, een horde van wel honderd geïnfecteerden(nee, dus echt geen zombies) die achter je aanstormen als een hoop fans naar een celebrity op één of andere luchthaven. Als je op voorhand de tijd hebt gehad om een goeie strategie te bedenken maak je een kans maar aangezien die kans erg klein is maak je je beter snel uit de voeten met je stalen ros.

SON OF A GUN

Gelukkig heeft Deacon een uitgebreid wapenarsenaal om al die verschillende vijanden het leven zuur te maken. Naast het gebruikelijke wapentuig als shotguns, sniperrifles, smg’s en revolvers zijn er ook nog de vele melee-wapens. Een bescheiden laarsdolk heb je sowieso altijd bij je en overal vind je wel dingen om schedelpannen mee in te kloppen. Wat dacht je bv. van mijn persoonlijke favoriet… een baseballknuppel die je kan uitrusten met spijkers. Zeer efficiënt voor de talrijke close combat momenten.
Helaas zit er ook slijtage op je melee-wapens die je, gelukkig wel, met schroot kan herstellen.

GET YOUR MOTOR RUNNING…

Om levend en wel uit dit avontuur te raken heeft Deek naast z’n wapens ook nog z’n ruige tweewieler.
Je motor is te vergelijken met wat je paard is in Red Dead Redemption 2. Zo moet je hem zeer geregeld voorzien van nieuwe brandstof of hij valt gewoon stil. Als je dan net tussen een horde beland leg je al snel het loodje. Kijk dus uit naar jerrycans of tank bij aan de verlaten tankstations. Net zoals bij je wapens kan je met schroot, dat je her en der vindt of uit autowrakken haalt, je motor herstellen als die schade heeft opgelopen. Van wapens gesproken… Ook je motor kan gebruikt worden om je te verweren. Rij in volle vaart op een vijand en stuur hem naar de eeuwige jachtvelden.

KAMPEN

Gelukkig krijgen Deacon en z’n maatje Boozer ook hulp van oude bekenden die hun eigen kampen hebben opgericht. Als je via side-missions voldoende vertrouwen van de leiders weet op te bouwen kan je upgrades voor je motor aankopen en komen betere wapens tot je beschikking. Deze zijn altijd van betere kwaliteit dan de wapens die je oppikt van gesneuvelde vijanden. In de kampen kan je ook de oren van gedode geïnfecteerden, vlees van gevilde dieren en verzamelde planten inruilen voor geld en extra vertrouwen. Het verhogen van het vertrouwen gaat best traag maar het loont zeker de moeite om hier tijd in te investeren.

AUDIOVISUEEL

Grafisch zit het sfeertje in de game meer dan uitstekend. Bend Studios zet een geloofwaardig apocalyptische setting neer waar alle leven plots gestopt is en de natuur, net als in de Last of Us, stilaan alles weer overneemt. Die natuur komt overigens nog het meest tot z’n recht wanneer het weer lelijk huishoud en bomen en vegetatie door de felle wind door elkaar geschud worden. Wegen zijn gebarsten, deuren en ramen van huizen werden bijgetimmerd om zich, tevergeefs, te beschermen tegen de freakshow. Het lijken details maar dragen bij tot het algemene gevoel. Ook de dag-en nachtcyclus als het variabele weer zorgen ervoor dat de wereld er constant anders uitziet. Zo ziet die er de ene moment vrij kleurrijk uit om dan over te schakelen naar een grauw kleurenpalet. Helaas gaat al deze pracht en praal soms ten koste van de framerate. Zeker wanneer je rondrijdt op je motor zakken de frames vaak drastisch. Enkele keren stond het beeld zelfs een seconde gewoonweg stil. Niets van dit alles is echt gamebreaking maar hopelijk word dit nog met een patch verholpen en niet via een downgrade want de grafische kwaliteit is absoluut aanwezig. Ook de cutscenes hadden voor mij iets scherper gekund. Vaak ligt de camerafocus vooral op de personages waardoor texturen in de achtergrond vrij wazig zijn.
Wat het geluid betreft zit het goed. De stemacteurs leveren prima werk. Het geschreeuw van de freakers en hordes zorgen voor het nodige schrikeffect. Het geluid van regen en stormweer draagt bij tot de sfeer. Ook het menu, wat je raadpleegt via knap gebruik van je touchpad verdient een eervolle vermelding. Het is een van de knapste, meest intuïtieve menu’s van de laatste jaren wat mij betreft.

Voor m’n conclusie wil ik even terug naar m’n eigen vraag of Days Gone een eigen gezicht heeft of net gezichtsverlies lijdt. In een game tijdperk waar nieuwe franchises eerder beperkt zijn ben ik meer dan tevreden met deze game. Ja, het klopt dat Days Gone het wiel niet heruitvind en goed gekeken heeft naar games als State of Decay, The Last of Us, Red Dead Redemption 2 en die andere Sony exclusive… Horizon Zero Dawn qua gameplay mechanics. Toch toont Days Gone voor mij meer dan voldoende eigenheid en karakter. Wat het doet, doet het meer dan goed. De geïnfecteerde apocalyptische wereld voelt geloofwaardig aan en ziet er best knap uit. De fps-drops zijn helaas aanwezig maar nooit in die mate dat het je plezier met deze game van de kaart veegt.
De laadtijden vooral aan het begin van het spel zijn wel aan de lange kant. De combat is divers. Zowel stealth als een directere en brutale aanpak zijn een optie. Het verhaal is weliswaar hier en daar wat cliché maar zorgt er toch voor dat je zelfs de side-missions wil blijven spelen om meer te weten te komen. Er zijn echt wel wat days gone vooraleer je de eind credits ziet passeren maar dan heb je er een hele vermakelijke tijd opzitten.

Wat mij betreft is dit dus een titel die best opvolging mag krijgen. Meer nog… Deze Days Gone vraagt om een Days Gone 2!
Deacon out…

• Geloofwaardige, sfeervolle open wereld.