Hands-on preview: Crossfire X

Hands-on preview: Crossfire X
Hands-on preview: Crossfire X
Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Er zullen wel al menig mensen Crossfire kennen. Persoonlijk was mij de titel volledig onbekend maar het is een FPS die het al jaren erg goed doet in de oosterse wereld. Nu is er gekozen om de game uit te brengen op consoles onder de naam ‘Crossfire X’. Ik kreeg het genoegen om de Bèta van het spel te testen en wil jullie bij deze graag even informeren over het reilen en zeilen van het spel. De Bèta mag dan wel terug afgesloten zijn, het geeft misschien een beetje inzicht in het mogelijk afgewerkt product.

Aanbod is alles

De Bèta toont ons 3 speelopties. We kunnen kiezen uit ‘Team Match’, ‘Point Capture’ en ‘Spectre’ mode. In team Match vechten 2 teams van 8 spelers om hun tegenstanders uit te schakelen. Laat het echter duidelijk zijn dat het niet ‘Team Death Match’ is aangezien je ook kan winnen door explosieven te plaatsen of te ontmantelen. Een kleine twist die het toch iets spannender maakt aangezien er meer bij komt kijken dan gewoon overleven. Dit klinkt best old-school en dat is het ook wel. De wapens zijn basic in de zin dat je ze niet kunt upgraden of voorzien van extra opties. Zelfs sprinten en preciezer mikken was uit de boze, dit wel met uitzondering van de sniper. Het is dus lekker basic maar vol voldoening rondlopen en schieten.

Point Capture doet bijna exact wat de naam zegt. Je zit terug in teams van 8 personen en streeft ernaar om als eerste 150 kills als team te behalen. Het is ook de optie die wat minder basic is dan ‘Team Match’. In deze optie heb je de mogelijkheid om te sprinten en fijner te mikken door over de loop van je wapens te kijken. Wat de optie nog duidelijker als tactische tak onderscheid zijn de ‘tactical growth’-momenten. Dit zijn, tot 4, momenten tijdens de match waarin de spelers voorzien worden van een upgrade. Je kan vlot en snel kiezen of je een boost wil in je aanval, verdediging, snelheid of herstelling van leven. Echt een optie die skills met inzicht en keuzes combineert.

Spectre mode zal 1 team voorzien van Stealth suits en melee weapons om stiekem rond te sluipen. Hun opdracht is om een bom te planten en te activeren of ook weer het volledige andere team uit te schakelen. De tegenpartij is voorzien is van de gebruikelijke wapens en mogelijkheden en probeert hun geniepige tegenstanders uit te schakelen. Ook hier zat weer een leuke twist in, aangezien het team in stealth mode kan kiezen tussen een tragere en zwaardere aanval of de lichtere snellere versie. Een minder alledaagse optie bij FPS games aangezien de melee attacks met messen en dergelijke vaak eentonige acties waren die vaak zorgden voor one-hit kills. Wat een beetje verwachtbaar was, is dat het team in stealth mode toch nog zichtbaar is als vage schim. Een tijdje stil blijven staan doet de speler echter nog meer vervagen en volledig opgaan in de omgeving. De tegenpartij is echter niet reddeloos verloren aangezien ze, als ze alert zijn, hun (semi-)onzichtbare vijanden kunnen opmerken dankzij hun zwaardere ademhaling.

Het spel toonde me hiervoor tot nu toe 3 verschillende maps. Het was een succesvolle variatie in omgeving en speelstijl. ‘Laboratory’ was voorzien van ‘typerende’ smalle doorgangen en kleine ruimtes. Ook vond je al snel je weg door je te laten vallen naar lagere ruimtes om vijanden te verassen of juist van ze te ontsnappen. Deze map droeg actief bij aan de spanning van het wegsluipen of juist opjagen van je tegenstanders. ‘Black Widow’ toonde ons een meer open map. Natuurlijk grijp je dan al wat meer naar de lange afstandswapens om die afstanden te overbruggen. Dan was er nog ‘GR Tower’. Een wolkenkrabber met meerdere toegankelijke verdiepingen en open ruimtes. Als leuke extra vond je in deze map ook nog een zogenaamde ‘Zipline’.

Door te spelen ontvang je punten en stijg je in rang. In het menu kun je je profiel raadplegen en kiezen om, dankzij deze punten, je stats aan te passen. Ook dit is best basic, maar wel merkbaar in resultaat. Je kan je aanval, verdediging en snelheid aanpassen maar bent niet gebonden je keuzes. Op je scherm krijg je een overzicht van de puntenverdeling en ben je vrij om dit keer op keer opnieuw in te delen om je aan te passen aan je speelmode of locatie.

Kijk ik dus uit naar deze game? Jazeker. Het is verfrissend om te zien dat in een genre zoals FPS er nog ontwikkelaars en studio’s proberen om het genre wat te ‘pimpen’ en de bekende formules nog proberen te verbeteren. Of dit met het totaalproduct van Crossfire X zal lukken is nooit een zekerheid maar deze Bèta geeft alvast de overtuigende indruk dat alles een schot in de roos wordt.