Crystal Crisis

Crystal Crisis
Crystal Crisis
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik ben niet vies van een puzzle game, maar ik kan me ook geen die-hard noemen. Zo heb ik Tetris 99 gewoon aan mij voorbij laten gaan. En toch speel ik wel eens graag een game uit dit genre. Hoeveel uren ik bijvoorbeeld niet gesleten heb op Baku Baku van Sega op PC (soort van Puyo Puyo game) vroeger! Nu ligt er een nieuwe puzzle game voor me klaar, een nieuwe uitdaging om mijn cognitieve skills te testen. Eens kijken of Crystal Crisis mij ook uren aan mijn scherm weet te kluisteren.

The red crystal

Het is misschien handig om eventjes de wereld en de setting te schetsen. Het spel speelt zich af in een universum waar characters uit verschillende Nicalis gelicentieerde games samenkomen. We hadden eerder al een game in dit universum, namelijk de fighting game Blade Strangers. Deze keer wordt er dus alweer gestreden, maar ditmaal door middel van een spelletje blokken. Bekende personages uit Cave Story en Code of Princess Ex keren wederom terug, ditmaal in hun zoektocht naar een rood kristal. En daar moeten jullie het mee stellen. Het is geen super diepgaand verhaal, maar wel interessant genoeg om de volgende wedstrijd er ook nog even bij te nemen, dus ik ga jullie de voldoening niet ontnemen om het zelf te ondervinden. Weet echter wel, dat niet elke run door het verhaal hetzelfde hoeft te zijn, want je krijgt in bijna elke chapter namelijk een keuze. Deze keuze is maar miniem, met wie wil je spelen in de chapter, maar kan het verhaal dus een heel andere wending geven. Dit zorgt al meteen voor wat herspeelbaarheid in de story mode! Oh, en je kan via deze weg natuurlijk ook nog een deel characters vrijspelen, nog meer bonuspunten richting replayability dus!

A block a day…

Je las het goed, dit spel bevat een story mode. Iets wat ik altijd wel weet te appreciëren in dit soort games, maar uiteindelijk val ik al snel terug op de arcade en vs modes. Maar het spel weet dat het wat unieke zaken te bieden heeft, dus raden ze je de eerste keer dat je opstart aan om de training te vervolledigen. Hierin leren ze je de basis bewegingen van de blokken. Ze komen altijd in een paar, meestal twee verschillende kleuren maar soms dezelfde of gecombineerd met een speciale blok. Je kan ze links of rechts draaien, sneller laten zakken en splitsen. Jazeker, door een paar tegen de linker of rechter wand te duwen, splits je de blokken zodat deze aan weerszijde van de kolom terecht kunnen komen. Hierdoor kun je heel wat tactischer gaan spelen.

Het basisconcept is overigens simpel, je moet proberen zoveel mogelijk blokken van dezelfde kleur samen te plaatsen. Met een speciale blok, in de vorm van een ster, kan je dan al deze blokken vernietigen. Deze blok noemt een Spark Crystal, en is van dezelfde kleur als de blokken die je kan vernietigen. Des te meer je in één keer vernietigd, des te meer chaos je kan veroorzaken bij je tegenstander. Deze krijgt blokken met een nummer op zijn bord. Elke nieuwe blok die ze neerzetten doet het nummer dalen, en op nul veranderen deze blokken in gewone gekleurde blokken. Maar pas op, want je tegenstander kan je uiteraard hetzelfde lappen!

Elk character heeft overigens nog twee “Crystal Bursts”, zowel een defensieve als een offensieve. Dit zijn unieke specials per personage die in jouw voordeel spelen natuurlijk, als jij degene bent die de burst uitvoert. Een defensieve burst zal aan jouw kant positieve effecten hebben zoals bijvoorbeeld het automatische verwijderen van blokken. Offensieve bursts gaan dan weer effect hebben bij je tegenstander, zoals een resem extra blokken bijplaatsen. Wanneer kan je dit doen? Wel, je hebt aan de buitenkant van je zijde een meter staan, als deze vol is, kan je een burst activeren door de bijhorende knop te gebruiken. Time dit correct voor het beste resultaat, maar wacht niet te lang, want je meter loopt stilaan weer leeg. Om deze weer aan te vullen moet je gewoonweg blokken zien weg te krijgen, en hogere combinaties vullen uiteraard je meter sneller.

Building friendships

Zoals je dus kan lezen, is het een vrij gekend concept met enkele leuke twists om toch wat unieker te zijn. En het goede nieuws is dat je het niet enkel met de Story Mode of Training moet stellen. Er zit namelijk ook nog een Arcade Mode in, met verschillende opties. Standard spreekt voor zich natuurlijk, maar er zijn ook nog de Survival, Inline, Tag Team en Memory modi. Survival heeft ook weinig uitleg nodig, je probeert gewoon tegenstander na tegenstander uit te schakelen zonder te verliezen. In de Inline mode zijn er geen Spark Crystals, maar moet je gewoon 3 blokken met dezelfde kleur combineren om ze te vernietigen. Heb je moeite met kiezen tussen characters? Dan is Tag Team een toffe modus waarin je twee characters kan selecteren en switchen tussen deze om zo gebruik te maken van hun bursts. Tenslotte is er dan nog de Memory mode, dit is een erg toffe, maar moeilijke mode waarin elke blok zwart wordt eenmaal ze geplaatst is. Dit zorgt er voor dat je dus moet onthouden wat je waar hebt staan.

Alsof dat nog niet genoeg is, kan je deze modi ook online spelen of met andere spelers vanuit je luie zetel. Of eender waar, zoals in een park, dankzij de handheld mode van de Switch. Je kan dan met 4 spelers tot het uiterste gaan!

Dat Crystal Crisis een toffe puzzle game is, lijkt me wel vrij duidelijk. Er is genoeg aanwezig om niet te snel saai te worden, dit mede dankzij de grote variëteit in spelmodi. Dat de Story Mode meerdere paden en eindes heeft, zorgt er voor dat alleen spelen ook niet vlug gaat vervelen. Heb je het alleen wel even gehad, dan kan je online of lokaal je waarde tonen in spannende gevechten. Is het een Tetris 99 killer? Neen, en dat hoeft het ook niet te zijn. Crystal Crisis staat sterk op zijn eigen en is zeker de moeite waard voor puzzel fanaten. Voor mensen zoals mij is dit spel perfect om snel een ronde of twee te spelen ter ontspanning na een lange werkdag!

• Tof concept
  • Story mode met verschillende paden

• Kan snel repetitief worden