DARQ: Complete Edition

Kevin
DARQ: Complete Edition
DARQ: Complete Edition
Release Datum:Genre:, , , , Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Je moet niet noodzakelijk een groot filmkenner zijn om de naam ‘Tim Burton’ te kennen. Je hoeft eigenlijk zelfs geen filmkenner te zijn. Zijn stijl en sfeer zijn niet noodzakelijk bij iedereen geliefd, maar wel bij de meeste mensen gekend. Het spelen met zwart-witte tinten, schaduwen, typerende vormen en lichaamsverhoudingen, … Kortom, zijn stijl is, op zijn minst, herkenbaar te noemen en heeft hiermee ook andere filmmakers en gamestudio’s geïnspireerd en beïnvloedt. Zo ook de ontwikkelaars van de game ‘Darq’. Het is zo’n game die je opstart en waarbij je jezelf onmiddellijk hardop afvraagt: zou hij hieraan hebben meegewerkt? Of hij betrokken is of niet maakt me eigenlijk weinig uit. De game heeft een complete edition op de markt gebracht en heeft zijn baan gevonden tot op mijn beeldscherm.

Zoals gezegd bespreek ik hier een complete edition. Natuurlijk maken we dus kennis met de basisgame maar we worden ook onmiddellijk getrakteerd op 2 uitbreidingen. ‘The Tower’ en ‘The Crypt’ vullen het verhaal verder aan van Lloyd, een grauwe man die zich in een soort van trance/coma/nachtmerrie begeeft. Welke van die 3 is het dus? Geen idee. De game speelt zich immers volledig af zonder tekst of uitleg. Alle informatie die ik heb is gebaseerd op mijn interpretatie van het visuele.

Puzzel door je nachtmerrie

Lioyd begeeft zich dus door zijn nachtmerrie, en geloof mij, het is een nachtmerrie. Hij komt hier al snel verschillende en verwarrende puzzels tegen, maar ook allerlei vijanden en monsters die je gelukkig enkel in je slaap kunt tegenkomen. Onthou wel dat je effectief in een droomwereld zit want de logica is daar duidelijk wat anders. Items veranderen van grootte of van nut en functie zoals dat alleen in dromen kan gebeuren. Zo is één van de eerste puzzels die je tegenkomt een puzzel waarbij je een blok vrij moet krijgen uit een schuifpuzzel. De blok die je vrij speelt is vanaf dan opeens een kleine sleutel. Daar mag je natuurlijk ook bepaalde droomwaardige vaardigheden bij tellen. Je loopt al snel tot aan een muur waar je niet voorbij kunt maar merkt dat Lioyd zich anders gedraagt en zijn handen op de muur legt. Door wat te experimenteren en op te letten merk je op zo’n momenten dat er mogelijkheden zijn te ontdekken en leer je jezelf te behelpen. Lioyd kan dus tegen muren op lopen als die niet belemmerd zijn door obstakels. Hierdoor begin je de omgeving al snel uitgebreider te verkennen maar aangezien de game hoofdzakelijk 2D is, heeft dit niet de impact die je zou verwachten. Je keuzes zijn immers nog altijd ‘slechts’ te kiezen tussen voor- of achteruit. Natuurlijk moet je niet elke ruimte verkennen en moet je soms ook gebruik maken van hendels, puzzels en andere rariteiten om vooruitgang te maken in het spel. Zwaartekracht staat zowat altijd centraal in het spel aangezien ze meestal de oplossing vormen tot het oplossen van de puzzels en het vinden van de nodige items.

Spooky spooky

De game heeft zeker zijn horror-factor wel mee. Al snel kom je monsters tegen waar je niet tegen op kunt. Vechten is geen optie, enkel vluchten of verstoppen. Natuurlijk moet je dit strategisch bekijken en kijk je elke situatie best even uit qua mogelijkheden en beste aanpak. De schaduwen geven je al snel alles wat je nodig hebt aangezien je deze kunt/zult gebruiken om je te verstoppen en zo tijdig je vooruitgang of vluchtweg te benutten. De ene vijand is natuurlijk al wat makkelijker en vlotter te passeren als de andere aangezien je na een tijd ook vijanden tegen komt die licht werpen in de schaduwen en je dwingen om nog creatiever en vindingrijker te zijn. Het sluipen dat er bij komt kijken was voor mij een klein minpunt aangezien het wat frustrerend en onvergeeflijk kon zijn. Je omgeving ten volste gebruiken is dus een must in deze game en dat telt voor zowel je puzzels als je algemene vooruitgang. Al vanaf het begin sta je best open voor een onverwachte aanpak en onvoorziene twists en wendingen. Onthoud trouwens dat door het verwisselen en creatief zijn met je zwaartekracht en de muren en plafond als vloer te gebruiken, je ook meer opties gunt aan monsters om je te bereiken.

Conclusie

Darq is een uitdagende, stijlvolle en duistere puzzelaar. Visueel is de game een pareltje op zijn eigen, bijna gothic, manier. De sfeer wordt vanaf het eerste moment gezet en wordt succesvol doorgetrokken doorheen het hele verhaal. Het verhaal en de setting staan wel erg open voor interpretatie door het gebrek aan duidelijke uitleg en verklaringen. De puzzels zijn uitdagend, vaak verrassend in hun oplossingen en de monsters die je tegenkomt zorgen voor erg spannende encounters. De game heeft iets voor zowel puzzel- als horrorliefhebbers maar dit is vooral op een statische manier.

 

Good

  • sfeer en settings goed uitgewerkt doorheen de hele game

Bad

  • stealth delen zijn het minst aangenaam
7.7

Goed

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password